انعقاد تفاهمنامه همکاری بین ستاد بازسازی عتبات عالیات و سازمان میراث فرهنگی
تفاهمنامه همکاری بین ستاد بازسازی عتبات عالیات و سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری به امضای حسن پلارک رئیس ستاد و مسعود سلطانیفر رئیس سازمان میراث فرهنگی رسید.
به گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات حسن پلارک در مراسم انعقاد این تفاهمنامه گفت: حضور ایرانیان در امر بازسازی عتبات عالیات حضور با سابقهای است و بعد از سقوط رژیم بعثی عراق و فراهم شدن زمینه حضور دوباره در این امر، ستاد بازسازی برای مرمت، بازسازی و توسعه عتبات مقدسه در عراق فعالیت خود را آغاز کرد. وی با ارائه گزارشی مفصل از اقدامات ستاد در حفظ میراث فرهنگی دو کشور در عراق ادامه داد: حفظ میراث گذشته ایرانیان و تاریخ کهن ایران از رسالتهای این ستاد بود که با کمک مرجعیت عراق از روند تخریب آثار جلوگیری و آثار تخریب شده نیز پس از بازسازی مجدداً نصب گردید.وی خاطرنشان کرد: متن این تفاهمنامه بر سه موضوع استوار است که شامل موزهها، حفظ آثار و بازسازی، احیا و مرمت آثاری است که در اعتاب مقدسه وجود دارد.
رئيس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در این مراسم گفت: «سازمان میراث فرهنگی» برای حفظ، احیاء و مرمت آثار تاریخی در عتبات عالیات ظرفیتهای خوبی دارد و به دلیل ارادتی که تمام ایرانیان، مسلمانان و شیعیان به ائمهاطهار و این اماکن متبرکه دارند با همه بضاعتی که در توان داریم برای احیاء، مرمت، بازسازی و ایجاد موزههای مختلف در عتبات عالیات تلاش خواهیم کرد.
مسعود سلطانیفر ظرفیت این تفاهمنامه را در حفظ و احیای میراث فرهنگی ایران و عراق در اماکن مقدس بسیار خوب توصیف کرد و افزود: این تفاهمنامه از امروز اجرایی میشود.
شایان ذکر است بهرهگیری طرفین از منابع اطلاعاتی و فرصتهای مطالعاتی برای ساماندهی، مرمت، بازسازی آثار و نیز کمک به ایجاد موزه و حفظ اشیاء با ارزش فرهنگی و تاریخی و برگزاری دورههای آموزشی در این خصوص از اهم مفاد تفاهمنامه مذکور است.