بر اساس یک نظرسنجی
93 درصد مردم : خودروسازان احتکار میکنند
بیش از 93 درصد از شرکتکنندگان در یک نظرسنجی عنوان کردند خودروهایی که در پارکینگهای بزرگ نگهداری میشود مشکل خاصی ندارند و خودروسازان این خودروها را احتکار کردهاند.
دو شب پیش برنامه پایش با موضوع بررسی وضعیت بازار خودرو به روی آنتن شبکه یک سیما رفت، در این برنامه مستندی از حرف مردم در مورد مشکلات شرکت خودرویی پ. پ و کلاهبرداری این شرکت پخش شد.
مجری این برنامه قبل از پخش مستند گفت: یک شرکت واردکننده خودرو که اول اسم آن پ.پ است، مدیرعاملش پول مردم را خورده و جوابگو نیست و مردم نسبت به این موضوع معترض هستند از مسئولان خواهش میکنم به مشکلات مردم برسند.
در ادامه این برنامه یکی از مالباختگان گفت: مملکت ما مگر اسلامی نیست؟ چرا اینجوری پول مردم را میخورند و آزادند؟ مالباخته دیگری نیز با اشاره به اینکه از اصفهان به تهران آماده میگوید چند شب اینجا چادر زدم ولی کسی جوابگوی ما نیست.
این برنامه همچنین در سوال نظرسنجی خود از مردم پرسید: به نظر شما چرا خودروسازان هزاران خودرو را در توقفگاههای بزرگ نگه داشتهاند؟ 1- احتکار کردهاند 2- در حال توزیع هستند 3- قطعه ندارند.
به گزارش مشرق، در پایان این نظرسنجی 93/68 درصد از شرکتکنندگان عنوان کردند که خودروسازان این خودروها را احتکار کردهاند . 4/29 درصد گزینه در حال توزیع خودرو را انتخاب کردند و 2/03 درصد اعتقاد داشتهاند که این خودروها قطعه ندارند.
قیمت خودرو بازنگری خواهد شد
در همین راستا رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره قیمتگذاری خودرو گفت: دستورالعمل بازار و قیمت خودرو هرسال در خرداد انجام میشود اما با توجه به اتفاقات چند هفته گذشته قیمت مواد اولیه بالا رفته و نرخ ارز نیز تغییر داشته است که خودروسازان درخواست بازنگری در قیمت خودرو را دارند که در شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد.
وی با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون اصل نود و حضور دو خودروساز در این کمیسیون گفت: مشکل اصلی نیاز به قطعه است که خودروسازان در انتظار قطعه هستند تا خودروهای دپو شده در پارکینگها در بازار عرضه شود. به گفته رئیس شورای رقابت، توقف در عرضه خودرو برای خودروساز هزینه دارد بنابراین عرضه متوقف نشده است. تقاضاهای کاذب مشکلات در بازار خودرو را افزایش داده است.
شیوا افزود: بر اساس دستورالعمل هر بازاری که انحصارگر باشد باید دستوری با او برخورد کرد. ما دو خودروساز داریم که ۸۸ درصد تولید خودروی کشور را در دست دارند که این انحصار است. وی اضافه کرد: بازار خودرو به شورای رقابت مربوط نمیشود. روش ما این است که به خاطر مشکلات و هزینههای اضافی خودروسازان و براساس سقف قیمتی، قیمتها براساس اعلام تورم بخشی بانک مرکزی انجام میشود. در بازاری که انحصار وجود داشته باشد، شورای رقابت باید قیمتگذاری را انجام دهد.
به گزارش صدا و سیما، رئیس شورای رقابت در ادامه گفت: قیمت تمام شده برای قطعهساز نباید بر دوش مصرفکننده اعمال شود بنابراین باید قیمتها سقف داشته باشد و بهرهوری باید به نفع مصرفکننده باشد.
شیوا بیان کرد: پیشنهاد شورای رقابت برای فروش خودرو به این شرح است که فروش خودرو بر اساس شرایط انجام شود:1- به هرکس فقط یک خودرو و بر اساس شماره ملی فروخته شود. 2-سن خریدار بالای ۱۸ سال باشد. 3-خریدار خودرو تا یکسال حق فروش خودرو را نداشته باشد.
توضیحات وزیر صنعت
درباره حذف شورای رقابت
همچنین محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره حذف شورای رقابت از چرخه قیمتگذاری خودرو، اظهار کرد: براساس مصوبه اخیر هیئت هماهنگی اقتصادی سران قوا در بند چهار و پنج که به تأیید مقام معظم رهبری نیز رسیده، دو موضوع به روشنی بیان شده است. وی افزود: اولین موضوع این است که براساس اعلام سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، ستاد تنظیم بازار به عنوان تنها مرجع کارشناسی قیمت در کشور تعیین شده و برهمین اساس تمامی مراجع قانونگذاری و تعیین قیمت، مکلف هستند نظرات کارشناسی این هیئت را مدنظر قرار دهند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره بند دیگر این مصوبه، گفت: تمامی مراجع قانونی تعیین قیمت مکلف هستند پس از تأیید ستاد تنظیم بازار مصوبات خود را اجرایی کنند و هیچ مرجع قانونی مستقیما نباید آنچه به نتیجه میرسد را ابلاغ کند.به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، شریعتمداری درباره این ستاد توضیح داد: ستاد تنظیم بازار مرکب از نمایندگان ۹ وزارتخانه، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی است.