kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۵۰۲
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲
انتقاد کارشناسان از تصمیمات جدید اتحادیه جهانی

تغییرات جدید قوانین به ضرر کشتی ایران است

انتقاد کارشناسان کشتی از تغییرات صورت گرفته در قوانین این رشته ورزشی نشان می‌دهد که تغییرات صورت گرفته به نفع کشتی ایران نبوده است.


تغییرات جدید کشتی صدای اعتراض همه را بلند کرده است. پس از آنکه فدراسیون کشتی ایران در نامه‌ای به اتحادیه جهانی از تغییرات ایجاد شده در قوانین انتقاد کرد، روز گذشته امامی داور سرشناس کشورمان نیز اعتراض خود را رسانه‌ای کرد. وی در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: به دلیل خطر حذف کشتی از رقابت‌های المپیک پس از المپیک ۲۰۲۰، اتحادیه جهانی تصمیم گرفت یک‌سری تغییرات را در مسابقات جهانی بزرگسالان انجام دهد، اما به نتیجه‌ مطلوب در این باره نرسید. پس از آن تغییر اوزان، نحوه امتیازدهی و همچنین یکسان کردن کشتی آزاد و فرنگی در امتیازات و خیلی از تغییرات دیگر در دستور کار قرار گرفت، اما با توجه به این که این تغییرات همیشگی شده است و برای چندمین بار صورت می‌گیرد بسیاری از ارکان ثابت کشتی مانند داوران، مربیان و کشتی‌گیران را دچار سردرگمی کرده است.
رئیس کمیته‌ داوران فدراسیون کشتی افزود: اعتراضات به این دلیل است که این تغییرات هر چند یک بار انجام می‌گیرد. بهتر است اگر اتحادیه جهانی کشتی تغییرات قوانین را در دستور کار قرار می‌دهد ابتدا در تورنمنت‌های مختلف آن را آزمایش کند و اگر دید که نتایج آن می‌تواند به حفظ کشتی در المپیک کمک کند آن گاه این قوانین را مصوب کند و در مسابقات رسمی به مرحله اجرا در بیاورد نه این که بلافاصله و بدون تحقیق تغییراتی را مصوب کنند و پس از این که تمرینات تیم‌های ملی و باشگاهی بر اساس قوانین جدید صورت گرفت، مجددا دست به تغییر قوانین بزند.
امامی در پاسخ به این سؤال که چرا اتحادیه جهانی کشتی درباره اعمال تغییرات از کشورهای صاحب کشتی همچون ایران نظرخواهی نمی‌کند، گفت‌: قاعدتا کشورهای صاحب نفوذ در اتحادیه جهانی کشتی سعی می‌کنند قوانین و مقررات را منطبق با منافع‌شان تغییر دهند و به تصویب برسانند. هر کشوری به دنبال این است که کشتی‌اش در المپیک ۲۰۲۰ موفق باشد، بنابراین قوانین را مطابق با داشته‌های خود به تصویب می‌رسانند که این یک ایراد جدی به اتحادیه جهانی کشتی است. کمیته‌ فنی این اتحادیه نباید تنها به نظرات تعدادی خاص از کشورها بها بدهد و قوانین را مطابق با خواسته آنها مصوب کند،‌ بلکه باید هدف اصلی‌شان جذاب کردن کشتی در جهان باشد.
 نماینده داوری کشتی ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو با اشاره به سید بندی نفرات برتر در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ فرانسه با توجه به نتایج‌شان در المپیک ریو و مسابقات قاره‌ای، خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین نواقص این قانون این است که بسیاری از مسابقات معتبر مانند جام جهانی در آن لحاظ نشده است. بنابراین بسیاری از نفرات عنوان‌دار کشتی جهان دیگر تمایلی برای حضور در جام جهانی از خود نشان نمی‌دهند. البته قرار است اتحادیه جهانی کشتی امتیاز حضور در تورنمنت‌های معتبر دنیا را در این سید بندی لحاظ کند که امیدوارم جام جهانی نیز در این باره مورد توجه قرار گیرد.
تغییرات جدید کشتی گیج‌کننده است
بعد از امامی نوبت امیر توکلیان مربی تیم ملی کشتی آزاد رسید که با انتقاد از تغییرات قوانین فنی و داوری از سوی اتحادیه جهانی، این تغییرات را گیج‌کننده و جنجال‌ساز توصیف کند. توکلیان در این باره اظهار داشت: طرح سیدبندی اتحادیه جهانی کشتی به هیچ عنوان منطقی و به سود کشتی ایران نیست و به نوعی دست ما به عنوان یکی از قدرت‌های اصلی کشتی جهان را می‌بندد.
وی با اشاره به یکی از مهم‌ترین بندهای این تغییرات گفت: به عنوان مثال در طرح سیدبندی جدید اتحادیه جهانی کشتی شرایط به گونه‌ای است که ما برای کسب امتیاز در هر وزن، مجبوریم از بهترین کشتی‌گیران و نفرات اصلیمان استفاده کنیم که این مسئله به جوانگرایی و همچنین میدان دادن به کشتی‌گیران جوان و کم تجربه لطمه وارد می‌کند.
مربی تیم ملی کشتی آزاد، تغییرات قوانین داوری را نیز غیرمنطقی و گیج‌کننده خواند و افزود: «محمدابراهیم امامی» رئیس‌کمیته داوران فدراسیون کشتی به تازگی به اردوی تیم ملی آمد و بسیاری از نکات فنی و تغییرات را برای اردونشینان تشریح کرد، اما به واقع این تغییرات بسیار گیج‌کننده و عجیب است. با اعمال قوانین جدید علاوه بر کشتی‌گیران و مربیان، حتی داوران هم سردرگم هستند که در این مواقع احتمال اشتباه و برخورد سلیقه‌ای بسیار بالا می‌رود. توکلیان با اشاره به اینکه با اجرای تغییرات جدید سرنوشت کشتی‌ها به دست داوران سپرده شده، گفت: متاسفانه با اجرایی شدن این تغییرات، نقش مربی و کشتی‌گیر در مسابقات بسیار کمرنگ می‌شود، اما این داوران هستند که با سلیقه و نظر خودشان می‌توانند سرنوشت کشتی‌ها را رقم بزنند. داوران می‌توانند با توجه به این قوانین هرگاه که تشخیص دادند از جریمه و اخطار و پوئن استفاده کرده و همه چیز را به سود کشتی مورد نظر خود تمام کند.
وی خاطر نشان کرد: من به هیچ عنوان دورنمای خوبی در این تغییرات متصور نیستم، چراکه کشتی با این تغییرات، قوانین کشتی برای تماشاگران و حتی اهالی کشتی هم قابل تشخیص و مفهوم نیست و دیگر خبری از هنر کشتی و اجرای فنون نخواهد بود.