حجتالاسلام روانبخش:
کار آیتالله مصباح در اسلامیسازی علوم در دوره نخستوزیری موسوی متوقف شد
عضو هیئت علمیموسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه رهبر انقلاب در سال ۸۹ که به قم آمدند، در جمع نخبگان حوزوی فرمودند «اگر گذاشته بودند آن کاری که آن روز آقای مصباح شروع کرد به جایی برسد، امروز وضعیت دانشگاههای ما این نبود»، گفت: تلاشهای بسیاری در طی ۹ ماه انجام شد و اگر شاید یک سال دیگر ادامه پیدا میکرد که کتابهای علوم انسانی با مبانی جدید آماده میشد، چیزی که امام(ره) میخواست محقق میشد.
حجتالاسلام قاسم روانبخش، عضو هیئت علمیموسسه امام خمینی(ره) در برنامه جهان آرا با موضوع «بررسی زندگی مرحوم آیتالله محمدتقی مصباح یزدی» با اشاره به سوابق قبل از انقلاب آیتالله مصباح یزدی و برخی اتهامات نسبت به وی، اظهار داشت: بحث مبارزاتی آیتالله مصباح خیلی روشن و شفاف هست و اسناد این مبارزات وجود دارد و در مرکز اسناد بهصورت کتاب در آمده و کتابهای متعددی اسناد مبارزاتی ایشان را ثبت کرده است.
به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: ایشان شخصیتی بوده که حتی بعد از انقلاب هم ادعا نکرده که من اهل مبارزه بودم. آقای هادی خسروشاهی خدمت آیتالله مصباح رسیده و گفته بودند که به من بر میخورد که برخی مبارزات شما را مصادره میکنند و برای مثال بعضیها نشریه «انتقام» را که شما خودتان منتشر میکردید، میگویند کار ما بوده است و من میخواهم نشریاتی که در خانهدارم را تبدیل به کتاب کنم و آیتالله مصباح هم گفته بودند که در این زمینه صاحب اختیار هستید.
عضو هیئت علمیموسسه امام خمینی(ره) افزود: ایشان اهل ادعا نبود و آنقدر نگفت تا عدهای توانستند این ادعا را بکنند که ایشان اهل مبارزه نبوده است.
حجتالاسلام روانبخش گفت: ایشان در چهل سالگی با احسان طبری ایدئولوگ حزب توده مناظره کردند و کتاب «گفتمان روشنگر» که بعداً چاپ شد، مناظرات ایشان با احسان طبری بود.
وی ادامه داد: همان جلسات باعث شد که احسان طبری برگشت و کتابهایی را به نام «اعترافات» و «کجراهه» نوشت و در اواخر عمر تسبیحی در دست میگرفت و میگفت: با این کتابهایی که من نوشتهام آیا خدا من را میبخشد؟
عضو هیئت علمیموسسه امام خمینی(ره) تأکید کرد: آیتالله مصباح با جریانهای انحرافی قبل و بعد انقلاب مثل جریان التقاطی فرقان و مجاهدین خلق مبارزه داشتند.
حجتالاسلام روانبخش با اشاره به تأکید امام بعد از انقلاب بر اسلامیسازی علوم، اظهار داشت: در دهه ۶۰ آقای محمد شریعتمداری وزیر آموزش عالی وقت، خدمت امام(ره) میرسد و میگوید ما اسلامیسازی علوم را بلد نیستیم و امام(ره) میفرمایند که به جامعه مدرسین مراجعه کنید، آنها به شما راهنمایی میکنند که چه کار کنید.
وی با بیان اینکه شریعتمداری با هیاتی به قم میرود و این بحث امام(ره) را مطرح میکند، گفت: جامعه مدرسین میفرمایند کسی میتواند در این زمینه کار کند که هم با علوم جدید و هم علوم اسلامی و علوم قدیم آشنا باشد و اگر شخصیتی تک بعدی باشد زبان مشترک ایجاد نمیشود.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) افزود: آقایان در آن جلسه میفرمایند ما شخصیتی داریم که اگر بپذیرد، این کار انجام میشود و این شخصیت آیتالله مصباح یزدی است. چند نفر از اعضای جامعه مدرسین با هیاتی که در رأسش وزیر وقت بود، به موسسه «در راه حق» میآیند و موضوع امام(ره) را مطرح میکنند و آیتالله مصباح این خواسته امام(ره) را میپذیرند.
حجتالاسلام روانبخش با بیان اینکه آیتالله مصباح کار را با ۱۰۰ استاد دانشگاه و ۲۰ استاد حوزه شروع کرده و تک به تک اساتید را شناسایی میکرد، اظهار داشت: کار را در ۹ ماه انجام دادند و استاد میگفتند که گاهی ۱۶ ساعت در روز کار علمیمیکنم.
