News ID: 89938
Publish Date : 05 May 2021 - 20:36

Islamophobic Group’s Anti-Iran Claims Flabbergast Scots

LONDON (Dispatches) -- Eyebrows have been raised over headlines in a number of British newspapers claiming that Iran was planning to interfere in upcoming elections in Scotland.
The Times newspaper published a story on the front page of its Scotland edition on Monday with the headline "Iran ‘meddling in Scots election’”. The story claimed attempts by fake accounts on social media impersonating supporters of Scottish independence in order to boost support for the Scottish National Party (SNP).
The fake story, which also appeared in the Daily Telegraph and a number of other outlets, is based on a report by the Henry Jackson Society (HJS), a self-described neoconservative think-tank working "across borders and party lines to combat extremism, advance democracy and real human rights”.
"Iran is almost certainly looking to disrupt our current elections, most likely those underway for the Scottish Assembly,” claimed the report, misnaming the devolved Scottish parliament.
"Iran’s activities in cyberspace are designed to attack the constitutional integrity of the UK. There appear to be elements within Iran who are willing to interfere in the UK’s domestic politics to encourage Scottish separatism.”
Scotland held a referendum in 2014, in which the country voted against independence.
However, since then the UK has voted to leave the European Union, despite the majority of Scotland voting to remain, which along with London’s handling of the Covid-19 pandemic has helped reignite the independence debate.
Elections to the Scottish parliament are taking place on Thursday, with the pro-independence SNP expected to once again top the polls.
The Times article was met with widespread skepticism and disbelief.
Katherine O’Donnell, a former night editor for the newspaper, tweeted that she thought there was "something very wrong with it” and criticized the credentials of its author, who she pointed out had been censured by his own university, the School of Oriental and African Studies (SOAS), after he had publicly criticized grime artist Stormzy for saying the UK had a problem with racism.
In its statement, SOAS said that Stott’s comments - in which he said Stormzy should say "thank you” to the country that "helped bring him up” - did not "accord with the values of SOAS” and described them as "ill-informed and extremely offensive”.
"So, the source for the Times’ story is a report by an academic whose comments about race have been disowned by his university and who, coincidentally, has written for the right-wing magazine Spiked,” wrote O’Donnell.
The HJS has regularly been accused of Islamophobia. A founder of the organization, Marko Attila Hoare, left it in 2012 saying it had become "an abrasively right-wing forum with an anti-Muslim tinge”.
Last year, the HJS was forced to pay damages to the British Muslim-focused TV channel Huda Television, after claiming in a report titled Extremism on the Airwaves: Islamist Broadcasting in the UK that the channel had broadcast "content containing Islamist extremist subject matter”.
Arshin Adib-Moqaddam, an academic at SOAS and author of the book What Is Iran?, told Middle East Eye that he didn’t believe Iran had the "interest or capability to pursue such an agenda” and said the source was suspicious.

"The first thing students of politics learn is to evaluate the source of any information. The Henry Jackson Society, for instance, is tied into a network of several so-called ‘think-tanks’ with a clear political mandate,” he said.
He said the "legitimate aim” of groups like the HJS was lobbying, "in this case against Iran”.
"Such organizations are not places where facts are made in the interest of better knowledge about Iran, or any other country for that matter - that is simply not what they are made for,” he said.
"I have made these connections clear in my new book which demonstrates how the ‘fake news’ machinery works.”