kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۶۸۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳
استاندار تهران تاکید کرد

برنامه‌ریزی برای عبور از تشدید آلایندگی‌ها در نیمه دوم سال

 
 
 
 
استاندار تهران با اشاره به برنامه‌ریزی برای کاهش آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال جاری از برنامه‌ریزی‌ها برای جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با موتورسیکلت‌های کاربراتوری خبر داد.
به گزارش ایسنا، محسن منصوری در پایان جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا در جمع خبرنگاران، گفت: در این جلسه درخصوص تشدید آلودگی هوا در 6 ماهه دوم سال بحث و گفت‌وگو شد. تکالیف دستگاه‌های مختلف در قانون به روشنی مشخص شده و برخی دستگاه‌ها نیز موضوع را به صورت جدی پیگیری کرده‌اند، اما به طور مشخص در این جلسه تاکید شد که مجموعه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی طرح کنترل و هدایت بخارات و خروجی‌های بنزین در پمپ‌های بنزین را که موجب ایجاد بخشی از آلودگی هستند را در برنامه مشخص ارائه کند، البته این کار آغاز شده اما سرعت آن باید افزایش پیدا کند.
 نباید صنایع به مازوت سوزی روی بیاورند
منصوری درباره موضوع گازرسانی در حوزه صنایع نیز بیان داشت: باید توزیع گاز در صنایع به گونه‌ای باشد که صنایع به مازوت سوزی روی نیاورند. لذا در این حوزه باید تدبیری انجام شود تا موضوع کنترل شود و اگر استثنائا به هر دلیلی با اخذ مجوز مقرر شد صنایعی از این فرآیند استفاده کند باید تدبیر شود که بیشترین فاصله را با تهران داشته باشد.
وی ادامه داد: در این جلسه موضوع معاینه فنی خودروها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد تدبیری شود که بیشترین مراجعه را برای اخذ گواهی معاینه فنی داشته باشیم و احیانا شیطنت‌ها و دور زدن‌هایی اگر در این موضوع وجود دارد کنترل شود. بعضا برخی خودروها برای اخذ گواهی معاینه فنی به شهرستان‌های اطراف مراجعه می‌کنند و این در شرایطی است که در این شهرستان‌ها حساسیت‌ها نسبت به این موضوع کمتر است. لذا باید هر شهری با توجه به شرایط خود شاخص‌های کنترلی را تعیین کند.
استاندار تهران تاکید کرد: ما سومین پاییز خشک را پیش رو داریم که بارندگی کمتر، موجب تشدید آلایندگی‌ها می‌شود. لذا دستگاه‌ها تکلیف سنگین‌تری بر عهده‌دارند. بی‌تردید تحقق قانون هوای پاک نیازمند منابع مالی گسترده است و از سوی دیگر زمانبر نیز خواهد بود؛ اما می‌توانیم تدابیری را اتخاذ کنیم که بخشی از اقدامات لازم برای تحقق این قانون اجرایی شود.
منصوری افزود: ۳۰ تا ۳۲ درصد آلایندگی مربوط به منابع ثابت همچون کارخانه‌ها و ۶۷ تا ۸۰ درصد آلودگی تهران سهم منابع متحرک همچون اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت است که در این میان موتورسیکلت‌ها سهم زیادی را به خود اختصاص می‌دهند، چرا که اگر موتورسیکلتی استاندارد لازم را نداشته باشد چهار تا پنج برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می‌کند. در تهران به ازای هر نفر تقریبا یک خودرو داریم؛ لذا باید در این حوزه برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم. در برنامه‌ها تاکید شده که موتورسیکلت‌های برقی با کاربراتوری جایگزین شوند و امیدواریم در برنامه‌ای دو تا سه ساله این مشکل را حل کنیم.