kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۲۳۸
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
با تصویب مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان صورت می‌گیرد

برداشت از صندوق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها با اذن رهبری

نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان مقرر کردند که برداشت از صندوق توسعه ملی در مواردی همچون مقابله با ریزگردها منوط به اذن رهبری باشد.



به گزارش ایسنا، نمایندگان در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان بند «الف» تبصره 4 را با 150 رای موافق، 12 رای مخالف، 4 رای ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر اصلاح و تصویب کردند.
بر اساس این مصوبه برای برداشت از صندوق توسعه ملی در مورد افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی طرح‌های آبیاری تحت فشار، کم فشار و سامانه‌های نوین آبیاری، طرح‌های آبرسانی روستایی و توسعه‌ای شبکه‌های آن سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران ، تقویت بنیه دفاعی و مقابله با ریزگردها مجوز لازم از مقام معظم رهبری اخذ شده است.
همچنین نمایندگان بند الحاقی دو تبصره 7 را نیز اصلاح و تصویب کردند که طبق این مصوبه سازمان تامین اجتماعی مکلف است تمامی سهم درآمد از مجموع ماخذ کسر حق بیمه موضوع مواد 28 و 29 قانون تامین اجتماعی و سایر منابع مربوط را در حسابی به عنوان بیمه درمان تامین اجتماعی متمرکز نماید.
سازمان تامین اجتماعی مکلف است گزارش عملکرد این بند را در مقاطع سه ماهه به کمیسیون‌های بهداشت و درمان و اجتماعی مجلس ارائه کند.
همچنین در اصلاحیه دیگری مقرر شد که سرمایه بانک‌های ملی، سپه و کشاورزی با رعایت اساسنامه بانک‌های مذکور حداکثر تا 50 هزار میلیارد ریال از محل حساب‌های پرداختی آنان به بانک مرکزی بابت سود و وجه التزام مربوط به اضافه برداشت و خطوط اعتباری دریافتی که تاکنون در دفاتر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حساب درآمد منظور نشده است، افزایش دهد و بانک مرکزی همزمان و پس از تائید اقلام مذکور نسبت به کاهش و اصلاح حساب‌ها در دفاتر خود اقدام کند، سهم بانک‌ها با توافق وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه وبودجه تعیین خواهد شد.
سقف بودجه کشور کاهش یافت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان بودجه یک میلیون و ۱۵۲ هزار میلیارد تومانی سال ۹۶ را به تصویب رساند.
بعد از تصویب ایرادات شورای نگهبان در جلسه علنی نوبت عصر دیروز (سه‌شنبه) مجددا ماده واحده به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با ۱۶۳ رای موافق، ‌۴ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر بودجه یک میلیون و ۱۵۲ هزار میلیارد تومانی سال ۹۶ را به تصویب رساندند که بر اساس این مصوبه سقف بودجه کشور به میزان حدود ۲۵۴ میلیارد تومان کاهش یافت.
بر اساس ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۶ کشور که تصویب مجلس، بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور از حیث منابع بالغ بر ۱۱ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۵۶۵ میلیارد و ۹۶۹ میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر ۱۱ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۵۶۵ میلیارد و ۹۶۹ میلیون ریال به شرح زیر است:
الف- منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بالغ بر سه میلیون و ۹۸۸ هزار و ۵۳۱ میلیارد و ۳۳۵ میلیون ریال شامل:
۱ - منابع عمومی بالغ بر سه میلیون و ۴۶۷هزار و ۵۲۱ میلیارد ریال
۲ - درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر ۵۰۰ و ۲۱ هزار و ۱۰ میلیارد و ۳۳۵ میلیون ریال
ب- بودجه شرکت‌های دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر هشت میلیون و ۵۰۰۰ و ۲۱ میلیارد و ۴۸ میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر هشت میلیون و ۵۰۰۰ و ۲۱ میلیارد و ۴۸ میلیون ریال
مصوبات نمایندگان
مجلس به دولت اجازه داد که چنانچه منابعش از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی کمتر از یک میلیون و 50 هزار میلیارد ریال شود، از محل 50 درصد منابع حساب ذخیره ارزی برای تأمین مابه التفاوت حاصل شده اقدام کند.
نمایندگان مجلس از سوی دیگر با 141 رأی مثبت با کلیات لایحه تشکیل هیئت‌های انضباطی رسیدگی به شکایات و تخلفات کارکنان نیروهای مسلح موافقت کردند.
نمایندگان همچنین در مصوبه‌ای مقرر کردند که دستورالعمل اجرایی قانون تشکیل هیئت‌های انضباطی رسیدگی به تخلفات کارکنان نیروهای مسلح ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ ابلاغ آن توسط ستادکل نیروهای مسلح تدوین و ابلاغ شود.
خبر دیگر این که بر اساس مصوبه نمایندگان شکایات کتبی کارکنان نیروهای مسلح در امور خدمتی و از اعمال و رفتار غیرقانونی فرماندهان، رؤسا و مدیران در هیئت‌های «بدوی» و «تجدیدنظر» رسیدگی می‌شود.
