پس از اذعان مسئولان دولتی به ناکارآمدی برجام
مرد شماره یک قرارداد خرید هواپیماهای برجامی استعفا کرد
قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل که مسئول مستقیم پیگیری هواپیماهای برجامی بود استعفا کرد.
سرویس اقتصادی-
به گزارش خبرگزاری تسنیم، اصغر فخریه کاشان اواخر سال 92 از سوی عباس آخوندی ابتدا بهعنوان مشاور وزیر راه و شهرسازی و در ادامه بهعنوان قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل وزیر منصوب شد. وی فرد اول قرارداد خرید 200 فروند هواپیمای ایرباس، بوئینگ و ATR پس از برجام محسوب میشود.
گفته میشود وی اسفندماه سال گذشته استعفا میدهد که وزیر راه و شهرسازی با آن مخالف میکند و در نهایت آخوندی با استعفای دوم فخریهکاشان موافقت میکند.
گرچه تاکنون 11 فروند هواپیمای ایرباس و ATR قراردادهای ذکرشده به ایران تحویل شده، اما نحوه تأمین منابع مالی هواپیماهای خریداریشده بهخصوص بوئینگ یکی از چالشهای دولت و وزارت راه و شهرسازی بوده است. با توجه به ارتباطات فخریه کاشان در حوزه تجارت و خداحافظی وی با پُست قائممقام وزیر راه و شهرسازی احتمالاً روند تحویل هواپیماها به هما کُند خواهد شد.
نا امیدیها از نتایج برجام در ماههای گذشته حتی در بین مسئولان دولت بالا گرفته است. وزیر امور خارجه قبلا با اشاره به اینکه «هنوز نمیتوانیم در انگلیس یک حساب بانکی باز کنیم» برای چندمین بار بر «دستاورد تقریبا هیچ برجام برای ایران» صحه گذاشت. عراقچی، معاون وی و رئیسستاد پیگیری اجرای برجام هم گفته بود: ایران برجام را داستانی موفق نمیداند چرا که از آن بهرهمند نشده و تحریمها برداشته نشده است.
اما همزمان با انتشار خبر استعفای معاون وزیر راه، ابهامات درباره تأمین مالی قراردادهای دولت روحانی با هواپیماسازان غربی بیشتر هم شده است.
مدیرعامل ایرانایر در جدیدترین اظهارات خود تأکید کرده است که «مسیر خرید هواپیمای بوئینگ دارای پیچیدگیهای زیادی است. اما در مورد ایرباس مذاکرات در جریان است و چند فروند از این هواپیما در سال جاری به ناوگان ایرانایر افزوده خواهد شد.»
این اظهارات فرزانه شرفبافی در شرایطی است که ابتدا بنا بود نخستین بویینگ خریداری شده از سوی ایرانایر در اردیبهشت سال گذشته به ایران وارد شود، ولی زمستان سال قبل قائممقام وزیر راه سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ را به عنوان تاریخ احتمالی تحویل هواپیما مطرح نمود و حالا مدیرعامل ایرانایر از پیچیدگیهای مسیر خرید این هواپیما سخن میگوید.شرفبافی همچنین با اشاره به اضافه شدن دو فروند ATR به ناوگان ایرانایر در آینده نزدیک گفته است: برای تامین هزینه خرید هواپیماها از فاینانس داخلی استفاده شده است.
ظاهرا مشکل تحویل هواپیماهای برجامی جدی است، تا جایی که بنا بر اظهارات مدیرعامل ایرانایر، «ایرانایر به دنبال وارد کردن چند فروند هوپیمای اجارهای به ناوگان خود است تا بتواند پیش از ورود هواپیماهای ملکی جدید، مسیرهای جدید پروازی را ایجاد کرده و مسافران این مسیرها را نیز تامین کند».گفتنی است قراردادهای خرید نزدیک به 200 فروند هواپیما به عنوان یکی از دستاوردهای اصلی برجام در دولت روحانی محسوب میشد که دولت در زمان انتخابات هم مانور زیادی روی آن انجام داد. هر چند انتقادات بسیاری به این خریدهای گرانقیمت وارد بود و حتی برخی گزارشها نشان میداد که باند اکثر فرودگاههای کشور قادر به پذیرش برخی از این هواپیماهای لوکس و غولپیکر نیست، اما دولت و رسانههایش به تمجید از این خریدها میپرداخت.
در این میان اصغر فخریه کاشان، به عنوان مسئول مستقیم خرید هواپیماهای برجامی، همواره از دستاوردهای دولت برای تأمین مالی این هواپیماها دفاع میکرد و در شرایطی که تاکنون کمتر از 15 هواپیما وارد شده، مدعی اصلی بیسر و صدا استعفا داده است.
شایان ذکر است که وضعیت بوجود آمده در حوزه حملونقل هوایی وزارت راه در شرایطی است که حسن روحانی در جلسه رأی اعتماد به وزرای دولت دوازدهم در دفاع از آخوندی گفته بود «ما هواپیما میخریم بدون اینکه بودجه اضافهای تحمیل شود البته در این زمینه آقای ظریف و دکتر آخوندی کار بزرگی کردند.»