20 مزیت حفظ کارت سوخت اعلام شد
در یک بررسی با اشاره به 20 مزیت استفاده از کارت سوخت در مصرف بنزین اعلام شد که با حذف کارت سوخت شاهد رشد شتابان مصرف این حامل انرژی خواهیم بود.
به گزارش فارس، در روزهای آتی دنبال رأی گیری برای حذف یا حفظ کارت سوخت در جریان عرضه بنزین است. در همین رابطه برخی از کارشناسان انرژی تحقیقی را در خصوص کارت سوخت و مزایای استفاده از این کارت انجام داده و در اختیار خبرگزاری فارس قرار دادهاند که در ادامه متن جامع این تحقیق را ملاحظه میفرمایید.
بر اساس مطالعه مورد اشاره، از آغاز مطالعات طرح کارت هوشمند سوخت و ایجاد زیرساختها اعم از سامانههای دقیق پردازش مرکزی، سامانههای کارتخوان، صدور کارت، تجهیزات ارتباطی و ... تا زمان راهاندازی آن، حدود 100 میلیون دلار سرمایهگذاری انجام شده است. البته از هزینههای زیرساخت در فازهای توسعه اطلاعات دقیقی در دست نیست.
طبق گفته وزیر نفت، میزان هزینه جاری طرح کارت هوشمند سوخت، سالانه در حدود 20 میلیارد تومان است برای این عدد نیز سندی منتشر نشده است شایان ذکر است که با توجه به طرح سهمیهبندی نفتگاز ساختار سامانه و هزینههای مترتبه کماکان برقرار است بدون آنکه از این ساختار در پایش مصرف استفاه شود.بنابراین با حذف نظام سهمیهبندی عملا هزینههای دولت به میزان قابل ملاحظهای افزایش یافته است بدون آنکه دستاوردی داشته باشد.
مزایا و دستاوردهای کارت سوخت
در این مطالعه مزایایی همچون ایجاد بستر و شرایط مناسب برای تسریع در توسعه و ساماندهی حمل و نقل عمومی، ایجاد بستر مناسب برای تصحیح نظام قیمتگذاری و پیادهسازی نرخهای واقعی فرآوردهها، ایجاد فرصت اجتماعی، اقتصادی و فناوری، ایجاد اعتماد به نفس در بین مدیران ارشد IT کشور به منظور طراحی و اجرای شبکه گسترده انفورماتیک، ایجاد ابزار لازم به منظور مدیریت و توزیع مصرف سوخت، جلوگیری از خروج غیرقانونی و انحراف بنزین، صرفهجویی حدود 20 میلیارد دلار تا پایان سال 1390 از ابتدای سهمیهبندی، بازگشت سرمایه حدود 15 روز به عنوان دستاوردهای سامانه کارت سوخت عنوان گردیده است.
علاوه بر این مزیتهایی مانند کنترل مصرف و کاهش واردات بنزین، کاهش آلودگی هوا، صرفهجویی ارزی، جلوگیری از قاچاق سوخت، تعیین کرایه حمل و نقل عمومی با استفاده از اطلاعات کارت سوخت، استفاده اطلاعاتی از سامانه در سیاستگذاری بخش حمل و نقل ترافیک، امکان شناسایی خودروهای پرمصرف، زمینهسازی برای آزادسازی قیمت بنزین، کسب تجربه مدیریت یکپارچه طرحهای بزرگ، ایجاد بانک اطلاعات روزآمد از وسایل نقلیه و زمینهسازی برای عملیات ترافیکی، زیست محیطی، نظارتی، امنیتی و جرمزدا، ارتقای سطح فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و ایجاد فرصت برای صادرات فناوری و خدمات فنی و حل مشکل برخی از روستاهای کشور به عنوان سایر نتایج وجود کارت سوخت ذکر شده است.
کنترل مصرف و کاهش
واردات بنزین
همان طور که ذکر شد، از مهمترین اهداف اجرایی این طرح کنترل مصرف و کاهش واردات بنزین بوده است. مصرف بنزین در سال 80، به مقدار روزانه 73/6 میلیون لیتر، و واردات نیز 27/5 میلیون لیتر (37 درصد تقاضا) رسیده بود که پس از اعمال سهمیهبندی و اجرای طرح در سال 86، به حدود 19 میلیون لیتر کاهش یافت.چنانچه طرح کارت هوشمند سوخت اجرایی نمیشد و مصرف با همان روند پیش از سال 80 ادامه مییافت، نیاز به بنزین در سال 93 به حدود 158/8 میلیون لیتر در روز میرسید در حالی که مصرف روزانه و واردات در سال 94 به ترتیب 70/5 و 10 میلیون لیتر بود مهار مصرف، افزایش تولید داخلی و در نتیجه کاهش شدید واردات موجب شد تا تهدید به تحریم بنزین نیز از کارایی بیافتد.
پس از حذف ظاهری این طرح در سال گذشته، بر اساس این آمارها هر چند متوسط مصرف بنزین در فصل بهار 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد اندکی در حدود یک درصد را تجربه کرده است اما متوسط مصرف بنزین در پایان فصل تابستان (شهریور ماه) نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد کم سابقه 6/1 درصدی را تجربه کرده و مصرف بنزین در پایان پاییز (آذر ماه) سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل به 10/5 درصد رسیده است.