جلوههای عاشورا در جبهههای دیروز و امروز مقاومت-بخش دوم
مدافعـان حـرم وارثان حسین(ع) در مقابل یزیدیان زمان
امروز دیگر وقایع عاشورا، اتفاقاتی دیرین و تاریخی به نظر نمیرسد. اگر تا چند سال قبل برای ما امثال شمر و حرمله، حکم شیاطینی خیالی را بازی میکردند و یاران امام حسین(ع) هم به اسطورههایی دست نیافتنی و افسانهای شبیه بودند که تنها در فیلمها یا نمایشهای شبیهخوانی تبلور مییافتند، امروز هر دو طرف آن جنگ، عینی شدهاند. «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» دیگر یک شعار نیست. چون در دنیای امروز ما هم اتفاقاتی رخ میدهد که یادآور وقایع محرم سال 61 هجری قمری در صحرای کربلا هستند. حدود 45 روز قبل بود که انتشار یک تصویری از یک جوان 25 ساله همه را یاد کربلا و ظهر عاشورا انداخت؛ اسارت و شهادت رزمنده مدافع حرم محسن حججی، و سر بریده او حجتی بود بر زنده بودن راه حسین(ع).
اگر امروز، جامعه بینالملل به خاطر فجایع تکان دهندهای که هر روز تکرار میشود، روسیاهتر از همیشه است و لشکر عمر بن سعد در همه جا بیداد میکند، این زمانه روی روشنی هم دارد؛ مبارزانی که در برابر هجوم قهرآمیز یزیدیان زمان ایستادگی میکنند و در اوج مظلومیت و گمنامی، تاریخ را به لرزه در میآورند. امروز قبیله عاشوراییان، غم یک تن مختار که دربند و غایب بزرگ معرکه باشد را ندارد، چون در روزگار ما اگر یزیدیان به دلارهای رنگین و تسلیحات نظامی پیشرفته و انواع و اقسام رسانهها و شبکههای ماهوارهای و جوایز نوبل و امثالهم مجهز شدهاند، این طرف هم مختارها و قاسمها و علی اکبرها تکثیر شدهاند و پرشورتر از همیشه پرچم خونخواهیحسین(ع) را برافراشتهاند.
در شش سال اخیر، باز هم مثل دوران دفاع مقدس، هر روز در خیابانهای شهرهای ما پیکر جوانهایی تشییع میشود که فدایی حرم و حریم انسانیت شدند.
در آن دوران، برای وصال حرم معشوق جان میدادند و در این دوران برای پاسداری از حریم حرم. نکته قابل تأمل اینکه همچون لشکر امام حسین(ع) و مانند دوران دفاع مقدس، در میان مدافعان حرم هم میتوان طیفها و نسلهای گوناگونی را دید؛ از جوانان 15، 16 ساله تا افراد کهنسال، از هنرمندانی چون هادی باغبانی و سعید سیاح طاهری تا شخصیتهای نظامی و مهندس و پزشک و... که زندگی هر یک از آنها میتواند تبدیل به یک فیلم درخشان و جذاب شود.
جبهههای امروز مقاومت نیز در امتداد و مکمل عاشورا، انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس است. اگر محرم نبود، هیچ گاه انقلاب اسلامی اتفاق نمیافتاد و باز هم اگر محرم نبود، ایستادگی هشت ساله با آن همه زیبایی و حماسه و ظهور مردان تاریخ ساز رخ نمیداد؛ جای تردیدی نیست که اگر محرم و مردان عاشورایی زمان که «مدافعان حرم» لقب یافتهاند نبودند، یزیدیان زمانه، از معرکه کنونی جان سالم به در میبردند.
مدافعام حرم؛ احیاگران عاشورا
طی سالهای اخیر، نهادهایی مرتبط با جبهه مقاومت و شهدای مدافع حرم تشکیل شده است. انجمن خادمان شهدای مدافع حرم، یک تشکل مردم نهاد و گمنام است که با هدف حمایت مادی و معنوی از خانواده شهدای مدافع حرم راهاندازی شده است. یکی از برنامههای آینده این انجمن، مبادله پیکر مطهر جاویدالأثرهای مدافع حرم در سوریه است تا از این طریق، به انتظار خانوادههای این شهدا پایان بخشند.
