در تماس مخاطبان با کیهان مطرح شد
گرانفروشی سایپا به بهانههای مختلف
پس از به اتمام رسیدن انتظار حدودا 9 ماهه مشتریان سایپا مبنی بر قیمتگذاری چند خودرو جدید این خودروساز، به تازگی خبرهایی در مورد گرانفروشی یکی از این خودروها به گوش میرسد.
چند تن از متقاضیان دریافت خودروی کوئیک
جی ایکس آر که قرار است به آنها کوئیک اس آر تحویل داده شود در تماس با کیهان، از عدم اجرای مصوبه شورای رقابت از سوی سایپا انتقاد کردند. چند روز پیش بود که سایپا بالاخره قیمت خودروهای جدید خود را با یک وقفه طولانی اعلام کرد و یکی از این خودروها با نام کوئیک جیایکس آر با مبلغ 320 میلیون تومان (بدون محاسبه مالیات و هزینه شمارهگذاری و دیگر هزینههای جاری) قیمتگذاری شد. این خودرو هنوز به عرصه تولید انبوه نرسیده و طرح تبدیل حواله آنها برای جایگزینی با یک ماشین دیگر به تقاضای مشتریان سایپا مورد تایید این خودروساز قرار گرفته است.
متقاضیان دریافت خودروی کوئیک اس آر میگویند اجرای مصوبه 473 شورای رقابت با این مضمون که ثبتنامکنندگان سال گذشته با افزایش قیمت سال جدید مبلغی نباید پرداخت کنند در این طرح تبدیل که برای متقاضیان کوئیک جی ایکس ار به کوئیک اس آر در نظر گرفته شده، رعایت نشده است.
این در حالی است که شرکت سایپا تا قبل از این برای دارندگان خودروهای کوئیک جی ایکس که موعد تحویل آنها شهریور ماه جاری بود این مصوبه را با وجود تبدیل به کوئیک اس و ساینا بنزینی انجام داده بود و کسانی که متقاضی ساینا دوگانه بودند همان خودرو را تحویل گرفتند و مصوبه برای آنها رعایت شده اما در طرح تبدیل کوییک جی ایکس آر به کوئیک اس آر از اجرای آن با این توجیه که کوئیک اس آر از خودروهای جدید مجموعه است سر باز زدهاند.
نکته دیگر اینکه بسیاری از مشتریان از قیمتگذاریهای جدید شرکت سایپا به شدت ناراضی بوده و دلیل آنها برای این نارضایتی قیمت کوئیک جی ایکس آر است که با احتساب مالیات و شمارهگذاری و... به چیزی حدود 370 میلیون تومان خواهد رسید و این قیمت از نرخ کارخانهای محصولاتی همچون دنا و 207 بالاتر میشود!
ضرورت جلوگیری از گرانفروشی
علاوه بر شرکت خودرو سازی سایپا، پارس خودرو نیز بعد از اعلام غیر منطقی و بسیار گران محصولات جدید خود (کوئیک gxr) که بعد از گذشت ۹ماه از پیش فروش این خودرو و عدم تولید آن طی این مدت صورت گرفته، پیامک طرح تبدیل به کوئیک sr، برای متقاضیان پیش خرید موعد تحویل شهریورماه را بدون اجرای مصوبه شورای رقابت ارسال کرده است. در حالی که تمام متقاضیان پیش خرید سال گذشته تا به اینجا شامل مصوبه شورای رقابت بوده و مبلغ ۳۰ الی ۳۵ میلیون تومان برایشان کسر شده و با توجه به شعار سال یعنی مهارتورم و رشد تولید، این تخلف آشکار و عدم رعایت شدن مصوبه شماره ۴۷۳ شورای رقابت از سوی شرکت سایپا در قبال قشر ضعیف جامعه باید پیگیری شود.
تخلف خودروسازان بزرگ
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، شرکتهای خودروساز بزرگ (ایران خودرو و سایپا) از اجرای کامل و دقیق مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت سر باز زدهاند و متن صریح قانون را به میل و نفع خود تفسیر و مصوبه را ناقص اجرا کردهاند.
ثبتکنندگان پویشی در این خبرگزاری عنوان کردهاند: «در متن مصوبه مذکور آمده است؛ سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلاً پرداخت شده است مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود اما شرکت ایرانخودرو طی اطلاعیه ۱۴۰۲.۰۲.۰۲ قانون را معیوب اجرا کرده و این مصوبه را برای افرادی که سود مشارکت دارند در نظر نگرفته است؛ در صورتی که مصوبه مذکور باید برای همه پیشفروشهای سال ۱۴۰۱، فارغ از داشتن یا نداشتن سود مشارکت اعمال شود زیرا شورای رقابت در متن مصوبه هیچگونه استثنا (بین دارنده سود مشارکت و فاقد سود مشارکت) قائل نشده است.»
در بخش دیگری از متن این پویش آمده است: «این در حالی است که سود مشارکت در طرح پیشفروش سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۸ درصد بوده اما خودرو در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ درصد گران شده است. علاوه بر آن ثبتنامکنندگان پیشفروشهای ۱۴۰۱ ایران خودرو و سایپا از این افزایش قیمت اطلاع نداشتند؛ بدیهی است اجرای ناقص مصوبه مذکور موجب متضرر شدن مشتریان میشود.»
براین اساس مخاطبان از وزارت صمت و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان خواستهاند تا همه مصرفکنندگان را حمایت و قانون مذکور را اجرا کنند تا حق و حقوق مصرفکنندگان ضایع نشود.