از سوی دیگر نمایندگان در مصوبه‌ای مقررات مشترک هیئت‌های «بدوی» و «تجدیدنظر» رسیدگی به شکایات و تخلفات کارکنان نیروهای مسلح را تعیین و تصویب کردند.
نمایندگان همچنین با تشکیل «هیئت تجدیدنظر» رسیدگی به تخلفات کارکنان نیروهای مسلح در ستادکل، ستاد فرماندهی‌کل ارتش و سپاه، ستاد نیروی انتظامی و ستاد وزارت دفاع موافقت کردند.
خبر دیگر این که نمایندگان ترکیب و وظایف «هیئت بدوی» رسیدگی به تخلفات کارکنان نیروهای مسلح را تعیین و تصویب کردند.
طبق مصوبه مجلس مقامات و مسئولان مجاز به ارائه پیشنهاد تنبیهات انضباطی در نیروهای مسلح نیز تعیین شدند.
نمایندگان همچنین طرح معافیت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از پرداخت هزینه‌های دادرسی شورای حل اختلاف را از دستور کار مجلس خارج کردند.
مجلسی‌ها از سوی دیگر مصوبه پیشین خود در مورد اختصاص سه درصد قراردادهای نفتی به مناطق نفت‌خیر و گاز خیز را از متن بودجه ۹۶ حذف کردند.
نطق‌ها و تذکرات نمایندگان
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در نطق میان دستور خود گفت: براساس ادله موجود برخی آمریکایی‌ها برای انجام تحریکات نظامی علیه ایران از لابی‌ نفت و صهیون پول دریافت می‌کنند.
سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان نیز در نطق میان دستور خود گفت: ایمان راسخ همگامی تمامی اقشار ملت موحد ایران در مبارزه با استکبار و صهیونیسم سبب برقراری نظامی توحیدی و عادلانه در تمام منطقه خواهد بود.
نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد:‌ بروز تفکرات فاشیستی و نژادپرستانه در اندیشه‌های سران حکومت اشغال‌گر و ضد مردمی اسرائیل دهه‌ها است که اسباب بی‌آبرویی آنان را فراهم کرده و دیر زمانی است که یهودیان آزاده جهان انزجار خود از رفتار و سخنان این جرثومه فساد را بیان می‌کنند.
سیدعلی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبادر مجلس نیز گفت:‌ عدم استفاده درست و مؤثر از سؤال و استیضاح‌ها ازجمله آفت‌های مجلس است.
علی نجفی نماینده مردم بابل نیز گفت: برای بی‌نتیجه ماندن حجم قابل توجه سازوکارهای نظارتی مجلس باید چاره‌ای اندیشید و مجلس باید پرکاری خود را تقلیل دهد، حجم انبوه مصوبات و تعداد جلسات دردی از مملکت دوا نخواهد کرد.
محمدجواد کولیوند نماینده کرج نیز در نطق میان دستور خود گفت: دولت گزارشی را در خصوص اقدامات انجام‌شده در سال ۹۵ در خصوص اقتصاد مقاومتی به مردم ارائه کند.
قره جه طیار نماینده مردم گنبد کاووس نیز در تذکری شفاهی با اشاره به اینکه برای ارائه خدمات به خانواده‌های شهدای منا اقدام جدی صورت نگرفته است، گفت: اکنون صرفاً خدمات جزئی و درمانی به این خانواده‌ها ارائه می‌شود.
محمدرضا بادامچی نماینده تهران در مجلس نیز در تذکر شفاهی با انتقاد از بی‌توجهی نسبت به پدیده تکدی‌گری در تهران گفت: اخیراً خانم‌های جوان مقابل بانک‌ها جلوی مردم را می‌گیرند تا به اسم کمک به مؤسسات نامشخص از آنها پول بگیرند.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر رئیس‌کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با اشاره به نتایج نگران‌کننده سرشماری نفوس، گفت: مجلس و دولت باید مسئله کاهش رشد جمعیت کشور را جدی بگیرند و گرنه به جایی می‌رسد که قابل علاج نیست.
ضرورت قرار گرفتن تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت در دستور مجلس
نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس معطل ماندن شش ماهه تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت در کمیسیون بهداشت را خلاف عدالت خواند و گفت: تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت و درمان امروز باید در دستور کار صحن علنی قرار گیرد.
امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز با اشاره به اینکه عضو دیگر هیئت‌رئیسه وظیفه رسیدگی به تقاضاهای تحقیق و تفحص را دارد گفت: مصوبه‌ای برای تحقیق و تفحص نبوده است که ما آن را در دستور امروز صحن بگذاریم.
مخالفت با تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز با تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مخالفت کردند.
کمیسیون عمران مجلس پیش از این تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را رد کرده بود و در نشست علنی دیروز گزارش این کمیسیون مبنی بر ردّ تقاضای تحقیق و تفحص به رأی وکلای ملت گذاشته شد که نمایندگان نیز با 132 رأی موافق، 90 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 233 نماینده حاضر در صحن علنی، با گزارش ردّ تحقیق و تفحص موافقت کردند.
شورای نگهبان بودجه 96 را تائید کرد
علی لاریجانی در جلسه علنی نوبت عصر دیروز گفت: به ما خبر دادند بودجه 96 را شورای نگهبان تائید کرده و اشکالی به آن وارد ندانسته است، مسئله بودجه ۹۶ به خیر گذشت.
وی گفت: از شورای نگهبان تشکر می‌کنیم که در این مدت مجبور بود جلساتش را در مدت زمان‌های کوتاهی برای بررسی بودجه و برنامه برگزار کند. لازم است که به دلیل این سرعت عمل از شورای نگهبان تشکر کنیم.