کد خبر: ۳۱۵۹۹۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۰:۳۸
رئیس سازمان راهداری در پاسخ به کیهان:

17 خوانِ بوروکراسی مانع از واردات اتوبوس است

سرویس اقتصادی-
رئیس سازمان راهداری با اشاره به انتقال اختیار واردات اتوبوس از وزارت راه به صمت، افزود: وجود 17 خوانِ بوروکراسی، مانع از واردات اتوبوس است.
به گزارش کیهان، رضا اکبری در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره سرنوشت 
دو هزار اتوبوسی که از دو سال قبل قرار بود وارد شود و نشد و دلیل آن، تصریح کرد: واردات دو هزار اتوبوس در سال‌های 1402 و 1403 در دستور کار بود و امسال هم هست اما وجود
17 خوانِ بوروکراسی که سه چهار معاونت در وزارت صمت از جمله آنهاست مانع از واردات اتوبوس 
شده است.
او افزود: چند سال قبل در مجلس قانونی تصویب شد که اختیار واردات اتوبوس را از وزارت راه و شهرسازی به وزارت صمت داد. برای اینکه بوروکراسی از بین برود به دولت پیشنهاد دادیم اختیارات واردات اتوبوس را به وزیر راه بدهند تا این فرآیند سریع‌تر انجام شود. 
رئیس سازمان راهداری ادامه داد: البته الان دستگاه‌های مربوطه دارند تلاش می‌کنند که زمینه واردات اتوبوس مهیا شود و تاکنون 200 اتوبوس وارد شده و روزهای پیش نیز ۲۵ دستگاه وارد شد. احتمالا در روزهای آینده نیز حدود ۳۰ تا۴۰ دستگاه هم اضافه شود؛ اما تغییر چشمگیری در وضعیت فعلی نخواهیم داشت.
اکبری افزود: با توافق انجام شده خوشبین هستیم مصوبات اجرا شود و تا آخر امسال یکهزار دستگاه اضافه شود و تا پایان سال آینده نیز سه هزار دستگاه اتوبوس وارد شبکه کنیم. وی درباره نوسازی اتوبوس‌ها گفت: حدود ۹ هزار اتوبوس جاده‌ای در کشور کم داریم. یک دستگاه اتوبوس ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان قیمت دارد که اگر دولت ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات بدهد و فرد هم آورده اولیه داشته باشد در کنار هزینه اسقاط می‌تواند به نوسازی اتوبوس خود اقدام کند. صندوق حمایت از صنایع پیشرفته مخصوص نوسازی است که از آن کمک خواهیم گرفت و از ظرفیت اوراق صرفه‌جویی شرکت بهینه‌سازی سوخت هم استفاده می‌کنیم تا نوسازی سه هزار دستگاه اتوبوس محقق شود.
 کاهش هزینه با خدمات دولت سیزدهم
رئیس سازمان راهداری درخصوص دلیل کاهش میزان هزینه صرف شده امسال در زیرساخت‌های اربعین، اظهار کرد: در طول دو سال قبل،
2400 میلیارد تومان در زیرساخت‌های اربعین از جمله ساخت پل، جاده، آسفالت‌ریزی و... هزینه شده بود. بنابراین، امسال با توجه به اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر حدود 1500 میلیارد تومان هزینه زیرساخت‌های اربعین بوده است.
اکبری افزود: مرزها را آماده کردیم. محوطه‌ها کف‌سازی شده است. جاده‌ها وضعیت بهتری نسبت به سال قبل دارد. ۵۴۰ کیلومتر در مرزها آسفالت ریختیم. بیش از پنج هزارکیلومتر خط‌کشی شده است. همچنین ۱۷۳ راهدارخانه نیز آماده شده است و از 887 نقطه حادثه‌خیز که از 1401 تاکنون رفع آن انجام شده، فقط 11 مورد باقی مانده و بقیه برطرف شده و آماده در دستور کار قرار دادن رفع یکهزار نقطه حادثه خیز دیگر هستیم.
