قائم مقام سازمان توسعه تجارت:
حجم تجارت ایران از طریق تعرفه ترجیحی فقط ۳ درصد است
قائم مقام سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ۵۰ درصد صادرات دنیا به کشورهایی است که با آنها قرارداد تعرفه ترجیجی دارند، گفت: اما در ایران این رقم بسیار ناچیز و فقط ۳ درصد است.
به گزارش خبرگزاری فارس محمدرضا مودودی در نمایشگاه و همایش صنعت غذایی روسیه که در تهران برگزار شد، بیان کرد: براساس گزارش 2011 سازمان جهانی تجارت درخصوص وضعیت تجارت در سال 1990 تعداد تعرفههای ترجیحی بین کشورها تنها 70 فقره بوده و در سال 2011 این تعداد به 600 فقره رسیده است.
قائممقام سازمان توسعه تجارت گفت: اخیرا گزارش جدیدی از سازمان جهانی تجارت منتشر شده که در این گزارش آمده است که 50 درصد از اقلامی که در دنیا تولید میشود به کشورهایی صادر میشود که دارای توافقات ترجیحی هستند. ایران با هفت کشور قرارداد تعرفه ترجیحی دارد که یکی از این قراردادها با کشور سوریه در قالب تجارت آزاد است اما حجم تجارت ما از طریق قراردادهای تعرفه ترجیحی بسیار کم و تنها سه درصد است.
مودودی با طرح این سؤال که کشور ایران به عنوان یکی از پرهمسایهترین کشورهای دنیا چقدر از ظرفیت توافقات ترجیحی و صادرات به کشورهای همسایه استفاده کرده است؟ گفت: با بررسی این موضوع به این نتیجه میرسیم که سهم تجارت ایران با کشورهای غیرهمسایه بیشتر از بسیاری از همسایگان ما است.
وی با بیان اینکه در طول سالهای گذشته تحولات خوبی را در عرصه تجارت خارجی تجربه کردیم، افزود: در طول 15 سال گذشته حجم صادرات غیرنفتیمان 10 برابر شده که هزار درصد رشد داشته است. صادرات غیرنفتی کشور از 4/2 میلیارد دلار سال 1380 به 44 میلیارد دلار در سال 1395 افزایش یافته است.
قائممقام سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در سبد صادراتی ما محصولات پتروشیمی محصول یک اندیشه درست برای ایجاد فرصتهای بیشتری برای صادرات بوده است و باز شدن فضای سیاسی عراق و افغانستان به نفع ایران و سقوط صدام و طالبان باعث شد که دو بازار بالقوه ما بالفعل شوند و این امر سبب شد تا موقعیت خوبی را در این دو کشور به لحاظ صادرات غیرنفتی تجربه کنیم.
مودودی با بیان اینکه اما ظرفیت بسیاری از کشورهای همسایه ما برای صادرات به صورت بالقوه مانده است، تصریح کرد: دو مشکل اساسی در این بخش وجود دارد. مشکل اول در رابطه با بحث توافقات ترجیحی است. مشکل اساسی این است که در ازای صادراتی که قرار است انجام دهیم حاضر نیستم بازار صادراتی ما را در اختیار کشور مقابل قرار دهیم. بازار در برابر بازار استراتژی تجاری امروز تمام دنیا بخصوص کشورهایی که در حوزه تجارت ترجیحی کار میکنند است.
وی افزود: مشکل دوم بحث نوع نگاه ما به بازارها است زیرا باز شدن بازارهای تجاری مثل عراق و افغانستان ما را دچار خطای استراتژیک کرده است که فکر میکنیم هر کشور دیگری که دروازههای تجاری خود را به روی ما باز میکند شبیه این دو کشور است در صورتیکه این طور نیست.
مودودی بیان داشت: روسیه یکی از بازارهای مدرن دنیاست و وقتی شما میخواهید وارد بازار مدرن روسیه شوید باید ادبیات یک بازار مدرن را بشناسید و باید بدانید این بازار مثل عراق و افغانستان نیست که هر روز با یک قیمت و با یک کیفیت کالایی را به آنجا صادر کند.