ضرورت رقابت پذیری تولید داخلی با جنس خارجی
مهدی جبرائیلی تبریزی
ح- فرهنگسازی مصرف كالاي داخلي
«اگر بخواهیم مصرف تولیدات داخلی به معنای واقعی کلمه تحقّق پیدا کند، باید فرهنگ [مصرف] تولید داخلی در ذهن مردم جا بیفتد».1
«ما بايد عادت كنيم، براي خودمان فرهنگ كنيم، براي خودمان يك فريضه بدانيم كه هر كالايي كه مشابه داخلي آن وجود دارد، آن كالا را از توليد داخلي مصرف كنيم».2
ط- احياي روحيه افتخار به توليد داخلي
«بايد افتخار به استفاده از مصنوعات داخلي در مردم و مسئولان بيدار شود».3
ی- حمایت دولت از کالای داخلی
«مسئولان باید از تولید ملّی حمایت کنند. چهجوری؟ یک جا که قانون لازم دارد، حمایت قانونی کنند؛ یک جا که حمایت قضائی لازم است، انجام بگیرد؛ یک جا که حمایت اجرایی لازم است، باید تشویق کنند و کارهایی بکنند».4
ک- رقابت تولید داخلی با خارجی
«[باید] تولید داخلی را رقابتپذیر با جنس خارجی به وجود بیاوریم؛ در حدّ امکان ارزانتر از جنس خارجی بتوانیم تولید کنیم که البتّه خود این مقدّماتی دارد؛ بعضی از مقدّمات بهعهده دولت است، بعضی هم بهعهده خود ما است».5
ل- سرمایهگذاری داخلی
«یکی ازانواع حمایت هم سرمایهگذاری فعّالان اقتصادی در امر تولید است. اینجور نباشد که فعّالان اقتصادی دنبال کارهای سوداگرانه بیشتر بچرخند؛ اگر چنانچه نیّتشان را خالص کنند، خدایی کنند، برای کشور انجام بدهند، این سرمایهگذاری میشود عبادت».6
2- نبایدها
الف- كوتاهي دستگاهها در حمايت از توليد
«من شنيدم كه دستگاهها و بانكها و اينها حمايتشان از توليدات داخلي هم ضعيف است؛ يك جاهايي آن توليدكنندهها به خاطر عدم حمايت، به ورشكستگي كشيده ميشوند. با اين مسئله هم بايستي حتماً در خود دولت مقابله بشود؛ يعني دستور داده بشود. گاهي اوقات در معاملاتي كه دستگاه دولتي با توليدكننده داخلي ميكنند، بدحسابي هست؛ در حالي كه وقتي اين معامله را با يك صنعتگر خارجي ميكنند، پول را نقد ميدهند؛ اما اين را همينطور كش ميدهند ـ يك سال، دو سال ـ طلب او را هم نميپردازند. بايد جلوي اينها گرفته شود».7
ب- احساس يأس و خودكمبيني
«اخلاقهاي پيش برنده يك ملت، اميد و تحرّك و جدّيت است. ملتي كه نا اميد باشد، ملتي كه از آينده خود مأيوس باشد، ملتي كه خود را تحقير كند، پيشرفت نخواهد كرد».8
ب) بعد خارجی
بایدها
الف- بازاریابی خارجی وصادرات
«بازاریابی بیرون از کشور وصادرات هم یکی از انواع حمایت از کالای ایرانی است. بایستی ما که با 15 کشور همسایهایم- غیر از کشورهای دیگرِ دوردست- از این همسایگی استفاده کنیم، کالای ایرانی را صادر کنیم؛ این، هم بهعهده وزارت خارجه وهم بهعهده وزارت بازرگانی وهم بهعهده فعّالان اقتصادی مردمی است؛ اگرما بتوانیم 20 درصد...از مجموع مصرف آنها را متعهّد بشویم، فلان تعداد شغل [ایجاد میشود]- یک عدد خیلی بالا- که تأثیرش در ایجاد اشتغال در کشور و ایجاد ثروت ملّی بسیار زیاد خواهد بود».9
ب- اعمال سیاستهای اقتصادی در بخش صادرات
به عنوان نمونه میتوان با پذیرش بخشی از هزینه صادرات اقلام تولیدی به کشورهای خارجی، زمینه ارزآوری؛ حمایت از صنایع داخلی و حفظ اشتغال رافراهم کرد.
ج- افزایش تعرفه کالاهای وارداتی
این روش غیر از اینکه راهکاری درجهت رونق تولید داخلی است، خود منبعی برای تأمین منابع مالی مورد نیاز دولتها است. به عنوان نمونه، در سال 1998 که دولت هند با کسری تجاری و کاهش شدید درآمدها روبهرو شد، دولت حاکم یکی از چارههایی را که برای تأمین منابع مالی بودجه سال مالی 99-1998 در نظرگرفت افزایش عوارض گمرکی به ویژه بر واردات کالاهای تجملی بود.
نبایدها
اتکاء به بیگانگان
«راه مقابله با جنگ اقتصادی این است که ما در داخل به اقتصاد خودمان بپردازیم. وقتی اقتصاد ما متّکی بود، وابسته بود، مشکلات به وجود میآید. تکیه به بیرون از مرزها غلطاندر غلط است؛ نباید تکیه کرد... چشم ندوزند به هیچ نیروی
خارجی».10
________________________________________________
پانوشتها:
1- 1415=http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid.
2- https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=19289 ، پيام نوروزي به مناسبت آغاز سال 1391.
3- https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3239 ، 1383/04/15.
4-1415= http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid.
5-1415= http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid.
6-1415= http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid.
7- https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=17466 ، 1390/07/13.
8- https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=2974&nt=2&year=1378&p=2 ، 1378/07/09.
9- 1=npt&1415=http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid.
10- 39480= http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id .