kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۳۲۰
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱

مرحله اول برداشت از میدان نفتی آذر در استان ایلام آغاز شد

با حضور وزیر نفت مرحله اول برداشت زود هنگام طرح توسعه میدان نفتی آذر شهرستان مرزی مهران در استان ایلام با برداشت روزانه 15 هزار بشکه در روز آغاز شد.


به گزارش ایرنا، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در این آیین گفت: یک سوم از این طرح (میدان نفتی آذر) در خاک ایران و دو سوم نیز در منطقه بدرای کشور عراق قرار دارد.
سید نورالدین شهنازی زاده اظهار کرد: 2 میلیارد و 440 میلیون بشکه میزان نفت این میدان نفتی است که براساس یافته‌های جدید تا چهار میلیارد بشکه نیز افزایش خواهد یافت.
به گفته وی، ضریب بازیافت این میدان نفتی حدود 16 درصد است که 19 حلقه چاه در این طرح توسعه‌ای میدان نفتی حفاری می‌شود.
مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت یادآور شد: ظرفیت تولید از این میدان در طرح زود هنگام 15 هزار بشکه در روز است اما در مرحله دوم آن تا اردیبهشت سال آینده این میزان به 30 هزار بشکه در روز و تا پایان سال آینده به 65 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.
شهنازی زاده میزان سرمایه گذاری برای اجرای این طرح را یک میلیارد و 234 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: برای اجرای این طرح 129 کیلومتر خط لوله گذاری انجام شده است.
اکتشاف منابع نفت و گاز در ایلام از سال 1347 توسط انگلیسی‌ها آغاز شد، این استان هم اکنون دارای 6 درصد ذخایر نفت (رتبه سوم) و 11 درصد منابع گاز (رتبه دوم) کشور است.
 وزیر نفت در جمع خبرنگاران ایلام گفت: برای افزایش تولید و برداشت از میدان‌های نفتی مشترک استان ایلام با کشور عراق برنامه‌های وسیعی در دست اقدام داریم.
بیژن نامدار زنگنه اظهار کرد: توسعه میادین چشمه خوش، چنگوله، پایدار غرب، تنگه بیجار و دانا در برنامه‌های توسعه‌ای وزارت نفت قرار دارد.
زنگنه افزود: میدان نفتی آذر چند سال است در دست توسعه قرار دارد و تولید ابتدایی آن اکنون آغاز شده و این روند در قالب قرارداد فعلی ادامه خواهد داشت ولی با برنامه‌ریزی‌های انجام شده درصدد افزایش برداشت از این میدان در قالب قرارداد جدید هستیم.
زنگنه یادآور شد: قرار است یک پتروشیمی مهم دیگر در جنوب این استان در شهرستان دهلران احداث شود که مراحل ساخت طرح ان جی ال 3100 که خوراک این پتروشیمی را تامین می‌کند در حال انجام است.
وی تاکید کرد: تامین منابع مالی این طرح حدود 500 میلیون دلار است و تا پایان سال جاری توسط صندوق توسعه تامین خواهد شد ضمن اینکه طرح پتروشیمی که تولید پلاستیک می‌کند نیز به اجرا خواهد رفت که از محل صندوق بازنشستگی وزارت نفت تامین مالی می‌شود.
به گفته وزیر نفت، استان ایلام در زمینه منابع نفت و گاز از استان‌های مهم کشور است و بر همین پایه ایلام را به عنوان یکی از قطب‌های پتروشیمی معرفی کرده‌ایم.
بر اساس اطلاعات رسمی همچنین نفت قابل استحصال میدان نفتی آذر حدود 400 میلیون بشکه برآورد شده است.
عملیات اجرایی برای شروع طرح اسفند 1390 بود که پیش بینی می‌شود فاز دوم آن در پایان آبان سال 97 به بهره‌برداری برسد.
میزان سرمایه داخلی و خارجی این طرح یک میلیارد و 416 میلیون یورو با منشا (شامل 1232میلیون یورو سرمایه گذاری ثابت + 184 میلیون یورو مدیریت طرح) اعلام شده است.
میزان اشتغالزایی مستقیم این میدان نفتی هم اکنون 288 نفر اما در زمان بهره‌برداری به 114 نفر می‌رسد و اشتغالزایی غیرمستقیم آن سه هزار و 550 نفر است.