فقط 10درصد مراکز اسقاط خودرو فعال است
به گزارش خبرگزاری فارس، سید امیر احمدی درباره اسقاط خودروهای فرسوده اظهار داشت: یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار در آلودگی هوا، تردد خودروهای فرسوده است که روز به روز هم بیشتر میشود.
وی افزود: موضوع اسقاط خودرو چند سالی است که به فراموشی سپرده شده و خودروسازان به هیچ وجه خود را درگیر این کار نمیکنند. از ۲۲۰ مرکزی که در حوزه اسقاط فعال بودند، اکنون تنها ۱۰ درصد آنها فعالیت میکنند و به همین دلیل اشتغالزایی در این زمینه از بین رفته است.
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت خودرو بسیار افزایش یافته است، برای افراد صرف نمیکند که خودرو را اسقاط کنند و صرفا آن را اوراق شخصی میکنند یا ترجیح میدهند که این خودروها را در بازار آزاد با قیمت بیشتری بفروشند و دارندگان خودروهای فرسوده، آنها را تعمیر و مجددا استفاده میکنند.
احمدی ادامه داد: اگر از خودروها خوب نگهداری شود، خودروهای سواری تا دو برابر، خودروهای سنگین تا سه برابر و موتورسیکلتها تا چهار برابر عمر میکنند. به دلیل اینکه از وسایل نقلیه بد نگهداری میشود، در زمانهای کوتاهتری به آلایندگی میرسند، اما با عمل به قانون میتوان جلوی این اتفاق را گرفت.
وی افزود: کل مشکلی که اکنون با آن رو به رو هستیم، تفاوت قیمتی است که به وجود آمده است. معلوم نبودن سن اسقاط یکی از معضلات دیگری است که با آن رو به رو هستیم و دیوان عدالت اداری این سن را برداشته و اکنون شاخصی برای سن فرسودگی نداریم. بحث دیگر موضوع معاینه فنی است که به آن اصلا اهمیت داده نمیشود. مراکز معاینه فنی باید به خودروهای فرسوده برگه تردد ندهند، در حالی که این کار را انجام
میدهند.