kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۳۲۶
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

آمارهای اقتصادی دولت عالی است حیف برای مردم ملموس نیست!

ناکارآمدی دولت در بهبود اقتصاد کشور و عدم تناسب آمارهای رشد اقتصادی با سفره‌های مردم، موضوعی است که روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز آن را تأیید می‌کنند.

سرویس سیاسی ـ

آرمان، دیروز در مصاحبه با «علی صوفی» از فعالان مدعی اصلاحات نوشت: «گله‌های جدی در عقبه رای آقای روحانی اعم از سیاسی و معیشتی وجود دارد... روحانی باید از عملکرد دولت خود که قابل دفاع است دفاع جانانه کند، اما عملکرد دولت برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه قابل پذیرش نیست. مردم تاثیر اقدامات روحانی را در زندگی‌شان می‌خواهند. آقای روحانی باید به این موارد دقت‌ کند.»
گفتنی است ناکارآمدی دولت یازدهم ترجیع بند اعترافات و انتقادات اصلاح طلبان در ماه‌های گذشته بود. برای نمونه روزنامه زنجیره‌ای آرمان 22 خرداد سال جاری  به ناهماهنگی و ناکارآمدی کابینه روحانی پرداخت و نوشت: «دولت برای ارائه کارنامه خود لازم است که به بازنگری و تغییر در کابینه خود بیندیشد، چرا که تیم سیاسی و اقتصادی دولت آقای روحانی توانمند و قوی هستند اما هماهنگ نیستند و اکنون مشکلات موجود در دو حوزه سیاسی و اقتصادی به خوبی خود را نشان می‌دهد و این تیم در این حوزه ضعیف عمل می‌کند.»
روزنامه آرمان مدتی قبل نیز در مطلبی با اشاره به آمارهای اقتصادی بانک مرکزی و مرکز آمار، به ملموس نبودن بهبود اقتصاد کشور در سفره‌های خانوار و همراه نبودن روند ادعایی کاهش تورم با افزایش کیفیت سبد خانوار شهری اعتراف و انتقاد کرد و همچنین نوشت: «وزیر اقتصاد نیز ششم دی‌ماه امسال در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی عنوان کرد: از وضعیت معاش مردم راضی نیستم.»
این موضوعی بود که روزنامه اعتماد هم روز گذشته البته پس از دستاوردسازی برای دولت، به آن اعتراف کرد. این روزنامه ضمن انتشار مصاحبه با سید محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح طلب، از قول وی نوشت: «به پشتوانه اعتماد مردمي است كه برجام به امضا رسيد؛ تورم مهار شد و رونق به صورت نسبي به حوزه صنعت كشور بازگشت. در شرايط كنوني توليد و صادرات كشور جان گرفته است و در شرايطي هستيم كه تراز تجاري كشور مثبت شده است. اينها همه پيروزي كمي نيست براي كشوري كه در معرض تحريم و محدوديت‌هاي مختلفي بوده است. كشاورزي شرايط بسيار خوبي را پيدا كرده است و در دولت هشتم به خودكفايي گندم رسيديم اما متاسفانه در دولت نهم ‌و دهم از آن حراست نشد.»
این فعال سیاسی در ادامه گفته است: «انتظارات مردم در حوزه رونق اقتصادي كاملا بجا است و مي‌خواهند كه رونق در زندگي شان محسوس باشد. نظرات كارشناسي و آمارهاي بانك مركزي تاييد مي‌كند كه رشد اقتصادي كشور به 7/4 رسيده است اما هنوز در زندگي مردم ملموس نيست و دولت در اين راستا بايد گام‌هاي موثرتري بردارد».
شروع کردیم ولی تا به نتیجه برسد زیاد طول می‌کشد!
معاون اقتصادی وزیر کار در یادداشتی که روزنامه شرق آن را منتشر کرد، به عملکرد دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداخت و ضمن حمله به دولت‌های سابق، تاکید کرد: «دولت يازدهم كه از آغاز فعاليت خود با وضعيت بي‌ثبات، ركود تورمي عميق، نااطميناني شديد در محيط جهاني و ناكارآمدي بي‌سابقه نظام تدبير كشور فعاليت خود را آغاز كرد، گفتمان اقتصاد مقاومتی را به‌عنوان يك رويكرد رهايي‌بخش در دستور كار خويش قرار داد و در سال ٩٥، با تدوين ١٢ برنامه عملياتي و نزديك به ١٢٠ پروژه، مسير مقاوم‌سازي اقتصاد علمي را در پيش گرفت. بي‌شك تا تحقق آنچه در سياست‌هاي كلي و راهبردهاي ابلاغي مد نظر بوده، راه درازي در پيش است.»
نویسنده در حالی از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی دفاع می‌کند که ظاهرا به خاطر ندارد که دولت یازدهم هیچ برنامه دقیق و جامع اقتصادی نداشت و حتی آب خوردن مردم را هم به برجام و توافق هسته‌ای گره زد.