ماجرای تعجب دانشمندان خارجی
بعد از گفتوگو با آیتالله مصباح
در خلال برنامه حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی از شاگردان نزدیک آیتالله مصباح یزدی و نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سؤالی درباره خصوصیات اخلاقی آیتالله مصباح یزدی، اظهار داشت: ویژگیهای زیادی در استاد علامه مصباح یزدی وجود داشت و یکی از آنها شیوه برخورد ایشان بود. ایشان تربیت شده مکتب مرحوم آیتالله بهجت بودند و حدود ۱۵ سال به درس ایشان میرفتند و وقتی با ایشان در مورد چگونه رفتن به پای درس آیتالله بهجت مشورت کردم، گفتند شما نیم ساعت زودتر بروید و نیم ساعت دیرتر بیرون بیایید چون در آن ساعات ایشان به شما چیزهایی میگویند که در تربیت شما
لازم است.
وی با بیان اینکه آیتالله مصباح یزدی در حوزه اخلاق نوشتهها و گفتههای زیادی دارند، گفت: شاید هیچ کدام از محققین و اساتید به اندازه ایشان در مورد مباحث جدی اخلاق وتربیت بحث نداشته باشند و مکتب اخلاقی مرحوم مصباح یزدی باید استخراج شود. اقدامات انتشار ۱۵ جلد کتاب تحت عنوان مکتب اخلاقی آیتالله مصباح یزدی انجام شده و به زودی منتشر میشوند.
حجتالاسلام والمسلمین آقا تهرانی افزود: اگرچه برخی بهخاطر اینکه ایشان را نمیپسندیدند حرفهای نامربوط میزدند ولی وقتی ایشان حتی به خارج از کشور میرفتند و با برخی از بزرگان در اروپا و آمریکا بحث میکردند، اساتید بزرگوار و باسواد تحت تأثیر حالات و رفتار و اخلاق ایشان قرار میگرفتند.
استاد موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: برخی دانشمندان خارجی بعد از گفتوگو با مرحوم آیتالله مصباح یزدی تعجب میکردند که چرا برخی ایشان را در ایران به تئوریسین خشونت میشناسند.
در بخش دیگری از این برنامه حجتالاسلام والمسلمین روانبخش با اشاره به تلاشهای آیتالله مصباح در اسلامیسازی علوم، خاطرنشان کرد: تلاشهای بسیاری در طی ۹ ماه انجام شد و اگر شاید یک سال دیگر ادامه پیدا میکرد که کتابهای علوم انسانی با مبانی جدید آماده میشد، چیزی که امام(ره) میخواست محقق میشد.
وی در تشریح علت عدم تحقق اسلامیسازی علوم، اظهار داشت: متأسفانه دولتها که سر کار میآیند، خیلی از روسای دولتها نگاهشان غربگرایانه است. از جمله نخستوزیر دولت وقت که بعداً هم در فتنه ۸۸ نشان داد که از چه جنس و قماشی است. آنها این صد استاد را که در آن حوزه کار میکردند، فراخواندند و گفتند مأموریتان تمام است و ما حقوق شما را پرداخت نمیکنیم.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه رهبر انقلاب در سال ۸۹ که به قم آمدند، در جمع نخبگان حوزوی فرمودند «اگر گذاشته بودند آن کاری که آن روز آقای مصباح شروع کرد به جایی برسد، امروز وضعیت دانشگاههای ما این نبود»، گفت: متأسفانه دولت آقای احمدینژاد که دولت مکتبی و دینی و اخلاقی بود هم که سر کارآمد، به این موضوع اهمیت نداد.
وی با بیان اینکه آیتالله مصباح یزدی موسسه امام خمینی را برای پرورش اساتید تاسیس کردند و استادهای زیادی در زمینههای مختلفتربیت شد، اظهار داشت: یکی از طرحهایی که آیتالله مصباح یزدی برای ایجاد پل حوزه و دانشگاه مدنظرشان بود طرح ولایت بود و خود موسسه امام خمینی(ره) هم سمبل وحدت حوزه و دانشگاه بود چون هم علوم دانشگاهی و هم علوم حوزوی در آنجا تدریس میشود.
حجتالاسلام والمسلمین روانبخش با بیان اینکه سال ۷۵ آیتالله مصباح یزدی اساتید را دور خود جمع کردند و گفتند شبهات زیادی در دانشگاهها مطرح شده و باید مبانی فکری جوانها را تقویت کنیم، خاطرنشان کرد: با مشاورهای که با رهبر انقلاب داشتند، طرح ولایت دانشجویی در سال ۷۵ با حضور حدود ۲۵۰ دانشجو در آبعلی برگزار شد.
