دوربینهای کنترلی تهران ۴ برابر شد
برخورد بدون اغماض با خودروهای فاقد معاینه فنی از اول آبان
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در ۶ ماه اول امسال یک میلیون برگ جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی صادر شده است.
به گزارش میزان، سردار محمدرضا مهماندار دیروز در نشست خبری اجرای فاز دوم طرح کاهش، با بیان اینکه از اول آبان ماه کنترل مکانیزه معاینه فنی به صورت ۲۴ ساعته و در تمام محدوده شهر تهران اجرا میشود، اظهارداشت: در گذشته کنترل مکانیزه تنها در محدوده زوج و فرد انجام میشد و پلیس تنها به صورت تصادفی خودورهای دودزا را متوقف میکرد، اما با تلاش و همت معاونت حملونقل شهرداری تهران و تجهیز تمام مبادی ورودی شهر به دوربینهای کنترل معاینه فنی، خودروهای فاقد برگ معاینه فنی ثبت و جریمه میشوند.
مهماندار افزود: همچنین دوربینهای ثبت تخلف سطح شهر نیز مجهز به کد معاینه فنی شده و از اول آبان ماه تمام دوربینهای قدیم و جدید قادر به کنترل معاینه فنی خودروها خواهند بود.
وی خاطرنشان کرد: پلیس با قدرت از ابتدای آبان ماه پای کار خواهد بود و تمام خودروهای فاقد معاینه فنی به ویژه کامیونتها و وانتها بدون هیچگونه اغماض جریمه خواهند شد. بعد از تاریخ مذکور امکان ندارد خودرویی در تهران تردد کند و معاینه فنی نداشته باشد و به ازای هر روز ۵۰ هزار تومان جریمه نشود.
مجازات حبس برای پوشاندن پلاک
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به تخلفاتی که در حوزه معاینه فنی با پوشش پلاک صورت میگیرد، گفت: افرادی که اقدام به پوشاندن پلاک میکنند زیاد نیستند و پلیس به صورت مداوم با این افراد برخورد میکند. تا پیش از این خودروها تنها حین ورود به محدوده به وسیله دوربینها ثبت میشدند، اما در حال حاضر پس از خروج نیز ثبت میشوند. ضمن اینکه پوشاندن پلاک جرم محسوب شده و ۶ ماه تا یک سال مجازات حبس دارد.
به گفته مهماندار، در ۶ ماه اول امسال یک میلیون برگ جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی صادر شده است، البته ممکن است برخی خودروها چندین بار جریمه شده باشند. همچنین در همین مدت با ۲۰ هزار خودروی دودزا برخورد شده است.
افزایش ۴ برابری دوربینهای کنترلی تهران
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در نشست خبری شروع فاز دوم طرح کاهش با اشاره به اینکه آلودگی هوا یکی از جدیترین مسائل شهر تهران است، گفت: کامیونها و وسایل نقلیه دیزلی منبع ایجاد ۵۴ درصد آلایندگی هوای شهر هستند و در مرحله دوم طرح کاهش بر روی این خودروها تمرکز شده است
محسن پور سید آقایی افزود: میزان گاز خروجی خودروهای سواری و آلایندگی آنها کم اثرتر از خودروهای دیزلی است؛ بنابراین تردد کامیونها و خودروهای دیزلی از اول آبان منوط به اخذ معاینه فنی است.
پورسیدآقایی با اشاره به اجرای جدی مرحله دوم طرح کاهش از اول آبان، تصریح کرد: تمام رینگهای ورودی شهر به دوربین مجهز شدهاند و خودروهای ورودی به شهر در صورت عدم اخذ معاینه فنی جریمه میشوند.
به گفته وی، دوربینهای شهر تهران با افزایش چهار برابری از ۳۰۰ دوربین به ۱۲۴۰ دوربین افزایش یافته و تمام وسایل نقلیهای که در تهران تردد میکنند را ثبت کرده و در صورت عدم داشتن معاینه فنی جریمه میکنند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به هماهنگی وزارت کشور، فاوای نیروی انتظامی و شهرداری تهران برای کنترل معاینه فنی خودروها، عنوان کرد: آمادگی همهجانبه و ظرفیت کافی در اجرای این طرح وجود دارد و حتی خودروهایی که روی کاغذ معاینه فنی گرفتهاند در صورت دودزا بودن متوقف شده و برای اخذ مجدد معاینه فنی ارجاع میشوند.
پورسیدآقایی با بیان اینکه از روز گذشته ۱۹ خودروی دودزا توسط شهروندان به شهرداری گزارش داده شده است، گفت: براساس اجرای این طرح خودروهای حمل زباله نیز در مبادی ورودی مراکزی که نخاله را تخلیه میکنند کنترل میشوند. همچنین با همکاری راهور، ۶ اکیپ در سه شیفت کاری معاینه فنی تمام خودروهای سنگین را رصد میکنند و اگر موردی فاقد معاینه فنی باشد پلاک در همان جا توقیف و پلاک تعمیری صادر میشود، مالک نیز تا ۴۸ ساعت فرصت تردد در شهر را دارد.
وی درباره سهم شهرداری از جریمههای راهور، اظهارداشت: بر اساس قانون ۶۰ درصد جرایم حق شهرداری تهران است که پرداخت نمیشود و بخش عمدهای از آن توسط دولت در بخشهای دیگر هزینه میشود.
معاون شهرداری تهران در مورد موتورسیکلتهای کاربراتوری گفت: ساماندهی سه میلیون موتورسیکلت کار سادهای نیست و نیازمند برنامه همهجانبه است، اما براساس قانونی که امسال اجرا شد موتورسیکلتهای کابراتوری شمارهگذاری نمیشوند.
پورسیدآقایی با بیان اینکه سهم موتورسیکلتها از آلودگی هوای تهران ۱۰ درصد است، در مورد موتورسیکلتهای برقی گفت: شهرداری تهران دو و نیم میلیون تومان کمک یارانهای برای خرید موتورهای برقی در نظر گرفته بود که با نوسانات قیمت ارز این میزان بسیار کم است و باید برای آن چاره اندیشی شود.