 نیاز به اتوبوس ادارات
رئیس سازمان راهداری درباره سفرهای اربعین گفت: از یک میلیون و۱۷۰هزار نفری که تا سه‌شنبه از کشور خارج شدند ۲۸۸ هزار نفر به وسیله ناوگان عمومی و عمدتا اتوبوس به مرزها رفته‌اند. ۴۸ هزار نفر نیز با اتوبوس از مرزها بازگشته‌اند. هفته پیش رو بسیار پرتردد و شلوغ است و اگر همانند سال گذشته باشد دوبرابر مسافر در جاده‌ها نسبت به هفته‌های قبل خواهیم داشت.
اکبری افزود: پیش‌بینی می‌کنیم اگر پنج درصد نسبت به سال گذشته سفر اربعینی زیادتر شود و حدود ۹۰۰ هزار نفر با اتوبوس سفر کنند نیاز به ۱۱هزاراتوبوس خواهیم داشت که با ۶۵۰۰ اتوبوس موجود پنج هزار اتوبوس کم داریم. 
او ادامه داد: برای حل این چالش قرار شد
پنج هزار دستگاه اتوبوس دستگاه‌های دولتی، صنایع، شرکت‌ها، نیروهای مسلح و... از ۲۱ تا ۲۷ مردادماه در اختیار مردم قرار بگیرد. در صورت لزوم از اتوبوس‌های واحد شهری، تحت مدیریت شرکت‌های مسافربری بین شهری و با رانندگان دارای مهارت برون‌شهری، نیز استفاده خواهیم کرد.
رئیس سازمان راهداری درباره نرخ بلیت‌ها گفت: برای یکسان‌سازی نرخ سفر اتوبوسی در اربعین فاصله مراکز استانها را تا مرزها به صورت کیلومتر تعیین و نرخ را براساس نفر کیلومتر تعیین کردیم؛ یعنی یک نفر به ازای یک کیلومتر سفر با اتوبوس 25 نفره باید ۱۸۲۷ تومان باید بپردازد. البته این نرخ در پایان ماه صفر به حالت عادی
باز می‌گردد.
سفر بین شهری تاکسی‌های اینترنتی
 غیرقانونی است
اکبری افزود: امسال طرحی را در اربعین آغاز کردیم  تحت عنوان «نذر سفر» که اگر خانواده‌ای با وسیله نقلیه قصد سفر به مرز را دارد اگر جا دارد دوست و همسایه را با خود ببرد تا هم به لحاظ معنوی کمکی کرده باشد و دیگر اینکه به حمل‌ونقل عمومی فشار نخواهد آمد و از طرفی وسیله نقلیه ایمن‌تر به سفر می‌رسد.  
او در پاسخ به اینکه آیا تاکسی‌های اینترنتی در جابه‌جایی زائران در اربعین فعالیت خواهند کرد یا خیر؟ گفت: فعالیت این تاکسی‌ها در بخش حمل‌ونقل برون شهری نیاز به قانون دارد و با قوانین موجود فعالیت آنها خارج از شهر خلاف قانون است. زیرا زیرساخت‌ها موجود نیست. 
رئیس سازمان راهداری درباره دلایل غیرقانونی بودن فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در سفرهای بین شهری تصریح کرد: رانندگان بین شهری، باید آموزش‌دیده و حرفه‌ای باشند و ساعت کاری آنها ثبت شود و ناوگان آنها از نظر سلامت و ایمنی استاندارهای لازم را داشته باشد؛ البته به طور کلی، فعالیت آنها ظرفیت زیادی به جابه جایی مسافران در اربعین اضافه نخواهد کرد.
وی با اعلام اینکه دولت عراق مخالف استفاده از ناوگان عراقی در داخل ایران است، درباره اتوبوس‌های افغانستانی و پاکستانی گفت: افغانستان، اتوبوس‌هایی که با استانداردهای ما متناسب باشد ندارد. برای پاکستانی‌ها هم قوانین سختگیرانه‌ای قرار داده شده تا حوادث سال‌های قبل تکرار نشود.