عصای موسایی که سحر شبهات را جمع کرد
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) افزود: سال ۷۵ و ۷۶ علامه مصباح به آبعلی میآمدند و به جوانان میگفتند هر شبهه سؤالی دارید بپرسید. بعداً این سؤالات و شبهات را پیاده کردند و تبدیل به کتاب «پرسشها و پاسخها» شد که آن موقع در آن زمان یکی از بزرگان فرمود که این کتاب از عصای موسایی بود که سحر شبهات را
جمع کرد.
وی با بیان اینکه ریشه جریان دوم خرداد به دولت قبل یعنی کارگزاران برمیگردد، بیان داشت: در آن دولت مرکزی به نام مرکز مطالعات استراتژیک در ریاست جمهوری ایجاد شد و شخصیتهای غربگرایی در آن مرکز مطالعاتی حضور داشتند، تولید فکر میکردند و فکر آنها در دولت و در عرصههای فرهنگی و اقتصادی و سایر عرصهها اجرا میشد.
حجتالاسلام والمسلمین روانبخش با تأکید بر اینکه آیتالله مصباح یزدی با کسی اختلاف شخصی نداشت ولی بحث ایشان فکر و اندیشه و منطق است و در اوج تحمل مخالف بود، خاطرنشان کرد: در جریان اصلاحات آیتالله مصباح یزدی میگفت من نمیتوانم آیات و قرآن را پنهان کنم و بر اساس قرآن و اسلام حرف میزنم و هرکس حرف و منطقی دارد با من بحث کند.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه آن زمان بحث مناظره با عبدالکریم سروش مطرح شد و ایشان گفتند که اگر حرف جدید و مطلبی دارید بیایید با هم بحث کنیم، اظهار داشت: حرف استاد این بود که در شبکه یک زنده و با موضوع مشخص بحث و مناظره کنیم ولی آقایان حاضر به مناظره نشدند، چون مناظره با احسان طبری را دیده بودند و میدانستند که در مناظره فرد را بر اثر منطق بین «بله یا خیر» قرار میدهد، پس آقایان حاضر به مناظره نشدند.
وی گفت: فرهنگ غرب مبتنی بر سکولاریزم، اومانیزم و لیبرالیسم هست و این آقایان بر اساس همین مبانی با ولایت فقیه در میافتند و نقد اساسی ایشان به این مباحث بود.
حجتالاسلام والمسلمین روانبخش افزود: مباحثی که ایشان در نماز جمعه داشتند، نقد مبانی غربی هست و اگر آقایان واقعاًً معتقد هستند که این مبانی قابل دفاع است، در مناظره شرکت کنند و الان هم شاگردان علامه مصباح آمادگی دارند که بر اساس منطق و مودبانه مناظره کنند.
عضو هیئت علمیموسسه امام خمینی(ره) با اشاره به مسئله توهین به آیتالله مصباح یزدی با استفاده از کاریکاتور، اظهار داشت: وقتی کسانی نمیتوانند در برابر منطق قوی خودی نشان دهند، از تحریف و تهمت و توهین استفاده میکنند تا به شکلی آن ماجرا را بپوشانند.
عذرخواهی کاریکاتوریست موهن از آیتالله مصباح
وی افزود: یک کاریکاتوریست در دوران اصلاحات در روزنامهای به نام «آزاد» کاریکاتوری را طراحی کرد که توهین به آیتالله مصباح بود و وقتی این کاریکاتور پخش شد، حوزه عکسالعمل نشان داد و در مسجد اعظم تحصن کردند و علمای طراز اول حوزه چون آیتالله نوری همدانی و آیتالله جوادی آملی و اعضای جامعه مدرسین و آیتالله مشکینی در آنجا حضور پیداکردند، این تحصن فراگیر شد و حتی بازار تهران و قم بسته شد.
حجتالاسلام والمسلمین روانبخش با بیان اینکه در آن تحصن رویکرد فرهنگی دولت به نقد کشیده شد و در آن وقت آقای مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات بود، گفت: آن کاریکاتوریست هم فراری هست و آن موقع که در ایران بود، نامهای به آیتالله مصباح نوشت و در آن عذرخواهی کرد و نوشت که من تحت تأثیر
دیگران بودم.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) اظهار داشت: اوج علاقه رهبر انقلاب به آیتالله مصباح یزدی در همان جملهای هست که مدتها قبل ایشان فرمودند که «آیتالله مصباح عقبه تئوریک نظام هستند.»
وی در تشریح علل هجمههای بسیار علیه آیتالله مصباح یزدی، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب فرمودند که هر جا فکر ناب و اندیشه خالص و زلال باشد، دشمن همان جا را مورد هدف قرار میدهد و به همین دلیل چون ایشان تمام وجودش را وقف اسلام و انقلاب کرده بود، کسانی که دشمنان نظام اسلامی هستند با ایشان دشمنی داشتند.