عباس طایفه، از رزمندگان جانباز دوران دفاع مقدس است که مدیریت انجمن خادمان شهدای مدافع حرم را بر عهده دارد. وی در گفتوگو با گزارشگر روزنامه کیهان درباره سوگواری در ماه محرم میگوید: «هدف از سینه و زنجیر زدن در این ایام، پاره کردن زنجیر نفس آدمی است. عزاداری انسان وقتی اجر و ثواب بیشتری پیدا میکند که بتواند روح خود را از قفس هوای نفس رهایی بخشد. اگر برای امام حسین(ع) اشک میریزیم باید بتوانیم اشک یتیمی را هم پاک کنیم که در این صورت عزاداری ما معنای حقیقی پیدا میکند. درست مثل شهید محسن حججی که ابتدا روح خود را از زنجیر رها کرد و سپس توانست به چنین جایگاهی دست یابد.»
وی مدافعان حرم را پرورش یافتگان واقعی مکتب حسین(ع) میداند که توانستهاند نفس خود را رها کنند تا به چنین موقعیتی دست یابند و میافزاید: «مهمترین نشانه از راه مقدس و حسینی مدافعان حرم، آیه چهلم سوره مبارکه حج است که به کسانی اشاره میکند که از دیار خود رانده شدند، تنها به این جرم که از خدای یکتا سخن میگفتند. ذکر خدا در مسجد انجام میشود. دشمنان دین خدا و ائمه اطهار هم میخواهند آثاری از مساجد وجود نداشته باشد که مردم به آنجا بروند و ذکر خدا بگویند. ارتباط این موضوع با حرمین شریفین هم همین است. دشمنان دین خدا نمیخواهند مردم در حرمین حضور پیدا کنند. چون با حضور در حرمین، یاد مظلومیت شهدای کربلا و ظلم وستم شمر و یزیدیان میافتند و این تفکر انقلابی و عاشورایی فوران میکند. هر جا حرم هست، فرهنگ عاشورا هم آنجا هست؛ یاد حسین و یاد یزیدیان هم هست. نتیجه این فرهنگ هم این است که آدم را در مقابل شمر و یزیدیان زمانه هم بیدار میکند. مدافعان حرم، این جریان و بیداری ناشی از فرهنگ و تفکر عاشورایی را احیا میکنند.»
این جانباز در ادامه بیان میکند: « در دیداری که اخیرا با نماینده حزبالله لبنان در تهران داشتیم هم او میگفت که حضور رزمندههای مقاومت در دفاع از حرم حضرت زینب(س)، حزبالله لبنان را باز احیا کرد و همه را پای کار آورد. چون رزمندگان مقاومت و مدافعان حرم در حال مبارزه با شقیترین آدمها هستند؛ داعشیها به هیچ چیزی پایبند نیستند و به هیچ کس رحم نمیکنند. من در تمام طول تاریخ ندیده ام که یک گروه تا این حد وحشی باشد که سر اسیران خود را ببرند. مثل اتفاقی که برای شهید محسن حججی افتاد و او ذات واقعی آنها را شهادت داد. داعشیها یکی از وحشیترین قبیلههایی هستند که تاریخ به خودش دیده است و مدافعان حرم در مقابل چنین موجوداتی مبارزه میکنند. حضرت علی(ع) هم مبارزه با خوارج را از بهترین مبارزهها میدانستند که بیشترین ثواب را دارد؛ هم کسانی که آنها را بکشند و هم کسانی که به دست آنها به شهادت برسند بیشترین اجر را میبرند. الان هم داعشیها ادامه دهنده راه خوارج هستند.»
وارثان حسین(ع)
و دفاع از حرم و حریم انسانیت
اما چه چیزی باعث شده تا باز هم شاهد تکرار وقایع صدر اسلام و ظهور جریانهایی شبیه خوارج باشیم؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، سراغ یکی از فرماندهان مدافع حرم رفتیم که طی سالهای اخیر در تقابل با داعشیها، درخشیده است.
سردار محمدعلی حق بین، فرمانده عملیات آزادی نبل و الزهرا از سلطه داعش که یکی از عملیاتهای مهم و تأثیرگذار بود، در گفت وگو با گزارشگر روزنامه کیهان میگوید:«امروز هم دشمنان اسلام برای ضربه زدن به این دین در حال پیاده کردن برنامههایی هستند که در صدر اسلام هم اتفاق افتاده بود. مهمترین برنامه آنها این است که با ایجاد فرقههای مختلف، سرزمینهای اسلامی را دچار بحران و جنگ نمایند. در عاشورا، افرادی سر مبارک امام حسین(ع) را از تن مطهر ایشان جدا کردند که ادعای مسلمانی داشتند و حتی روزگاری در لشکر اسلام میجنگیدند. امروز هم کسانی در حال سر بریدن از مسلمانان در عراق و سوریه هستند که شعارهای به ظاهر اسلامی سر میدهند. به همین دلیل هم هست که غربیها همواره در تبلیغات و رسانههای خود افرادی را به عنوان مسلمان معرفی میکنند که با شعارهای مقدس، جنایت میکنند. دشمنان اسلام از این طریق، ضمن پیش بردن هدف اولیه خود یعنی جنگ مسلمانان علیه مسلمانان در سرزمینهای اسلامی، به تبلیغ علیه اسلام هم میپردازند. میخواهند به جوانان در دنیای غرب که امروز فوقالعاده به دین اسلام علاقهمند شدهاند، بگویند که پیروان این دین حتی به خودشان هم رحم نمیکنند!»
