kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۲۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵

ورود کاروان کمک‌های بشردوستانه به شهرک‌های شیعه‌نشین کفریا و فوعه

سازمان ملل اعلام کرده، کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه این سازمان، وارد شهرک‌های تحت محاصره «فوعه»، «کفریا»، «مضایا» و «الزبدانی» شده‌اند.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، کمیته جهانی صلیب سرخ اعلام کرده، «کامیون‌های حامل مواد غذایی و دارویی با هماهنگی و همکاری هلال احمر سوریه، برای 60 هزار شهروند سوری محاصره شده در مضایا، زبدانی، فوعه و کفریا ارسال شده است.»
این نخستین‌بار از ماه نوامبر (آبان) سال گذشته است که کمک‌های بشردوستانه به این چهار شهرک تحت محاصره ارسال می‌شود.
دو شهرک شیعه‌نشین فوعه و کفریا در 10 کیلومتری شمال ادلب از 28 مارس 2015 (فروردین 94) و پس از سقوط شهر ادلب، به محاصره کامل تروریست‌ها درآمدند و از آن زمان به صورت روزانه هدف حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها قرار می‌گیرند.
سخنگوی صلیب سرخ جهانی پیشتر اعلام کرده بود که وضعیت ساکنان شهرهای مورد محاصره در حومه ادلب و ریف دمشق به شدت وخیم است و مردم این مناطق نیاز به کمک‌های فوری دارند.
سوریه از مارس 2011 به دلیل حضور گروه‌های تروریستی و تکفیری تحت حمایت خارجی در این کشور با بحران مواجه است. محاصره برخی از شهرهای سوریه از سوی گروه‌های تروریستی، باعث کمبود مواد غذایی، دارویی و بهداشتی در این شهرها شده است.
انتقاد روسیه
 از سازمان ملل
به گزارش ایسنا، روسیه اما از نتایج گزارش کمیته تحقیقات سازمان ملل درباره حوادث شهر حلب انتقاد کرده است. هیئت روسیه در سازمان ملل اعلام کرده که «هدف از این گزارش، خدشه‌دار کردن واقعیت‌هاست».
روسیه همواره دستور کار فعالیت‌های هیئت مذکور و ماهیت غیرمتوازن گزارش‌های آن را رصد می‌کند.
بنابر اعلام این هیئت «هدف از این گزارش آن است که عملیات آزادسازی شرق حلب به عنوان عملیاتی ضد تروریستی در نظر گرفته نشود.»
هیئت روسیه این را هم گفته که «در این گزارش آمده که تنها 200 تروریست در شرق حلب حضور داشتند، اما واقعیت این است که بر اساس بیانیه‌های سازمان ملل، دستکم 900 تروریست «جبهه النصره» در این منطقه حضور داشتند.»
ورود مخالفان به آستانه
درباره نشست آستانه نیز وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرده، هیئت مخالفان مسلح سوریه که پیش از این اعلام کرده بودند در مذاکرات شرکت نمی‌کنند، به این شهر آمده‌اند. شمار اعضای این هیئت، هفت نفر گزارش شده و احتمالا به همین خاطر، مذاکرات یک روز دیگر تمدید می‌شود. پیش از این قرار بود دور سوم مذاکرات سوری- سوری در آستانه روزهای 24 و 25 اسفند برگزار شود.
خبرها همچنین حاکی است، «اسامه ابوزید» سخنگوی هیئت مخالفان دولت سوریه در آستانه به‌طور غیرمنتظره استعفا داده است. دلیل این استعفا، مسائل خصوصی! اعلام شده است.