kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۲۷۸
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵
اسکای نیوز فاش کرد

فرمان ترامپ به پنتاگون برای حمله گسترده به یمن!

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که رئیس‌جمهور این کشور اختیارات بیشتری به وزارت دفاع (پنتاگون) برای افزایش حملات نظامی خود در یمن داده است.


دونالد ترامپ که با شعار «خروج آمریکا از جنگ» و «تمرکز بر بازسازی اقتصادی» توانست آرای مردم آمریکا را جذب کند، هنوز دوماه از دوران ریاستش نگذشته  خوی جنگ‌طلبانه خود را علنی کرد. نخستین بار چند هفته پیش بود که خبر رسید نظامیان آمریکایی با فرمان «مستقیم» ترامپ، در یمن هلی برن کردند و به بهانه مبارزه با القاعده حملاتی را به برخی از شهرهای جنوبی یمن انجام داده و ده‌ها غیر نظامی را قتل عام کردند. اکنون نیز فرمان ترامپ مبنی بر تشدید حملات در یمن افشا شده است.به گزارش تسنیم به نقل از «اسکای‌نیوز»، برخی منابع اطلاعاتی در آمریکا می‌گویند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اختیاراتی «گسترده» به وزارت دفاع این کشور برای انجام حملات گسترده در یمن داده است. این منابع افزودند، ترامپ همچنین در حال بررسی عملیاتی مشابه در لیبی و سومالی است. هدف اعلامی تمام این حملات نیز «مبارزه با تروریسم» عنوان شده! هدفی که جرج بوش و اوباما هم برای توجیه حملاتشان به آن متوسل شده بودند.روزنامه «وال‌استریت ژورنال» پیش از این به نقل از «مسئولان آمریکایی» گزارش داده بود که دونالد ترامپ به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اجازه حملات پهپادی در کشورهای خارجی به ویژه در سوریه را داده است. در دوره «باراک اوباما» انجام حملات هواپیماهای بدون سرنشین تحت اختیار ارتش و وزارت دفاع آمریکا بود، در حالی که بنا به گزارش وال استریت ژورنال، ترامپ ماموریت هدایت این حملات را به سیا سپرده است.پیشتر سیا تنها از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین و غیرمسلح به منظور پروازهای تجسسی و برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کرد در حالی‌که به گزارش وال‌استریت ژورنال، ترامپ ماموریت جدید نظامی را نیز به این سازمان محول کرده است.
اوضاع یمن، فاجعه‌بار است
از سوی دیگر،  «اسماعیل ولدالشیخ احمد» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن اعلام کرده طرف‌های درگیر در یمن، با تلاش‌های سازمان ملل برای حل بحران  این کشور مخالف هستند. وی که در نشست خبری مشترک با «ژان مارک آیرو» وزیر خارجه فرانسه در پاریس سخن می‌گفت افزود: «راه حل یمن از طریق راهکار سیاسی و نظامی است و بنابراین خجالت‌آور است که طرف‌های درگیر نمی‌خواهند برای حل بحران مذاکره کنند. «ولد الشیخ» با اشاره به افزایش خشونت‌ها در یمن گفت که اوضاع غیرنظامیان در این کشور «مصیبت‌بار» است. یونیسف نیز چندی پیش اعلام کرد در جریان حملات آل‌سعود به یمن بیش از 1500 کودک یمنی قتل‌عام شده‌اند.