kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۲۷۲
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴

چراغ سبز کویت به ناتو برای استفاده از خاک این کشور!

پارلمان کویت با توافقنامه امضا شده بین دولت این کشور و ناتو برای عبور آزادانه نیروهای این سازمان از خاک کویت موافقت کرد.



پارلمان کویت روز سه‌شنبه به توافقنامه امضا شده بین دولت و ناتو رأی مثبت داد. بنابر گزارش کمیته امور خارجه پارلمان کویت این توافقنامه در خصوص «اصول و احکام قانونی و ضوابط عبور نیروهای ناتو از خاک کویت در صورت درخواست این سازمان و عملیات‌های آن» است. خبرگزاری آلمان در این باره گزارش داد که «صباح خالد الحمد الصباح» معاون اول نخست‌وزیر و وزیر خارجه کویت در این باره گفته‌اند «کویت از نخستین کشورهایی است که به طرح ابتکاری اسلامبول برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه در سال 2004 پیوست.»
به گزارش فارس، وی اهمیت همکاری کویت با 28 کشور عضو ناتو را در «برای برقراری امنیت و ثبات» را مورد تأکید قرار داده و گفته «کویت با ناتو در زمینه‌های زیادی از جمله مبارزه با تروریسم، مقابله با بلایای طبیعی و نحوه تعامل با آن و نیز در زمینه‌ مرزهای دریایی، حفاظت از سواحل و آموزش‌های امنیتی و نظامی همکاری کرده است. این مسئول کویت همچنین اظهار داشته که همکاری کشورش با ناتو براساس مصوبات شورای امنیت است که بر کمک به نیروهای ناتو و تسهیل ماموریت‌های آن جهت حمایت از عراق و افغانستان تأکید دارد، صورت گرفته است.
لازم به ذکر است که بهمن ماه سال جاری نیز اولین دفتر ناتو در منطقه خلیج‌فارس در کویت  افتتاح شد. مرکز ناتو در کویت نیز در چارچوب عنوان «ابتکار عمل همکاری اسلامبول» تأسیس شد. رهبران ناتو می‌گویند در سال 2004 در نشست این سازمان در اسلامبول ترکیه با تصویب طرح فوق تصمیم گرفتند ارتباط و همکاری امنیتی ناتو را با کشورهای خاورمیانه به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس افزایش دهند.
اما برخلاف آنچه ناتو و رهبران کویت اعلام کرده‌اند، افزایش تحرکات ناتو در منطقه غرب آسیا، ارتباطی با مبارزه با تروریسم ندارد چرا که گروه‌هایی مثل داعش و النصره ساخته و پرداخته همین کشورهای غربی و ارتجاع عرب است.