جلیلی:
اساتید، دانشجویان و تشکلهای علمی در تدوین برنامه هفتم توسعه ایفای نقش کنند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برنامه هفتم توسعه، گفت: نقاط قوت، ضعفها و نقصها در این برنامه کجاست؟ اینجاست که دانشگاهها و تشکلها در این مسئله باید بایستند تا به این موضوع که سرنوشت هشتاد میلیون نفر یک جامعه را میخواهد رقم بزند، پرداخته شود.
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع دانشجویان حاضر در مراسم افتتاحیه دوره اسلام ناب، اظهار داشت: اگر بخواهیم حرکت دانشجویی را آسیبشناسی کنیم و به آنچه که قبل از این بوده است و آنچه که الان هست و آنچه که در آینده میتواند باشد نگاه کنیم، دو آسیب مهم وجود دارد که میتواند به طور جدی به حرکت دانشجویی ضربه بزند که یکی انفعال و دیگری انحراف است. این آسیبها فرضی نیستند؛ متأسفانه نمودهای واقعی داشته و لطمهای جدی به حرکت دانشجویی وارد کردهاند. تثبیت در یک مسیر و انجام حرکت درست به معنای واقعی کلمه اهمیت دارد. این بحث نشان میدهد که برای هر حرکت، نیاز دارید که با روشنبینی حرکت کنید. نمیتوانید بدون نقشه، بدون برنامه، بدون هدف، بدون مبنا، بدون هیچ تصویر صحیحی از صحنه حرکت را شروع کنید. اگر در هر یک از این موارد، نقصی داشته باشید یا ایرادی وجود داشته باشد، خود را در آن حرکت شما نشان خواهد داد.
به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: اول از همه این جلسات و مباحثات باید کمک کند تا مسیر درست شناخته شود و حرکت درست انجام شود و به سمتی درست و با مبنای درست حرکت کنیم.
جلیلی یادآور شد: سه اقدام در اردو برای عملیات وظیفه ماست که بنشینیم و در حد توان خود نقاط ضعفی را که در جامعه وجود دارند تلاش کنیم تشخیص دهیم و تصحیح کنیم. همچنین باید به نقاطی که مورد غفلت واقع شدهاند و نادیده گرفته شدهاند، توجه کنیم و جامعه را آگاه سازیم. برنامههای عملیاتی میتوانند برای این منظور تعریف شوند. مانند گفته شهید بهشتی که دانشجو موذن جامعه است، ممکن است در برخی مواقع نیاز باشد که شما این نقاط ضعف و مسائل مورد غفلت را به صدا درآورید و جامعه را به آنها توجه دهید. آنگاه این برنامههای عملیاتی، اردوها و برنامههای تشکیل شده میتوانند معنی و اهمیتی داشته باشند. اولاً لازم است که افراد مبنای درستی را بشناسند و با این مبنا حرکت کنند تا راه درستی را طی کنند. ثانیاً باید از امتداد مبنا آگاه شوند و در صحنههای سیاست و ساحت جامعه حضور پیدا کنند. ثالثا نیاز است که برنامههای عملیاتی تعریف شود تا بتوان به اهداف اندیشهای دست یابید. بر اساس این طرحریزی است که ما در این اردو به مدتی معین (یک روز، دو روز، یا تا چند هفته) حضور داریم و بر اساس این اقدام، یک جبهه عملیاتی شکل میگیرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در مقابل نیز جبههای برای هجمه علیه شما وجود دارد و در آن اهدافی را دنبال میکند. این یک صحنه و میدان واقعی است، باید بدانیم که در این میدان چه عملی باید انجام دهیم و چه برنامهای برای خود تعریف میکنیم. سیمرغی که انقلاب اسلامی را به قله میرسانند خود شمایید هدف اصلی این است که جامعه و تشکلهای دانشجویی زنده باشند و به جای بیتفاوتی، حرکت و پویایی داشته باشند. برگزاری این جلسات به این علت است که افراد جامعه در همفکری و با اراده یکپارچهای با هم، برنامههای عملیاتی و پیشرفتهایی را برای رسیدن به کمال و نقطه ارتقای تعریف کنند. ویژگی انقلاب اسلامی این است که به حداقلها اکتفا نمیکند و به قلهها نگاه میکند. آن سیمرغی که میآید و مسائل را حل میکند، آحاد جامعه هستند، این سیمرغ خود شما هستید که زمانی که جمع میشوید این اردو اهمیت پیدا میکند.
جلیلی با بیان اینکه در برنامه هفتم مأموریت دانشجو و دانشگاه و تشکلهای عملی را برای تحقق اهداف برنامههای ملی تعریف کنید، بیان داشت: گاهی من مسئلهای میگویم گاهی شما موضوعی را بیان میکنید، اما یکوقت هست که در سطح ملی، کشور در حال نگارش یک برنامه با عنوان برنامه هفتم است که ریلگذاری پنج سال کشور را به همراه دارد. سؤال من این است که نسبت دانشگاه، اساتید، دانشجویان و تشکلها بهویژه تشکلهای علمی با برنامه هفتم چیست؟ نقاط قوت، ضعفها و نقصها در این برنامه کجاست؟ اینجاست که دانشگاهها و تشکلها در این مسئله باید بایستند تا به این موضوع که سرنوشت هشتاد میلیون نفر یک جامعه را میخواهد رقم بزند، پرداخته شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: هر کدام از ما به اندازه وسعمان به اهداف خود در هر زمینه یا موضوعی پرداختیم یا خیر؟ این جلسات یک فرصت مناسب هستند تا این وسع را تجمیع کنیم و به کارها و بحثهای موضوعی که مطرح شدهاند، بیشتر توجه کنیم. تا به یک جمعبندی برسیم و در عرصههای مختلف مثل اجتماع، سیاست، دانشگاه، محله و شهر، یا حتی در سطح ملی بتوانیم، در حرکت انقلاب که باید با قوت پیش برود، نقش خود را ایفا کنیم.