kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۹۴۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸

دفاع شورای رقابت از گرانفروشی خودروهای مونتاژی 

 
 
شورای رقابت در یک اقدام عجیب به جای حمایت از منافع مردم و مصرف‌کنندگان،‌ جانب شرکت‌های مونتاژکار را گرفت و از گرانی محصولات این شرکت‌ها دفاع کرد.
به گزارش ایرنا، به دنبال دستور رئیس‌جمهور برای تجدیدنظر در افزایش قیمت خودروهای مونتاژی، شورای رقابت مجددا بر گرانفروشی شرکت‌های مونتاژکار تاکید کرد. در حالی که شرکت‌های مونتاژکار خودرویی، محصولاتشان را دو تا سه برابر قیمت تمام‌شده آنها به فروش می‌رسانند، شورای رقابت همچنان بر حمایت از گرانفروشی این شرکت‌ها اصرار می‌ورزد. شورای رقابت در اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر کرد، ضمن بی‌توجهی به دستور رئیس‌جمهور، تاکید کرده که قیمت محصولات شرکت‌های مونتاژکار، به درستی تعیین شده است. بدین ترتیب این شورا به جای آن‌که منافع عموم مردم و مشتریان خودرو را لحاظ کند به نفع شرکت‌های گرانفروش خودرو‌سازی و حامیان پیدا و پنهان آنها، موضع‌گیری کرده است. 
اطلاعیه شورای رقابت
شورای رقابت در اطلاعیه هفتم مرتبط با خودرو درخصوص مصوبه ۵۸۴ این شورا مبنی بر اصلاح و اعلام قیمت خودروهای مونتاژی، نکاتی را به شرح زیر اعلام کرد:
۱- پیش از ورود شورای رقابت و تشخیص انحصار در بازار خودرو، قیمت‌گذاری محصولات تولیدی خودروسازان مونتاژی بر اساس تصمیمات هیئت‌مدیره شرکت خودروساز انجام می‌گرفت و با توجه به انحصار ایجاد شده در بازار خودرو که عمدتاً به دلیل قوانین و مقررات حاکم بر بازار بوده است، قیمت‌هایی بسیار بالاتر از مصوبات کنونی شورا به مشتریان ارائه می‌شد (به صورت فروش مستقیم و یا از طریق عرضه در بورس کالا).
۲- حفظ، تداوم و تحقق تولید که یکی از ارکان اصلی شعار سال توسط مقام معظم رهبری است، مستلزم ایجاد انگیزه برای استمرار تولید بر اساس برنامه‌های ارائه شده و رفع مشکلات بر مبنای هدف مذکور بوده و عدم سودآوری یا تحمیل زیان، قطعاً این بخش از تولید را که عمدتاً توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، دچار مخاطره و توقف خواهد نمود.
۳- اصلاح قیمت‌ها نه بر اساس نظر خودروسازان، بلکه صرفاً بر اساس بررسی اسناد و داده‌های حسابداری و صورتهای مالی مورد تأیید حسابرسان قانونی که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان مرجع رسمی، تخصصی و حاکمیتی محاسبه قیمت، بررسی و نهایی شده است. کما این‌که در حال حاضر برخی شرکت‌های تولیدکننده، قیمت‌های بیشتری را نسبت به قیمت‌های اعلامی شورای رقابت، متقاضی هستند، لیکن صرفاً درخواست‌ها بر اساس مستندات مورد تأیید سازمان‌های مذکور ملاک عمل قرار گرفته است.
۴- تأکید می‌شود: قیمت‌های مصوب شورای رقابت در جلسه ۵۸۴، نسبت به قیمت‌های مورد عمل شرکت‌های خودروساز کاهش داشته که این موضوع در بازار خودرو کاملاً محسوس است و انتظار می‌رود با استمرار در تولید و افزایش عرضه و تحقق برنامه واردات که مورد مطالبه مجلس و دولت محترم بوده و در چارچوب دستورالعمل ۵۴۳ مصوب شورا مورد تأکید قرار گرفته و در حال پایش است، ثبات در بازار کنونی استمرار یابد.
۵- نهایتاً یادآور می‌شود: شورای رقابت از هرگونه بررسی کارشناسی و فنی درخصوص مبانی و دلایل افزایش قیمت محصولات تولیدی مذکور و هر اقدامی که باعث رقابت‌پذیری بیشتر در بازار خودرو و رفاه مصرف‌کنندگان است، استقبال کرده و همواره پشتیبان سیاست‌ها و برنامه‌های ریاست محترم جمهور و دولت محترم است.
رویه‌ای مانده از گذشته
گفتنی است، شورای رقابت در قالب طرح شکست خورده فروش از طریق سامانه یکپارچه و تسری آن به خودروهای وارداتی، عملا رویه غلطی که وزارت صنایع سنگین در دهه 60 بنیان نهاد و مدیران بعدی که کمابیش از همان تفکر بودند آن را ادامه دادند را به کشور اجبار 
می‌کند.
این‌که مردم پول نقد بدهند اما ندانند چه خودرویی با چه قیمت و هزینه‌های اضافه‌ای، در چه زمانی و چه مشخصاتی به لحاظ رنگ و... دریافت می‌کنند در هیچ جای جهان نظیر ندارد. این در حالی است که سالهاست کشورهای فقیرتر از ایران هم به فروش اقساطی و تحویل همزمان خودروهایی بهتر از تولیدات خودروسازان ما از طریق بخش‌های خصوصی در بازاری رقابتی، روی آورده‌اند.