موضوع استیضاح وزیر کشور بعید است
رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار ایرنا با این موضوع که نمایندگان مجلس در رابطه با استیضاح وزیر کشور صحبتی نکردند و رئیس مجلس راجع به این موضوع بارها صحبت کردهاند گفت: در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی سابقه نداشته که موضوع استیضاح وزیر کشور مطرح شود و این اقدام به صلاح هم نیست. مگر اینکه موضوع حادی در میان باشد که چنین موضوعی مطرح نیست. البته عامل چالش بین مجلس و وزارت کشور، بخشنامهای بود که از طرف معاون سیاسی صادر و به بخشداریها، فرمانداریها و استانداریها ابلاغ شد، وزارت کشور اشکالات این بخشنامه را پذیرفت و نسبت به اصلاح بندهایی از آن اقدام کرد.
میرتاجالدینی خاطرنشان کرد: وزیر کشور در برابر مجلس مقاومت نکرد و حتی در جلسه غیرعلنی مجلس، اشتباه معاون سیاسی در صدور این بخشنامه را پذیرفت و تاکید کرد که این بخشنامه اصلاح شده است و بار دیگر به مراکز سیاسی مربوط به وزارتخانه ابلاغ شده است. همه این اقدامات نشاندهنده رویکرد مثبت وزارت کشور نسبت به نمایندگان است. استیضاح وزیر کشور به دلیل صدور این بخشنامه که اصلاح شده و در صدور آن تعمدی وجود نداشته بلکه خطا بوده است، اشتباه میباشد.
وی در ادامه گفت: باید نگاه تعاملی بین رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیسجمهور وجود داشته باشد تا این تنش از بین برود. بنابراین موضوع استیضاح وزیر کشور بعید است در مجلس به نتیجه برسد ولی باید تعامل بین مجلس و دولت بیشتر شده و وزارت کشور هم انعطافی از خود نشان دهد.
مسئولانی که دوطرف میز را تجربه کرده باشند مواضع تند اتخاذ نمیکنند
رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مسئولانی که دوطرف میز را تجربه کرده باشند و تجربه مدیریت اجرایی کشور را داشته باشند، مواضع تند اتخاذ نمیکنند. زیرا میدانند که کار اجرایی بسیار سخت است. در انتخابات ریاست جمهوری هم نامزدها طرحهای مختلفی برای رسیدن به ریاست اجرایی کشور بیان میکنند و از ایدهها و برنامههای خود سخن میگویند. اما در یک نگاه کلی میتوان فهمید که آیا این نامزد در کار اجرایی فعالیت داشته یا خیر. چرا که نامزدی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری در حوزه اجرایی فعالیت داشته، میداند که مشکلات معیشتی و اقتصادی و دیگر مسائل کشور به راحتی حل نمیشود و لذا وعدهای برای حل سریع مشکلات کشور نمیدهد. بلکه بیشتر به ارائه راهکار و برنامهریزی دقیق برای رفع این مشکلات سخن میگوید.
در آستانه انتخابات
شعارهای تند و انتقاد علیه دولت
خریدار دارد
وی در ادامه افزود: برخی از مشکلات موجود کشور بین دولت و مجلس مشترک است. به عنوان مثال وقتی مجلس پیشنهاد دولت مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را قبول میکند و به آن رای میدهد، نشاندهنده شریک بودن هر دو قوه در این تصمیم است. به عبارتی حل مشکلات کشور با تعامل و مسئولیتپذیری همه قوا قابل حل است ولی در جامعه بهویژه در آستانه انتخابات شعارهای تند و انتقاد علیه دولت خریدار دارد.
رئیس فراکسیون راهبردی مجلس در رابطه با اقدام قابل قبول مجلس یازدهم اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در دوره ۴ ساله خود باید حداقل ۴ گام اساسی برای حل مشکلات مردم بردارد، در این صورت کارنامه قابل قبولی از خود بهجا گذاشته است. در صورتی که کارنامه فعالیت نمایندگان در مجالس گذشته از هر حزب و جناحی را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که کارنامه آنها دارای ۲ یا ۳ کار مهم است. به عنوان مثال مجلس هفتم و هشتم قدم مهمی در جهت ساماندهی حاملهای انرژی و هدفمندی یارانهها برداشتند اما مجلس نهم و دهم و دولت یازدهم و دوازدهم در این باره هیچ اقدامی انجام نداد و بار سنگین کارهای انجام نشده ۱۲ سال گذشته در این حوزه در کشور متراکم شد.
تاجالدینی در رابطه با اغتشاشات خاطرنشان کرد: همیشه دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال فرصتهایی برای ضربه زدن به انقلاب بودند و هر زمان که فرصت ارزشمندی برای حل مشکلات سیاسی، توسعه و پیشرفت کشور ایجاد شده است، دشمنان فضای سیاسی را به نحوی برنامهریزی کردند تا مانع این رشد اقتصادی و سیاسی شوند.
وی در پایان راجع به صندوق بازنشستگی گفت: صندوقهای بازنشستگی با مشکلاتی روبهرو هستند که این مشکلات در ۳۰ سال گذشته بهوجود آمده است، تصمیمات مقطعی در هر دوره بدون توجه به قوانین کلان بازنشستگی، موجب شده است درآمد صندوقها کاهش یافته و عمدتا از بودجه عمومی به این صندوقها کمک شود. به عنوان نمونه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به این صندوقها کمک شد. این رویه نشان میدهد که روند فعالیت صندوقهای بازنشستگی درست نیست.