kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۷۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
پس از ماه‌ها هیاهوی رسانه‌ای

وزارت راه: ورود هواپیماهای پسابرجامی‌ با 3 مشکل روبرو شده است

پس از ماه‌ها هیاهوی رسانه‌ای حامیان دولت مبنی بر ورود 118 هواپیمای پسابرجامی به کشور، حالا معاون عباس آخوندی هر چند در ظاهر تلاش می‌کند اوضاع را طبیعی نشان دهد، اما عملا اعتراف کرده که ورود این هواپیماها به مشکل برخورده است.



اصغر فخریه کاشان در گفت‌وگو با خبرگزاری حامی دولت، به اخباری که درباره به مشکل برخوردن خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ در دولت یازدهم مطرح شده واکنش نشان داد.
وی در رابطه با آنچه در طول هفته‌های گذشته درباره به وجود آمدن مشکل در فرآیند ورود هواپیماهای جدید به ایران مطرح شده، نه تنها تلاش کرد این اتفاقات را عادی جلوه دهد که در اظهاراتی جالب توجه مدعی شد این مشکلات نشان‌دهنده قدرت برتر ایران در چگونگی مدیریت قراردادهای خرید هواپیما با غول‌های بزرگ این صنعت است!
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا در اظهاراتی دوگانه، ضمن تأکید بر استمرار قرارداد خرید هواپیما، با اعتراف به مشکلات سه‌گانه در مسیر این قرارداد، گفته است: نخستین اتفاق در این مسیر روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا بود.
فخریه کاشان در تشریح دومین اتفاق به وجود آمده در مسیر قرارداد خرید هواپیما توضیح داد: پس از ورود نخستین فروند از هواپیماهای خریداری شده ما با مسائل جدیدی روبرو شدیم که پیش از آن امکان پیش‌بینی درباره‌شان وجود نداشت. مسائلی که در رفتار قطعه‌سازان، فروشندگان و ارائه‌کنندگان خدمات به ایران تاثیراتی جدی به وجود می‌آورد.
وی درباره سومین عامل اثرگذار در تغییر رویکرد ایران نیز بدون توضیح دلایل سخن خود گفت: پس از نهایی شدن نخستین قراردادهای بسته شده میان ایران و هواپیماسازهای بزرگ مشخص شد که شرایط بازار امروز به نفع ما در حال تغییر کردن است و بسیاری از شرکت‌ها به دنبال آن هستند که در ایران حضور جدی داشته باشند. از این رو ما با در نظر گرفتن این اتفاق مهم تلاش کردیم شرایط طوری مدیریت شود که ایران از تمام امکانات موجود در این عرصه استفاده کرده و منافع خود را در بالاترین سطح ممکن لحاظ کند.
قائم‌مقام وزیر راه به پرداخت نقدی ایران هم اذعان کرده و تأکید کرده است: «ما ۳۳۰ میلیون دلار پیش‌پرداخت داشته‌ایم و به محض نهایی شدن فاینانس این پیش‌پرداخت برای دریافت هواپیماهای بعدی لحاظ شده و قرارداد فرآیند اجرایی خود را بدون هیچ مشکلی طی خواهد کرد.» بر این اساس ایران تعهدات خود را به طرف خارجی نقدا پرداخت کرده و حالا منتظر است تا آنها در صورت تمایل به تعهداتشان عمل نمایند!
فخریه کاشان که برای توجیه اتفاقات رخ داده به اظهاراتی مبهم و سؤال‌برانگیز متوسل شده، خود را در موضع بالا قرارداده و با ‌اشاره به اولتیماتوم جدی ایران به کشورهای اروپایی(!) افزوده است: حدود یک ماه و نیم قبل بنده پنج سفیر کشورهای اروپایی در تهران را فرا خواندم و رسما به آنها اعلام کردم که اگر اروپایی‌ها به شکلی جدی اجرای قرارداد را پیگیری نکنند ایران امکان تجدیدنظر در شرایط خود را خواهد داشت.وی ناخواسته، باز هم به مشکلاتی که آمریکا بوجود آورده اذعان نموده و ادامه می‌دهد: از این رو مقامات این کشورها باید به دولت آمریکا فشار بیاورند تا مجوزهای لازم برای ورود هواپیما و قطعات مورد نیاز آنها را به ایران صادر کنند. ما جایگاه خود را در این تجارت به خوبی می‌دانیم و از این رو تمام تصمیم‌ها را در همین راستا اتخاذ کرده‌ایم.
همه این اظهارات مبهم نشان می‌دهد برگ برنده دولت در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری حالا ظاهرا به بن‌بست خورده و بعد از آن همه مانور روی هواپیماها، از اولتیماتوم به اروپایی‌ها برای فشار بر آمریکایی‌ها خبر می‌دهند. همه این پیگیری‌ها در حالی بود که روزی همین مسئولان می‌گفتند برای حل مشکلات، به جای اروپایی‌ها باید با کدخدا (آمریکا) مذاکره بشود!