پشت پرده ماجرای فریبکارانه184 میلیون هشتگ «مهسا امینی» چیست؟
به گزارش فارس پلاس، در روزهای اخیر، با پدیده جالبی مواجه هستیم. لندننشینان و محصوران فضای مجازی در وقایع تلخ اخیر در حال فروش آرزوهای خود به مخاطب ایرانی بودند و فضا را به نحوی جلوه میدادند که گویی کار تمام است!
در این مسیر نیز طعمههای خوبی را از طیفهایی نظیر سلبریتیها شکار کردند. شکارهایی که دو سربرد بود، هم برای معاندان و هم برای موافقان سیستم تا یکبار برای همیشه تکلیف یکسره شود.
البته این براندازان مجازی به تنهایی محلی از اعراب ندارند. این بلوک غرب است که با گسیل ارتش سایبری خود به سمت فضای مجازی ایران درصدد است آنچه از غرب آسیا و خیابانهای تهران به دست نیاورده، در هشتگزنیها به دست بیاورد.
شبکه ایران اینترنشنال وابسته به قبیله آل سعود در یکی از پستهای خبری خود متنی بدین شرح منتشر کرد: «خبر فوری| هشتگ مهسا امینی در توئیتر ۱۰۰ میلیونی شد».
پخش زنده این شبکه به صورت لحظهای آمار مذکور را نشان میدهد. روز شنبه نهم مهرماه ساعت ۱۵ در صفحه خود عدد184.710.191 توئیت هشتگ مهسا امینی را درج کرد.
در این مورد چند نکته وجود دارد:
اول - مجموع کاربران توئیتر در جهان چقدر است؟ پایگاه آماری استاتیستا (statista) آلمان روز ۵ مرداد ۱۴۰۱ تعداد کل کاربران توئیتر را منتشر کرد. طبق این آمار، کاربران توئیتر در سال ۲۰۱۹ برابر با ۲۹۰ میلیون نفر، در سال ۲۰۲۰ برابر با ۳۱۴.۹ میلیون نفر، در سال ۲۰۲۱ برابر با ۳۲۲.۴ میلیون نفر گزارش شد. کل کاربران توئیتر در سال ۲۰۲۲ میلادی ۳۲۹ میلیون نفر در سراسر جهان تخمین زده شد.
دوم - تعداد کاربران ایرانی توئیتر چقدر است؟ پایگاه آماری استاتیستا (statista) آلمان در گزارش آماری دیگری فهرست ۲۰ کشور برتر دارای بیشترین کاربر فعال توئیتر در جهان را منتشر کرد.
آمریکا (۷۶.۹ میلیون نفر)، ژاپن (۵۸.۹۵ میلیون نفر)، هند (۲۳.۶ میلیون نفر)، برزیل (۱۹.۰۵ میلیون نفر) و اندونزی (۱۸.۴ میلیون نفر) دارای بیشترین کاربر توئیتر در جهان هستند. کلمبیا با ۴.۳ میلیون نفر کاربر در رده ۲۰ جهان است. نکته جالبی در این آمار وجود دارد: ایران اصلاً در فهرست ۲۰ کشور دارای بالاترین کاربر توئیتر در جهان حضور ندارد.
از طرفی، مرکز پژوهشی بتا تعداد کل کاربران فارسیزبان در شبکه اجتماعی توئیتر را ۳.۲ میلیون اکانت در سال ۱۴۰۰ محاسبه کرده است. البته این کل اکانتهای ایجاد شده است و تعداد بسیاری از آن به حالت غیرفعال است.
حال سعودی اینترنشنال منظورش از این عددنویسیها چیست؟ میخواهد القاء کند که دغدغه بیش از نیمی از کاربران جهانی توئیتر - اعم از هند 1.3میلیارد نفری، ژاپن ۱۲۵ میلیون نفری، اندونزی ۲۷۰ میلیون نفری و حتی آمریکای ۳۳۰ میلیون نفری - هشتگ مهسا امینی است؟
اصلا فرض را میگیریم آمار استاتیستا (statista) و مرکز پژوهش بتا در مورد کاربران توئیتر درست است و همه کاربران توئیتر فارسی نیز ضد نظام هستند! 3 میلیون حساب کاربری کجا و عدد ۱۸۰ میلیون هشتگ کجا؟ این نوع تیترزنی از دو حالت خارج نیست: یا ضریب هوشی کارکنان سعودی اینترنشنال پایین است و یا مخاطب این شبکه هر چه بگویند، باور میکند.
سوم- چند اکانت توئیتری در آمار ۱۸۰ میلیون هشتگ شرکت کردند؟ هشتگ مهسا امینی از ۲۳ شهریورماه آغاز شد. این محاسبه تا روز دوم مهرماه است. حسابهای کاربری هوادار خوانندگان کرهای و گروه بیتیاس (BTS) فعالترین حسابهای کاربری در این موضوع هستند.
در ادامه ۱۰ اکانت توئیتری دارای فعالیت بالا در زمینه هشتگ مذکور آمده است:
۱- اکانت هومنیوم (hoomanium) هشت سال قبل ایجاد شد. این کانت طی ۸ سال فقط ۲ توئیت زده ولی از ۱۹ شهریور فعالشد و در ۲۶ شهریور با حدود ۳۵۰۰ توئیت و ریتوئیت به اوج رسید.
