kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۲۵۷
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵

بحرین سرزمین عشق به شیخ عیسی و نفرت از آل خلیفه


  فریده شریفی
  کشور بحرین ازفوریه سال 2011 صحنه درگیری، اعتراض و انقلاب علیه یک رژیم دیکتاتور بوده است. این حرکت گسترده مردمی همزمان با موج بیداری اسلامی در کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا شروع شد. در بحرین به دلیل اینکه  حاکمان دیکتاتور این کشور با حمایت آمریکا و اروپا و متحدان آنها، سیاست مشت آهنین را در برابر اعتراضات مردم در پیش گرفته‌اند و هیچ‌گونه اصلاح یا نرمشی از خود نشان نداده‌اند، این انقلاب تاکنون به ثمر نرسیده است و همچنان ادامه دارد. رژیم حاکم در طول سال گذشته نیز همچون سال‌های قبل به سرکوب گسترده انقلابیون می‌پردازد و اوضاع حقوق بشر در بحرین همچنان بحرانی است. «حمد بن عیسی آل خلیفه»، پادشاه بحرین که اعتراض‌های مردمی 14 فوریه را «خطری» علیه تاج و تخت خود می‌بیند از همان ابتدا به سرکوب آن روی آورده است. استفاده از انواع گازهای اشک‌آور و سمی و گلوله‌های پلاستیکی و ساچمه‌ای علیه معترضان بی‌دفاع بحرینی موجب شده، بسیاری از قوانین حقوق بشر در این کشور نقض شود. امسال نیز همچون سال گذشته ده‌ها بحرینی به جرم اعمال غیر قانونی سلب تابعیت شده‌اندکه شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین جزو همین افراد سلب تابعیت شده است! وی به اتهام واهی «پولشویی» محکوم شده و تاکنون 9 بار دادگاه وی به تعویق افتاده است. «آل خلیفه»، از ترس خشم مردم اما محاکمه وی را 9 بار به تاخیر انداخت. جالب اینجاست که در لیست افراد سلب تابعیت شده  کودکان هم به چشم می‌خورند که معلوم نیست به چه جرمی متهم شده‌اند. افزایش سلب تابعیت بحرینی‌ها به خاطر قانون جدیدی است که رژیم منامه تصویب کرده و بر اساس آن هر کسی گروه تروریستی ایجاد کند یا آن را حمایت مالی بکند یا تحریک به براندازی بکند را می‌توان سلب تابعیت کرد. حالا معلوم نیست که کودکان این کشور چگونه می‌توانند گروه تروریستی ایجاد کنند؟ و دست به اعمال تحریک‌آمیز بزنند‌؟‌! شکنجه، بازجویی‌های خشن، ضرب و شتم متوالی، تعرض جنسی، شوک الکتریکی، آویزان کردن طولانی‌مدت و ... همه از مواردی هستند که ناظران بین‌المللی حقوق بشر به آن اقرار دارند.  
همه این جنایات در حالی است که وزیر خارجه انگلیس که برای مراسم کلنگ‌زنی پایگاه نظامی انگلیس به بحرین سفر کرده بود در برابر فشارهای رسانه‌های معترض به همکاری با کشور ناقض حقوق بشر گفت که بحرین هرچند هنوز کامل نیست ولی گام‌هایی را برای بهبود وضعیت حقوق بشر برداشته است! از سوی دیگر با وجود نقض گسترده حقوق بشر در بحرین، آمریکا مدعی شده که کمک‌های خود به بحرین را از سر خواهد گرفت. آمریکایی‌ها اعلام کردند که اوضاع حقوق بشر در بحرین بهتر از قبل شده است و این کشور یک شریک مهم و بلندمدت آمریکا در مبارزه با تروریسم است. در واقع این حمایت‌ها از رژیم دیکتاتور بحرین برای سرکوب مسلمانان این کشور است که نمی‌خواهند کشورشان تحت سلطه کشورهای غربی باشد.
بحرین در سرکوب‌های خود از حمایت سعودی‌ها نیز برخوردار بوده است و به‌رغم تجاوزات عربستان به یمن، آل سعود از حمایت دیکتاتور بحرین در سرکوب شیعیان نیز دست برنمی‌دارد. به همین دلیل بحرین در سیاست خارجی خود تابع سعودی‌ها است و سعی می‌کند مشروعیت خود را از طریق افزایش ارتباط با غربی‌ها و کسب حمایت‌های امنیتی آنها به دست آورد. اما همه چیز در معادلات پنهان و آشکار مقامات بحرینی با مقامات غربی و حاکمان آل سعود خلاصه نمی‌شود بلکه در دستان و در اراده مردمی تعیین می‌شود.
 مردمی که از لحظه شروع انقلاب روزی نبوده که به خیابان‌ها نیایند و تظاهرات مسالمت‌آمیز راه نیندازند چرا که از روز اول هم‌قسم شده‌اند که مانند رژیم قاتل و خونریز آل خلیفه به خشونت روی نیاورند. مردم انقلابی بحرین همچنین از روز 31 خرداد ماه که شیخ عیسی قاسم لغو تابعیت شده در اطراف خانه او در محله الدراز تحصن و اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه اجازه تعرض به ساحت روحانیت را نخواهند داد و آل خلیفه باید از روی اجساد آنها عبور کند تا به شیخ عیسی قاسم دست پیدا کند. این تظاهرات همچنان ادامه دارد و مردم تاکید کرده‌اند که تا به خواسته‌های خود نرسند دست از اعتراض برنمی‌دارند. مردم بحرین خواستار اصلاحات در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی  هستند و می‌خواهند که در سرنوشت سیاسی خود سهیم باشند و این خواسته‌ای است که آل خلیفه آن را برنمی‌تابد و با شدید‌ترین شیوه‌های سرکوب، به آنها پاسخ می‌دهد.
در مجموع، ملت بحرین به همان اندازه که نسبت به رژیم آل خلیفه نفرت دارند، قلب‌شان به عشق شیخ عیسی قاسم می‌تپد.