مگر سهام عدالت پوپولیستی نبود؟
اصلاح طلبان و مقامات دولت یازدهم در حالیکه پیش از روی کارآمدن، منتقد جدی پرداخت سود سهام عدالت بودند و آن را اقدامی پوپولیستی می‌نامیدند، در ماه‌های منتهی به انتخابات مدافع آن شدند!
اعتماد دیروز تیتر یک خود را به عنوان «90 هزارتومان سود سهام عدالت» اختصاص داد و در گزارشی نوشت: «بالاخره بيش از نيمي از مردم سهامدار شدند و به زودي مي‌توانند نسبت به خريد و فروش سهام‌شان اقدام كنند. دهك‌هاي مورد حمايت دولت كل سهام‌شان آزاد شده و ديگر دهك‌ها مي‌توانند با واريز مابه‌التفاوت ارزش برگه‌هاي‌شان، سهام‌شان را مبادله‌كنند. يك اتفاق ديگر هم سهام عدالت را به شفافيت نزديك كرده است. آن هم ايجاد سامانه‌اي است كه اطلاعات لازم را به سهامداران مي‌دهد. تا پيش از اين سهامداران برگه‌هاي بي‌هويتي را در دست داشتند كه نمي‌دانستند متعلق به كدام شركت و با چه ميزان سوددهي سالانه است اما از اين پس قرار است همه‌چيز شفاف به سهامدار اعلام شود. ٤٩ ميليون صاحب برگه سهام عدالت، سهامدار واقعي به شمار مي‌روند و بنا بر اعلام رئيس سازمان خصوصي‌سازي مردم براي دريافت سود سهام عدالت بايد حساب بانكي باز كرده و به‌زودي پس از فراخوان سازمان خصوصي‌سازي، شماره حساب خود را جهت واريز سود، به ما اعلام كنند.»
بجاست که نظرات انتقادی که مسئولان دولت یازدهم پیش از انتخابات نسبت به سهم عدالت داشتند را مرور کنیم؛ حسن روحانی در همین زمینه گفته بود: «شاید برخی‌ها تصور کنند که مردم ایران به سادگی فریب می‌خوردند و با هوچی‌بازی، نمایش‌های ساختگی و دروغ‌گویی می‌توان نظر افکار عمومی را به خود جلب کرد. اما من معتقدم که مردم ما ساده نیستند و هر چند که ممکن است در ظاهر ساکت باشند، اما با هوچی‌گری، جنگ روانی و وارد کردن اتهامات سنگین به شخصیت‌های نظام نمی‌توان آرای مردم را خرید. همانطور که مطمئنم با سیب‌زمینی و تراول چک هم نمی‌توان کشور را تحت کنترل خود درآورد». وی در جایی دیگر نیز تصریح کرده بود: «مردم ایران آگاه‌تر و فهیم‌تر از آن هستند که سیاست‌هایی نظیر توزیع تراول چک یا سیب‌زمینی رایگان بتواند رفتارهای انتخاباتی آنها را تحت تاثیر قرار دهد و کسانی که تصور می‌کنند با چنین اقداماتی می‌توانند جامعه را به سمت دیگری ببرند، آب در هاون می‌کوبند.»
به همین قرار محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم در سال 88 گفته بود: «امروز نه توزیع چک پول‌ها، نه توزیع سیب زمینی و نه توزیع با عجله و شتابزده 80 هزار تومان بین 5 میلیون نفر نمی‌تواند تاثیری در عزم ملی مردم بگذارد. من نمی‌دانم در حالی که 2 هفته تا انتخابات باقی مانده توزیع این 80 هزار تومان به بهانه سهام عدالت یعنی چه و اگر چنین اتفاقی در زمان اصلاحات اتفاق می‌افتاد آیا شورای نگهبان صلاحیت فرد را رد نمی‌کرد».
ابراز دلدادگی یک زنجیره‌ای نسبت به روحانی
روزنامه‌های زنجیره‌ای طی روزهای گذشته پس از انتخاب روحانی به عنوان نامزد اصلاح طلبان در انتخابات، پُز اتحاد می‌دهند و بر طبل وجود اختلاف در اصولگرایان می‌کوبند در حالی‌که آنچه آنها به عنوان شکاف مطرح می‌کنند، ناشی از وجود کاندیداهای کارآمد متعدد در جریان اصولگرایی است که می‌توانند روحانی را در انتخابات دچار چالش کنند.
در همین زمینه دیروز روزنامه بهار طی گزارشی در صفحه سوم خود نوشت: «آنچه که از سبک و سیاق کنشگران حاضر در عرصه سیاسی کشور دیده می‌شود اجماع حامیان دولت تدبیر و امید بر سر روحانی در یک طرف گود و سردرگمی رقبای روحانی در عدم اجماع بر سر یک گزینه واحد در طرف دیگر گود است. درحالیکه کمتر از سه ماه به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است اصولگرایان هنوز در تدارک پیدا کردن یک گزینه قوی برای رقابت با حسن روحانی هستند و در این میان خود را وارد فاز جدیدی به نام «رقیب آزمایی» نموده‌اند».
