kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۹۹۴۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷

بازدید معاون اول رئیس‌جمهور از منطقه 2 مسیر آزادراه تهران – شمال

محمد مخبر به همراه جمعی دیگر از اعضای هیئت دولت از مسیر رفت و مراحل در دست ساخت و تکمیل مسیر برگشت منطقه 2 آزادراه تهران-شمال بازدید کرد.
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور صبح روز گذشته با حضور در آزادراه تهران–شمال از مسیر رفت و مراحل ساخت، پیشرفت و تکمیل مسیر برگشت منطقه ۲ این آزادراه بازدید کرد.
محمد مخبر سه هفته پس از افتتاح مسیر رفت منطقه ۲ و دستور رئیس‌جمهور برای شروع مراحل ساخت منطقه ۳ آزادراه، در بازدید زمینی با حضور وزرای راه و شهر‌سازی، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس‌بنیاد مستضعفان، استاندار مازندران و مدیران شرکت آزاد راه تهران- شمال، با توضیحات مسئولان این پروژه در جریان روند ساخت مسیر برگشت منطقه ۲ آزاد راه تهران- شمال قرار گرفت و دستورات لازم را جهت تأمین مالی و اجرای تعهدات برای افتتاح این بخش از مسیر برگشت آزادراه تا پایان سال ۱۴۰۳ صادر کرد.
معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه در مرکز مانیتورینگ آزاد راه تهران- شمال حضور یافت و با قدردانی از خدمات و زحمات این مرکز در راستای کمک به تسهیل رفت و آمد و تأمین امنیت سفرهای مردم، در جریان روند کاری این مرکز هوشمند قرار گرفت.
در مرکز مانیتورینگ آزادراه تهران- شمال با نصب ۴۰۰ دوربین در منطقه ۲ تمام مسیرهای اصلی، میزان آلایندگی در تونل‌ها، درب‌های اضطراری و سیستم اعلام حریق نظارت و کنترل شده و همچنین با هماهنگی لحظه‌ای با یگان‌های امدادی در صورت بروز حادثه به مسافران خدمات لازم ارائه می‌شود که با حضور دکتر مخبر در این مرکز اعلام شد که اقدامات زیرساختی برای نصب دوربین‌های هوشمند در سایر مناطق افتتاح شده نیز در دست اقدام است.
پس از این بازدید، جلسه بررسی روند احداث منطقه ۳ آزاد راه تهران- شمال با حضور معاون اول رئیس جمهور ‌برگزار شد و تصمیمات لازم و مهم درخصوص روش‌های اجرایی برای تأمین مالی ساخت مسیر برگشت منطقه ۲ و همچنین تهیه مدل مالی و نحوه مشارکت جهت ساخت منطقه ۳ آزاد راه تهران- شمال اتخاذ شد.
معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه با تأکید بر اینکه پروژه آزادراه تهران-شمال به لحاظ طراحی، مهندسی و اجرا جزء افتخارات کشور است، تصریح کرد: در بازدید از این پروژه می‌توان هنر مهندسان، پیمانکاران، کارگران و طراحان این پروژه را مشاهده کرد.
تأخیر 20 ساله این پروژه
 به علت تصمیمات نادرست
 برای تأمین منابع مالی بوده است
محمد مخبر در سخنان خود تأکید کرد: جان، مال و وقت مردم برای دولت ارزش زیادی دارد و ساخت و تکمیل این آزادراه می‌تواند ضمن تأمین امنیت و راحتی بیشتر برای مردم، صرفه‌جویی فوق‌العاده‌ای نیز برای کشور در پی داشته باشد. به همین دلیل در دو سال گذشته و با همکاری نزدیک بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهر‌سازی به دنبال آن بوده‌ایم که با زمانبندی جدید و اصلاح روش‌ها هر چه زودتر این آزادراه را به پایان برسانیم.
وی افزود: تأخیر ۲۰ ساله ساخت این طرح بیش از همه ناشی از تصمیمات نادرست برای تعیین روش تأمین منابع مالی بوده که متأسفانه باعث شده در نهایت به رغم همه امکانات و توان موجود و اراده مسئولان مربوطه، ساخت این آزادراه با تأخیرهای بسیار مواجه شود.
معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تاکنون نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت این طرح سرمایه‌گذاری شده است و برای تکمیل
منطقه ۲ و ساخت منطقه ۳ نیز همین میزان سرمایه‌گذاری نیاز است.
مخبر با قدردانی از تلاش‌های بنیاد مستضعفان در تأمین بخش زیادی از منابع مالی این طرح گفت: برای ساخت قطعات مختلف منطقه سوم چندین مدل مالی تعریف شده که نیازمند مقدمات و مجوزهای لازم است و ظرف یک ماه آینده به جمع‌بندی نهایی در این زمینه خواهیم رسید.
مخبر همچنین به پیچیدگی‌های مهندسی ساخت منطقه سوم آزادراه تهران-شمال ‌اشاره و تأکید کرد: خوشبختانه اقدامات طراحی، اجرایی و کارگاهی ساخت منطقه سوم وجود دارد و می‌توان با تعریف مدل مالی مناسب عملیات اجرایی ساخت قطعات مختلف
منطقه ۳ را هر چه سریع‌تر آغاز کرد.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهر‌سازی نیز در این جلسه با‌اشاره به پیشرفت ۶۰ درصدی تکمیل مسیر برگشت منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال گفت: امیدواریم تا پایان سال آینده این بخش مهم به بهره‌برداری برسد و با تعریف مدل مالی و نحوه همکاری و مشارکت برای ساخت منطقه سوم از آزادراه تهران-شمال ظرف هفته‌های آینده ساخت این منطقه نیز آغاز و با تکمیل هر قطعه از این منطقه، به تدریج به پایان ساخت این کلان پروژه نزدیک شویم.
به گزارش مهر‌، مهندس پرویز فتاح رئیس‌بنیاد مستضعفان نیز از عزم دولت برای تکمیل آزادراه تهران-شمال قدردانی کرد و برگزاری این جلسه برای ساخت منطقه سوم در محل ساخت آزادراه را تنها کمتر از سه هفته پس از بازدید آیت‌الله رئیسی، نشانه اراده و تدبیر دولت برای پایان این پروژه بیست ساله دانست و تصریح کرد: ساخت آزادراه تهران-شمال تاکنون برای ۳ هزار و پانصد نفر‌اشتغالزایی داشته است و ظرفیتی بزرگ برای تولید و اقتصاد کشور به شمار می‌رود.
وی با‌اشاره به اینکه تمامی کارگاه‌ها و نیروهای مهندسی و طراحی ساخت مناطق اول، دوم و چهارم آزادراه تهران-شمال آماده به‌کارگیری در ساخت منطقه سوم هستند، گفت: با وجود پیچیدگی بسیار زیاد ساخت منطقه سوم طراحی، مطالعات و برآوردهای لازم انجام شده است که با تعریف مدل‌های مالی می‌توان ساخت این منطقه را در سریع‌ترین زمان ممکن آغاز کرد.