به بهانه تشکیل ستاد فرهنگی المپیک در وزارت ارشاد
فراتر از حرف و شعار «عمل و اقدام» کنیم (ضربه آزاد)
هفته گذشته بود که کمیته ملی المپیک اعلام کرد برای المپیک 2020 توکیو ستاد فرهنگی تشکیل شده که مسئولیت آن را وزارت ارشاد برعهدهدارد و عارفنیا، مدیر شرکت توسعه فرهنگی وزارت ارشاد هم به عنوان مسئول این ستاد انتخاب شده است.
کمیته ملی المپیک در ادامه یادآور شد 20 فعالیت در این ستاد تعریف شده که تشکیل ارکست ملی با ژاپن، تهیه فلشهای ایرانشناسی برای بچههای ژاپنی که به دو زبان انگلیسی و ژاپنی است و در طول بازیها به آنها داده میشود، بررسی تورهای گردشگری که برای بازیهای المپیک ایرانیها را به ژاپن ببرند از جمله فعالیتهای این ستاد محسوب میشود.
بعد از انتشار این خبر برخی از این اقدام کمیته ملی المپیک انتقاد کردند و اعلام داشتند چرا باید فعالیتهای فرهنگی به نهادی غیر واگذار شود؟ به عنوان نمونه افشارزاده دبیر اسبق کمیته در گفتوگویی با خبرگزاری مهر عنوان داشت: « مسئولیت اعزام کاروان به المپیک به صورت کامل با کمیته ملی المپیک است، نسبت به اینکه رئیسکمیته تصمیم گرفته برای انجام بخشی از فعالیتهای المپیکی از همکاری یک نهاد دیگر بهره ببرد، نقدی وارد نیست و غیرقانونی به حساب نمیآید. اما کمیته ملی المپیک باید نظارت کامل را بر این فعالیتها داشته باشد ضمن اینکه مدیران مربوطه در وزارت ارشاد را هم نسبت به منشور المپیک و قوانین بازیهای المپیک آگاه کند تا تصمیمی خلاف آنها گرفته نشود.»
یکی، دو روز بعد، کیکاوس سعیدی دبیر کمیته ملی المپیک توضیحات بیشتری را درباره تصمیم کمیته ارایه کرد و گفت: محوریت کار درواقع کمیسیون فرهنگی کمیته ملی المپیک است و دوستان یک سال است در این کمیسیون دارند فکر و برنامهریزی میکنند. هدف ما هم ایجاد همافزایی در نهادهای فرهنگی است تا در زمینه المپیک مشارکت کنند و ما هم از مشارکت آنها بهره بگیریم.
اینکه مسئولیت کار فرهنگی در المپیک 2020 با وزارت فرهنگ و ارشاد است یا کمیته چندان مهم نیست، آنچه که اهمیت دارد این است که مقوله فرهنگ را جدی بگیریم، آن را قربانی نکنیم و فراتر از حرف و شعار «عمل و اقدام» کنیم. بحث فرهنگ بحث مهم و مفصلی است و آن را حتی میتوان «مادر همه بحثها» دانست. در اهمیت مباحث فرهنگی همین بس که خداوند سبحان برای انجام کار فرهنگی برگزیدگان و بهترین مخلوقات خود (پیامبران) را تعیین میکند.
امید میرود کمیته ملی المپیک در المپیک 2020 همین حساسیت را روی امور فرهنگی داشته باشد تا مبادا اتفاقاتی مثل جام جهانی فوتبال 2018 (جام جهانی بعد از المپیک، بزرگترین رویداد ورزشی جهان است) تکرار شود.
خبرنگارانی که در جام جهانی روسیه حضور داشتند مشاهده کردند که از دیدگاه فدراسیون و بخش مربوطه، فرهنگ امری است ذهنی ، صوری، تشریفاتی که به مجموعهای از رفتارها و گفتارهای سطحی و ظاهری مثل شعار دادن و پلاکارد چسباندن و پیراهن و نشان توزیع کردن و شیپور زدن وحداکثر برگزاری یکی دو مراسم عزاداری یا مولودی اطلاق میشود. که میتواند به وسیله هرکس انجام شود و زیاد ربطی هم به تخصص و اهلیت ندارد.