در این گزارش همچنین آمده است: «آنچه که بیش از همه از حضور این همه کاندیدا آن هم برای رقابت با تنها نامزد واحد اصلاح طلبان و اعتدالیون بر ذهن متبادر می‌شود بی‌نتیجه بودن فرآیند رقیب آزمایی در جناح مقابل برای رسیدن به اجماع بر سر گزینه‌ای واحد است. در سوی دیگر گود حسن روحانی یکه و تنها وجود دارد که امروز مورد اجماع کامل هواداران دولت تدبیر و امید قرار گرفته است».
بهار در بخش دیگری از این گزارش نوشت: «او که روزی با کلید آمد امروز تدبیرهایش شکوفه امید داده است. روحانی با کارنامه‌ای رنگ و وارنگ گهی تابستان وار گرمابخش زندگی شد و گهی در پاییز برگ ریزان به امید شکوفه‌های اعتدال کف زدن برگ‌ها را به نظاره نشست تا با نسیم اعتدال و با گذر از گردنه‌های صعب العبور زمستان بر بلندای قله‌های رفیع هسته‌ای گردن‌فرازی کند.»
این روزنامه در مطلب فوق در حالی با ابراز خاطرخواهی نسبت به روحانی، عرصه کلان سیاست ورزی و اداره مملکت را به فضای تخیل برده که در همین صفحه در یادداشتی از محقق نشدن برخی وعده‌‎های انتخاباتی روحانی همچون خارج نشدن بازار از رکود و حقوق‌هایی که آن را نسبتا نجومی خوانده، انتقاد کرد!
تاخت و تاز زنجیره‌ای‌ها به صدا و سیما در پی ناکارآمدی دولت
روزنامه وقایع اتفاقیه نیز دیروز طبق رویه معمول زنجیره‌ای‌ها، به صدا و سیما تاخت و آن را متهم به جانبداری سیاسی کرد. این روزنامه در گزارشی نوشت: «صدا و سیما که از آن به‌عنوان رسانه ملي هم ياد مي‌شود، کمر همت را براي تخريب دولت حسن روحاني، محکم‌تر از هميشه بسته است. عملکرد سياسي تلويزيون به‌گونه‌اي پيش مي‌رود که به‌نظر مي‌رسد، جادوکردن مردم را هدف خود تا انتخابات رياست‌جمهوري سال 96 تعيين کرده‌ است. از اين‌روست که سردمداران اين ماجرا، از برنامه‌هاي گفت‌وگومحور گرفته تا باکس‌هاي خبري، نقدهاي بي‌رحمانه‌اي را متوجه دولت يازدهم مي‌کنند تا براي‌ افکار عمومي، اين ذهنيت را شکل بدهند که اين دولت، کاري انجام نداده است».
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «اين‌روزها، پيداکردن کانال‌هاي تلويزيوني و امواج راديويي با برنامه‌هاي انتقادي شديد، کار چندان‌سختي نيست. بزرگنمايي برخي آمارها و البته سياه‌نمايي از رويدادها و فعاليت‌هاي دولت فقط بخشي از تلاش رسانه ملي در تصويرسازي از عملکرد کمتر از چهار سال دولت يازدهم است».
این گزارش همچنین به هجمه‌های اخیر اصلاح طلبان و مقامات دولتی به صدا و سیما طی روزهای اخیر نیز اشاره کرد و از قول محمد هاشمی نوشت: «صداوسيما، خود را رقيب دولت‌ مي‌داند و براي همين بوده که تخريب روحاني و کابينه او را در دستورکار قرار داده است.»
محمد هاشمی همچنین دیروز در سرمقاله روزنامه ایران نوشت: «در دولت فعلی با وجود اقدامات مثبت بسیار و دستاوردهای آشکار، اما صدا و سیما تلاش می‌کند نکات منفی را برجسته کند و از کنار نکات مثبت بگذرد. از مهم‌ترین موارد عبور از کنار دستاوردهای دولت، در مسئله برجام به وقوع پیوست که رفتار این رسانه در تریبون دادن به مخالفان برجام، حیرت ناظران را به دنبال داشت.»
این ادعاها و هجمه‌ها در حالی است که تنها در موضوع برجام سهم موافقان آن در رسانه ملی دو برابر منتقدان بوده است. سیاست‌های غلط دولت یازدهم در اعتماد به کدخدا و بی‌توجهی به بسیاری از توانمندی‌های داخلی موجب تعطیلی60 درصد از ظرفیت تولید کشور، افزایش نرخ بیکاری، گرانی، تورم و رکود مطلق شد اما در همین حال حمله شدید به صدا و سیما که طی ماه‌های اخیر در دستورکار روزنامه‌های زنجیره‌‎ای قرار گرفته از آنجا ناشی می‌شود که آنها صدا و سیما را تنها برای ستایش دولت مطبوع خود می‌خواهند نه صدا و سیمایی واقع بین و بازتاب‌دهنده حرف و مطالبات مردم.