وی در پاسخ به این پرسش که چرا مدافعان حرم وارثان حسین(ع) در این دوران معرفی میشوند هم بیان میکند: «مدافعان حرم، هزاران کیلومتر دورتر از کشور به دفاع از حریم دین خود میپردازند. ما برای این حریم، چند تعریف قائل هستیم. یک حریم، از نظر نظامی قابل تعریف است. ضرورت جهاد مدافعان حرم از یکسو به مسائل راهبردی برمیگردد، چون دشمنان ما امروز جنگ را در سطح راهبردی هدایت میکنند و به همین دلیل هم پیکار ما فراتر از مرزهای کشور خودمان انجام میشود؛ هدف اصلی آنها جنگ با ایران است، اما چون نمیتوانند به مرزهای ما برسند فعلا به جنگ در عراق و سوریه اکتفا کردهاند. از نظر اعتقادی هم در این جهاد ما از حریم ولایت دفاع میکنیم. ولایتی که در غروب عاشورا تجلی یافت. در آن موقع تنها چند ساعت از رسیدن حضرت سجاد(ع) به مقام امامت گذشته بود. حضرت زینب(س) هم که بزرگ بازماندگان عاشورا بود، سخن امام را سرلوحه عمل قرار داد که این یک الگوی عملی برای ولایتپذیری است. مدافعان حرم هم امروز دقیقا از حریم همان ولایت دفاع میکنند. حریم ولایتی که حضرت زینب(س) روز عاشورا از آن پیروی کرد.»
این جانباز دوران دفاع مقدس در پایان اظهار میکند: «وقتی از مدافعان حرم سخن میگوییم، مقصودمان صرفا این نیست که این گروه فقط از گنبد و بارگاه حرمین شریفین پاسداری میکنند، بلکه جهاد مدافعان حرم در اصل برای دفاع از حریم ولایت حضرت زینب (س) است که بارگاه و حرم هم زیر مجموعه آن حریم محسوب میشود. مدافعان حرم درک کردند که باید پایگاه اصلی تکفیریها و سایر جنایت کارها را ویران کنند و ریشه این فتنه را بسوزانند. در این راه، ما به قلههای اقتدار نزدیک شدهایم؛ اما برای رسیدن به این قلهها، باید هزینههایی را هم پرداخت.»
فاطمیون؛ جلوه بارز عاشوراییان
لشکر فاطمیون یکی از گروههای پرافتخار جبهه مقاومت است که طی سالهای اخیر نقش پررنگی در تقابل با داعش و تفکیریها داشتهاند. این گروه، شامل افغانستانیهای دلباخته اهل بیت علیهمالسلام هستند که در راه دفاع از حرم و حریم انسانیت، جانبازی میکنند. جای تردیدی نیست که اگر عشق به امام حسین(ع) و درک عمیق از نهضت کربلا نبود، این مردان نیز در این راه پربلا جان خود را به خطر نمیانداختند. حقیقت این است که جامعه جهانی، ایمنی از گسترش سلطه داعشیها را به این افغانستانیهای حاضر در جبهه مقاومت نیز مدیون است که این اتفاق نیز ریشه در باور عاشورایی این مبارزان دارد.
سیدمسافر، یکی از رزمندگان لشکر فاطمیون است که در گفت وگویی با گزارشگر روزنامه کیهان میگوید: «نگاه فاطمیون به مقاومت، برداشتی از جهاد اباعبدالله(ع) است. ما دور از وطن، با فدا کردن جان و تن از آرمانهای اسلام دفاع میکنیم تا مبادا چهره کسی از ظلم خراشیده شود. برای ما ، مرز و جغرافیا، حرم اهلبیت(ع) است. مردم عاشورایی افغانستان پیش از این نیز در دوران دفاع مقدس برای دفاع از اسلام و آرمانهای انقلاب اسلامی سرزمین خود را رها کردند و این بار نیز با همان عقیده در سوریه مقابل دشمنان ایستادهاند. چون برای ما غیر از مکتب عاشورا هیچ جغرافیای دیگری تأثیرگذار نیست و هر جا مظلومی هدف ظلمِ ظالمی قرار میگیرد، ما در آنجا حضور داریم.»