kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۱۶۷
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴
کارشناس اقتصادی:

نظام بانکی احتیاج به خانه‌تکانی اساسی دارد

یک اقتصاددان، حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی را در حل عاجل بحران بانکی دانست و گفت: نظام بانکی احتیاج به خانه‌تکانی اساسی و کلیدی دارد.




کامران ندری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درخصوص الزامات حمایت از کالای ایرانی اظهارداشت: مهم‌ترین اقدامی که باید در حوزه بانکی برای تولید ملی انجام دهیم، کاهش و کنترل پایدار نرخ تورم در سطح پنج درصد است.وی با بیان اینکه کنترل نرخ تورم اولین قدم برای حمایت از تولید است، افزود: در شرایط تورمی، دولت به دلیل مسئولیت‌های اجتماعی خود قیمت برخی کالاها و نرخ‌های کلیدی را کنترل می‌کند که تناسبی با نرخ تورم ندارد و همین مداخله در قیمت‌گذاری تعادل در قیمت‌های نسبی را به هم می‌ریزد و در بلندمدت دولت‌ها را مجبور به افزایش جهشی و یکباره قیمت‌ها می‌کند که این اقدامات آثار بسیار مخربی برای تولید داخلی دارد.این اقتصاددان اقدام دوم برای حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی را حل عاجل بحران بانکی دانست و اضافه کرد: هم‌اکنون بانک‌ها با تنگنای مالی و نقدینگی مواجه هستند و دارایی‌ آنها متناسب با بدهی‌ها نیست. وقتی بانک‌ها در چنین وضعیتی قرار دارند، نمی‌توانند نقش کلیدی و اصلی خود را که تامین مالی تولید و مصرف‌کننده ایرانی است، به درستی ایفا کنند.ندری ادامه داد: نظام بانکی احتیاج به خانه تکانی اساسی و کلیدی دارد زیرا در این شرایط نقش واسطه‌گری مالی و تامین کسری نقدینگی بنگاه‌ها را نمی‌تواند به خوبی انجام دهد.
وی با ‌اشاره به تفاوت بانک‌های داخلی و خارجی، گفت: بانک‌های خارجی دقیقا بالعکس عمل می‌کنند به طوری که در اغلب کشورهای خارجی رقابت بانک‌ها در حوزه اعطای تسهیلات است و در تبلیغات از مردم می‌خواهند به روش‌های مختلف تسهیلات دریافت کنند اما در ایران تبلیغات برای سپرده‌گذاری است.
به گفته این اقتصاددان، این نشان می‌دهد تا چه حد در حوزه بانکی مسیر را‌ اشتباه و انحرافی طی کرده‌ایم و این نیازمند تجدید ساختار اساسی در نظام بانکی است. باید ساختار مدیریتی و مالکیتی بانک‌ها تغییر کند که البته کار بسیار دشواری است.
ندری با اشاره به ضرورت تعیین امتیاز و تسهیلات ویژه برای خریدار کالای ایرانی، گفت: کاش برای حمایت از تولید به جای مانور دادن روی شعار حمایت از کالای ایرانی، روی حمایت از مصرف‌کننده کالای ایرانی تمرکز می‌کردیم. مهم‌ترین مشکل هم‌اکنون عدم تمایل مصرف‌کننده ایرانی به استفاده از کالای ایرانی است. یا به دلیل کسری نقدینگی و یا به دلیل عدم تناسب کیفیت کالای ایرانی با کالای خارجی.
ندری ادامه داد: همچنین به خاطر نداشتن نظام‌هایی که بتواند از مصرف‌کننده حمایت کند، می‌بینیم که مصرف‌کننده به سمت کالاهای خارجی می‌رود زیرا به کیفیت مناسب کالای خارجی اعتماد پیدا کرده است.این اقتصاددان اضافه کرد: در حال حاضر برخی تولیدکنندگان وانمود می‌کنند کالای تولیدی آنها کیفیت و خدمات پس از فروش مناسبی دارد اما وقتی مصرف‌کننده کالا را خریداری می‌کند، می‌بیند که این تبلیغات واقعیت نداشته است. به عبارت دیگر صداقت یکی از مولفه‌های بسیار مهم در جلب نظر مصرف‌کننده داخلی است و متاسفانه هم‌اکنون هیچ نهادی برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده نداریم.