۲- اکانت «چشمک» از سال قبل بدون فعالیت ایجاد شد تا شهریورماه فعالیتی نداشت. او ۲۷۰۰ توئیت و ریتوئیت ثبت کرده است.
۳- اکانت «MOONCHILD⁷ᶠᵒʳᵉᵛᵉʳ» از یازده ماه قبل از ۱۲ شهریورماه فعالشد و در مجموع ۲۵ لایک و ۱۴ توئیت داشت. این اکانت ۲۵۰۰ توئیت و ریتوئیت مهسا امینی داشته است!
۴- نمونه اکانت «maria» با آیدی Lexibeae بسیار جالب است. این اکانت دو ماه قبل فعالشده و از ۱۹ شهریور تا 26 شهریورماه ۲۴۰۰ توئیت و ریتوئیت ثبت کرد. این اکانت از سوی توئیتر ربات شناخته و معلق شد.
۵- اکانت «یه اکسوال بدبخت» یک سال و نیم قبل ایجاد شد ولی فعال نبود. این اکانت از ۱۹ شهریور تا ۲۶ شهریور ۲۳۰۰ توئیت و ریتوئیت ثبت کرده است.
۶- اکانت «Coco» یک سال پیش ایجاد شد و هیچ فعالیتی تا ۱۹ شهریورماه نداشت. این اکانت از ۱۹ شهریور تا ۲ مهر نزدیک به ۲۳۰۰ توئیت و ریتوئیت کرده است.
۷- اکانت«⁷;N» تابستان سال قبل ایجاد شد. این اکانت از ۱۹ شهریور تا ۲۶ شهریور ۲۲۰۰ توئیت و ریتوئیت انجام داده است.
۸- اکانت «Veryyy bigger than N» اردیبهشت امسال ایجاد شد. این اکانت از ۱۹ شهریور تا ۲ مهرماه ۲۱۰۰ توئیت و ریتوئیت زده است.
۹- اکانت «Kachun1485» آذر سال ۱۴۰۰ تشکیل شد. این اکانت از آذر تا شهریور در مجموع ۴ توئیت زده بود. امّا از ۱۹ شهریور تا ۲ مهر ۱۹۵۰ توئیت و ریتوئیت کرده است.
۱۰- اکانت «mahtab» تابستان سال قبل ایجاد شد. این اکانت از ۱۹ شهریور تا ۲ مهر ۱۹۴۰ توئیت و ریتوئیت کرده است.
یک حساب کاربری میتواند تا چند هزار توئیت و ریتوئیت با هر هشتگی انجام دهد. یعنی فقط
۶۰ هزار اکانت یا ربات با انتشار ۳ هزار توئیت و ریتوئیت میتوانند یک هشتگ را به ۱۸۰ میلیون برساند! البته این عدد از سوی توئیتر به صورت مداوم در حال اصلاح است و مشخص نیست که تاکید شبکه سعودی روی عدد ادعایی بر چه مبنای عقلی است.
امّا در مجموع چند اکانت توئیت زدند؟ «علیرضا آلداوود» پژوهشگر فضای مجازی و رسانه در برنامه «فرامتن» به بررسی دلائل انتشار میلیونی هشتگ مهسا امینی در شبکه اجتماعی توئیتر پرداخت. این کارشناس در این برنامه به ۲ نکته جالب اشاره کرد:
«تفاوتی که این بار در شبکههای اجتماعی در مقایسه با سالهای ۸۸، ۹۶ و ۹۸ میبینیم رباتیک بودن فعالیت منافقین، سلطنتطلبان و فریبخوردگان داخلی است. وقتی یک عملیات سایبری به عنوان یک عملیات شناختی در شبکههای اجتماعی مطرح میشود، با سامانههای دادهکاوی معتبر جهانی بررسی میشود.
نزدیک به ۴۵۰ هزار مخاطب در حدود ۷۰ میلیون محتوا و توئیت، در توئیتر منتشر کردهاند. یعنی به طور میانگین هر اکانت کاربری حدود ۱۶۵ توئیت منتشر کرده است. در حالی که در چند روز گذشته اینترنت محدودیتهایی در داخل کشورمان داشت و دسترسی به توئیتر و وی پی ان ها نبود، این تعداد بازدید از داخل کشور ما نبوده است. مشخصا تعداد ریتوئیتهای روزهای گذشته نشان میدهد که کاملا عملیات رباتیک در آن مشهود است.»
پروژه ای برای فریب مردم
هشتگ مهسا امینی میتوانست تبدیل به بستری برای مطالبه حقیقت این ماجرای مبهم باشد. امّا جریان (به زعم خود) برانداز روند این هشتگزنی را منحرف کرد و آن را تبدیل به حبابی توخالی برای ارضای شخصی خود قرار داد. واکنش سران ارشد بلوک غرب و فعال شدن ۴ سفارت اروپایی و آسیایی نیز این ظن را تقویت کرد که وقایع اخیر بیش از آنکه پروسه عادی باشد، بهانهای برای بیشبرد یک پروژه بود که البته با بیاعتنایی مردم مواجه شد. مردمی که علاوه بر فشار اقتصادی، تحت بمباران رسانهای غرب نیز قرار دارند.