kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۱۶۶
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۴
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد

کاهش تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو

 
 
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد، افزود: واردات خودرو علاوه ‌بر ارتقای ایمنی، باعث رقابت بین خودروسازان می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، سید کمال ‌هادیان‌فر درباره وضعیت راه‌ها اظهار کرد: برخی از نقاط پر تصادف مربوط به سال‌های گذشته است و باید توجه داشت که ۴۶ هزار کیلومتر از ۲۷۰ هزار کیلومتر راه موجود در کشور را راه‌های شریانی و برخوردار از جدا شونده و نیوجرسی تشکیل می‌دهند اما راه‌های فرعی بسیاری با استانداردهای مخصوص خود و بدون برخورداری از جداشونده نیز در دست بهره‌برداری هستند که ارتقای راه‌ها و تبدیل به دو بانده یا تعریض آنها نیازمند منابع مالی زیادی است.
وی افزود: در جلساتی که با حضور مسئولان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راهور فراجا برگزار شد؛ ۳۲۰۰ نقطه حادثه خیز و از جمله، ۸۸۷ نقطه پرتصادف شناسایی شد که ۴۱۲ نقطه با منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی برطرف شده و ۴۷۵ نقطه دیگر در اولویت برنامه‌های امسال قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دولت برای برنامه هفتم توسعه سه هزار میلیارد تومان برای تسریع رفع نقاط پر تصادف پیشنهاد کرده بود که مورد قبول مجلس قرار گرفت اما در برخی بخش‌ها ابهامات مختصری برای نمایندگان به وجود آمد که در جلسات برگزار شده این موارد روشن شد و امید است در چند روز آینده به تصویب برسد.
60 درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها
هادیان فر با بیان اینکه ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتر ورودی شهرها رخ می‌دهد، افزود: این آمار به رفتار رانندگی از جاده به بزرگراه 
درون شهری بر می‌گردد و بی‌توجهی به کاهش سرعت یا خستگی و خواب‌آلودگی بر آن تأثیر دارد. از این رو وظایف مربوط به رفع مشکلات حریم جاده و حریم شهر به استانداران محول شده است تا نسبت آن اقدام کنند.
وی درباره وظیفه خودروسازان برای تولید خودروهای باکیفیت، اظهار کرد: در کمیسیون ایمنی راه‌ها این موضوع را پیگیری می‌کنیم. این‌که بگوییم فقط عامل انسانی باعث بروز تصادفات رانندگی است حرف درستی نیست. هفته گذشته جلسه‌ای با وزیر صمت داشتیم و وی از بنده موضوع ارتقای ایمنی در خودروها را مطالبه کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وزیر صنعت گفت چه کار کنیم که ایمنی در خودروها ارتقا یابد. بنده گفتم در دهه ۸۰ چه عواملی باعث کاهش جان‌باختگان ناشی از تصادفات رانندگی شد. یکی از موارد واردات خودروهای ایمن بود و خودروسازان به سمت رقابت با خودروهای وارداتی رفتند. واردات خودرو علاوه‌بر ارتقای ایمنی، باعث رقابت بین خودروسازان می‌شود.
هادیان فر به حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی اشاره کرد و افزود: با جدیت کامل به دنبال تکمیل شاخه ریلی کریدور شمال-جنوب و قطعه رشت به آستارا هستیم.
همچنین به گزارش نود اقتصادی، سمیه رفیعی؛ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه سرکار گذاشتن مردم با خودروهای برقی کار درستی نیست، افزود: چرا باید خودمان را وابسته به واردات خودروی برقی کنیم. تهران ظرفیت بارگذاری ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی را ندارد. در جلسه شورای عالی محیط زیست به وزیر نیرو گفتم چطور می‌خواهی برق خودروهای برقی را تامین کنی؟