ویراژ خودروساز داخلی و سکوت مسئولان
سایپا باز هم محصولاتش را گران کرد!
گروه خودروسازی سایپا در حالی دیروز با صدور بخشنامهای قیمت چند محصول خود را گران کرد که پیش از این یکبار در فروردین و یکبار هم در مرداد امسال قیمت محصولات خود را گران کرده بود.
این شرکت دیروز بخشنامهای به نمایندگیهای فروش خود در سراسر کشور ابلاغ و قیمت هفت محصول خود را حدودا بین یک میلیون تا ۵میلیون تومان گران کرد.
به گزارش فارس، براساس بخشنامه ابلاغی سایپا به نمایندگیهای فروش این گروه خودروسازی، قیمت سراتو دنده اتوماتیک 2000 آپشنال از 99 میلیون و 158 هزار تومان به 104 میلیون و 158 هزار تومان رسیده است که رشد 5 میلیون تومانی را نشان میدهد.
همچنین قیمت سراتو دستی آپشنال از 81 میلیون و 429 هزار تومان به 86 میلیون و 429 هزار تومان افزایش یافته که نشاندهنده افزایش 5میلیون تومانی قیمت این خودرو است.
درمورد سراتو دنده اتوماتیک 2000 سیسی نیز باید به افزایش 5 میلیون تومانی قیمت این خودرو اشاره کرد که از 91 میلیون و 145 هزار تومان به 96 میلیون و 145 هزار تومان رسیده است.
گروه سایپا همچنین قیمت چانگان را از 66 میلیون و 57 هزار تومان به 69 میلیون و 57 هزار تومان افزایش داده که رشد قیمت 3 میلیون تومانی را در مورد این خودرو نشان میدهد.
در بخشنامه جدید سایپا، قیمت تیبا 2 با افزایش یک میلیون تومانی همراه بوده و از 27 میلیون و 717 هزار تومان به 28 میلیون و 616 هزار تومان رسیده است. ساینا نیز شاهد افزایش قیمت 900 هزار تومانی این خودرو بوده به طوری که قیمت آن از 28 میلیون و 5 هزار تومان به 28 میلیون و 900 هزار تومان افزایش قیمت یافته است.
گروه سایپا، قیمت آریو دستی 1600 سیسی را نیز یک میلیون تومان افزایش داده و قیمت جدید این خودرو 49 میلیون و 745 هزار تومان تعیین شده است. قیمت آریو دنده اتوماتیک 1600 سیسی هم با افزایش یک میلیون تومانی به 57 میلیون و 815 هزار تومان رسیده است.
شایان ذکر است سایپا پیش از این یکبار در فروردین و یکبار هم در مرداد امسال قیمت محصولات خود را گران کرده بود.
این شرکت در فروردین ماه قیمت برخی محصولات خود را بهدلیل هزینههای دولتی افزایش داده بود. در آن ایام قیمت تیبا حدود ۱۲۰ هزار تومان و انواع پراید بهطور میانگین ۱۷۰ هزار تومان افزایش یافت. طبق اعلام گروه خودروسازی سایپا افزایش قیمت محصولات این شرکت و شرکتهای پارس خودرو و زامیاد در آن برهه بهدنبال افزایش نرخ بیمه شخص ثالث خودرو در سال ۱۳۹۶ صورت گرفته بود.
در مرداد گذشته نیز سایپا در بخشنامهای اعلام کرد «براساس آخرین مصوبه هیئت وزیران در رابطه با افزایش نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۱۳۹۶ و همچنین بهدلیل تغییر هزینه ساخت پلاک و همچنین براساس مصوبه اخیر شورای رقابت در زمینه افزایش قیمتها، نرخهای جدید اعلامی از تاریخ یکشنبه ۲۹ مرداد ماه امسال اعمال خواهد شد.»
افزایش گاه و بیگاه قیمت خودرو سر دراز دارد و معلوم نیست چرا باید هر از چندی شاهد افزایش قیمت محصولات شرکتهای خودروسازی باشیم؟ مگر قرار نبود قیمتها بر اساس مصوبه شورای رقابت تغییر کند؟ در دولت گذشته، نوسانات ارزی و تحریمهای اقتصادی را عامل افزایش قیمتها اعلام کردند ولی این دولت که مدعی است مشکلات تحریم و نوسانات ارزی را کنترل نموده، چه بهانهای برای این افزایش قیمت پیدرپی دارد؟ آیا چون تولید خودرو داخلی انحصاری است باید بتوانند هر از چندی قیمتها را افزایش دهند؟ نقش دولت و شورای رقابت در این میان چیست و چه کسی باید بازار را مدیریت کند؟