kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۸۸۱
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱
خدمت جدید دولت به فرانسوی‌ها

خط مونتاژ پژو در آستانه انتخابات راه‌اندازی شد

رئیس‌جمهور دیروز در حالی خط تولید پژو ۲۰۰۸ را افتتاح کرد که با وجود خسارت سنگین وارد شده از سوی فرانسوی‌ها به ایران در همکاری قبلی پژو و ایران خودرو، خبری از پرداخت خسارت ۴۲۷ میلیون یورویی این شرکت نیست.


تولید پژو 2008 روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور در ایران خودرو آغاز شد تا فرانسوی‌ها از لطف دولت یازدهم در روزهای پایانی این دولت نیز بی‌نصیب نمانند.
روحانی درباره این افتتاح اعلام کرد که پژو 2008 به صورت مشترک و با سرمایه‌گذاری 50-50 میان ایران و فرانسه تولید می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، قرارداد جدید در شرایطی منعقد شده که اطلاعات جدیدی در مورد میزان تحقق وعده فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران منتشر نشده و علاوه بر این،‌ با وجود اظهارات قبلی هاشم یکه‌زارع، مدیر عامل ایران خودرو مبنی بر تعیین غرامت 427 میلیون و 600 هزار یورویی بابت خروج یک‌شبه کارشناسان فرانسوی از ایران و وارد کردن خسارت 800 میلیون یورویی (‌3/2 تریلیون تومانی) به کشورمان، تاکنون خبری از جبران این ضربه و پرداخت غرامت به ایران منتشر نشده است.
موضوع زیان ایران در اثر خروج یک‌شبه پژو از کشورمان در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت‌های خودروساز نیز مورد توجه قرار گرفت و بر لزوم جبران این ضرر و زیان تأکید شد.
در متن گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان آمده بود: طبق قراردادی که در سال 2003 بین روسای جمهور ایران و فرانسه امضا و از سال 2004 اجرایی شد، شرکت پژو فعالیت خود را در ایران آغاز کرد، با وجود آنکه این قرارداد تا سال 2014 اعتبار داشت، مسئولان این شرکت فرانسوی‌ها حق نداشتند در هیچ تحریمی علیه ایران شرکت کنند، اما آنها زودتر از سایر کشورها در تحریم‌ها علیه ایران شرکت کردند و با زیر پا گذاردن مفاد این قرارداد، کشورمان را ترک کردند.
در ادامه این گزارش آمده بود: شرکت پژو از ابتدای سال 1391 همکاری خود را با ایران قطع و به دنبال آن، شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارت‌های سنگینی شد و عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت.
ابهام در ضمانت سرمایه‌گذاری جدید پژو
ابهام دیگری که در مورد حضور دوباره پژو در ایران مطرح است، به ضمانت سرمایه‌گذاری این شرکت در کشورمان مربوط است تا فرانسوی‌ها بار دیگر به بهانه‌ای مانند تحریم یا هر اتفاق دیگری از انجام تعهدات خود در قبال مردم ایران شانه خالی نکنند و ضرر مالی بالایی را به کشور وارد نکنند.
یکه‌زارع مدیرعامل ایران خودرو پیشتر از سرمایه‌گذاری 250 میلیون یورویی پژو در ایران خبر داده و گفته بود: پرداخت خسارت از سوی پژو هیچ ربطی به رقم سرمایه‌گذاری این شرکت در ایران ندارد.
یکه زارع همچنین بهمن سال گذشته، میزان سرمایه‌گذاری انجام شده توسط پژو در ایران را 50 میلیون یورو عنوان کرده و به فارس گفته بود: تا به حال 100 میلیون یورو از سرمایه‌گذاری مشترک ایران خودرو و پژو محقق شده که 50 میلیون یورو سهم پژو و به همین میزان نیز سهم ایران‌ خودرو بوده است.
در این شرایط اطلاعات بیشتری از میزان و نحوه سرمایه‌گذاری پژو در ایران منتشر نشده و این قرارداد همچنان محرمانه باقی مانده است.
علاوه بر این خط تولید پژو 2008 در ایران در حالی به بهره‌برداری رسیده که حرف و حدیث‌های مختلفی در مورد داخلی‌سازی قطعات محصولات تولیدی پژو در ایران مطرح بود و این مسئله مورد انتقاد قطعه‌سازان کشور نیز قرار گرفت.هر چند در ابتدا اعلام شد که میزان داخلی‌سازی محصولات پژو در سال اول 40 درصد و بعد از 4 سال به 70 درصد می‌رسد، اما پس از مدتی مسئولان وزارت صنعت از شروع تولید محصولات جدید پژو در ایران با داخلی‌سازی 20 درصدی خبر دادند که این موضوع مورد انتقاد قطعه‌سازان و همچنین کارشناسان صنعت خودرو قرار گرفت.
عملکرد 23 ساله پژو در ایران نشان داد که مدیران فرانسوی در مورد داخلی‌سازی موتور و همچنین قطعات حساس محصولاتش در ایران سنگ‌اندازی می‌کردند و نمی‌گذاشتند در این بخش‌ها خودکفایی صورت گیرد.در نهایت با روند مونتاژکاری که در صنعت خودروسازی در پیش گرفته شده شاهد تعطیلی برخی کارخانه‌های قطعه‌سازی در کشور هستیم که بیکاری کارگران را نیز درپی داشته است.