نایب رئیس اتحادیه پوشاک تهران خبر داد
برندهای خارجی پوشاک با دستورالعمل وزارت صنعت بیرقیب شده است
نایب رئیس اتحادیه پوشاک تهران گفت: دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک وزارت صنعت زمینه عرضه پوشاک وارداتی را برای چند برند معروف با هر شرایطی فراهم کرده و منجر به محدود شدن فعالیت تجاری خردهفروشان پوشاک شده است.
کامبیز مروتیان در گفتوگو با فارس در مورد وضعیت واردات رسمی پوشاک و نصب کد شناسه واردات پوشاک، گفت: در حال حاضر فقط برخی از برندهای پوشاک خارجی که دستورالعمل سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با ساماندهی واردات پوشاک را اجرا کردهاند امکان واردات پوشاک دارند و هیچ فرد و شرکت دیگری اجازه واردات پوشاک رسمی را ندارد.
وی افزود: با این دستورالعمل وزارت صنعت برندهای واردکننده هر کاری که میخواهند انجام میدهند و از آنجا که رقیبی ندارند با هر قیمتی که میخواهند پوشاک وارداتی خود را عرضه میکنند.
نایب رئیس اتحادیه پوشاک تهران اظهار داشت: برخی از برندهای واردکننده پوشاک که براساس دستورالعمل ساماندهی وزارت صنعت مجاز به واردات پوشاک هستند جزو برندهای درجه 3 و 4 و حتی برندهای منسوخ شده هستند که مقبولیتی در بین مصرفکنندگان کشور خود ندارند.
مروتیان گفت: با فرصتی که براساس دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک توسط وزارت صنعت برای این برندها پوشاک بوجود آمده تولیدات بیکیفیت خود را با قیمت پایین عرضه میکنند و با این اقدام به تولید داخل لطمه میزنند.
وی افزود: به عنوان مثال اگر قیمت تمام شده یک شلوار گاباردین زنانه برای تولیدکننده داخلی 60 هزار تومان است این برندها همان شلوار را با کیفیت نامناسب با قیمت 60 هزار تومان عرضه میکنند و به این ترتیب قدرت رقابت تولیدکننده داخلی از بین میرود.
نایب رئیس اتحادیه پوشاک تهران اظهار داشت: قیمت تمام شده یک شلوار گاباردین برای تولیدکننده داخلی با پرداخت عوارض، بیمه و ارزش افزوده است در حالی که تولیدکننده برند ترک با معافیتهای مالیاتی و مشوقهای صادراتی و امتیازات دیگر کالای خود را عرضه میکند و قطعا پوشاک تولیدی آنها به مراتب قیمت تمام شده پایینتری نسبت به پوشاک تولید ایرانی دارد.
وی با بیان اینکه با دریافت ارزش افزوده، مالیات و بیمه بدون توجه به وضعیت تولید، تولید پوشاک ایرانی در حال نابودی است، گفت: در همه جای دنیا برای تولیدکننده امکانات میگذارند اما در کشور ما از تولیدکنندهای که ارزش افزوده ایجاد میکند ارزش افزوده اخذ میشود.
مروتیان در پاسخ به این سوال که آیا برای عرضهکنندگان خرد پوشاک امکان عقد قرارداد با نمایندگیهای واردکننده پوشاک رسمی وجود دارد، گفت: بله این امکان فراهم است ولی اصلا صرفه اقتصادی ندارد.
وی افزود: هر خردهفروشی که بخواهد پوشاک یک برند وارداتی را عرضه کند باید تابلوی آن برند را نصب کند که بابت آن هم باید هزینه حدود 150 میلیون تومان و حتی بیشتر بپردازد و از طرفی عرضه پوشاک هم باید مطابق با سود تعیین شده نمایندگی باشد.