روحانی:
پاسخ موشکی سپاه به داعش بسیار بجا بود
رئیسجمهور پاسخ موشکی سپاه به داعش را اقدام کاملا درست، بجا و ضروری دانست و گفت: باز هم اگر خدایی نکرده حادثهای رخ دهد، عاملان آن با جواب قاطعتر نظام جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهند شد.
به گزارش ایسنا، حجتالاسلام حسن روحانی طی سخنانی در ضیافت افطار با علما و روحانیون با تأکید بر اینکه مسائل ملی، مسئله حزبی و جناحی نیست، بلکه به همه ملت تعلق دارد، گفت: منافع ملی، امنیت ملی، مصالح ملی، قانون اساسی و رهبری معظم انقلاب، حزبی نیستند، حتی خود دولت هم حزبی نیست؛ ممکن است دولت از طریق یک حزب بالا بیاید، اما وقتی که رأی مردم داده شد و دولت با رأی مردم حکومت را در بخش اجرا در دست گرفت، همه موظف به حمایت و کمک هستند، چرا که این دولت به همه تعلق دارد.
وی با بیان اینکه در مسائل مربوط به امنیت ملی بحث جناح و حزب، وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ما اگر تصمیمی میگیریم که به یک مکانی موشک بزنیم، این تصمیمات در حوزه امنیت ملی ما قرار دارد.
روحانی اظهار داشت: اقدامی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آماده کردن موشک و پرتاب آن به نقاطی که سران داعش در دیرالزور بودند، انجام داد تصمیم فرد یا یک رکن نظامی نیست، بلکه اینگونه تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ میشود و این در حالی است که شورای عالی امنیت ملی بعد از حادثه تروریستی تهران در حرم امام راحل و مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به تروریستها اختیاراتی را به نیروهای مسلح داد که بیش از این اقدام اخیر بود.
رئیسجمهور با تأکید بر اینکه این اقدام کاملا درست، بجا و ضروری بود، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به منطقه و مسائل جهانی تغییر نکرده است، اما اگر از یک مرکز، گروهکی افرادی را اعزام کند و با پررویی میخواهد در برابر برخی از معاندین ما در منطقه و خصم ما در سطح جهانی خودی از خود نشان دهد و به عظمت جمهوری اسلامی ایران صدمه وارد کند، مسلما پاسخ قاطع دریافت خواهد کرد.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در برابر چنین اقداماتی که آنها در برابر کشور از خود نشان میدهند، حتما پاسخ خواهد داد و باز هم اگر خدایی نکرده حادثهای رخ دهد، عاملان آن با جواب قاطعتر نظام جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهند شد.
روحانی ابراز داشت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، آنهایی که تصور میکنند میتوانند به جمهوری اسلامی ایران سیلی بزنند، باید بدانند که از جمهوری اسلامی ایران سیلی خواهند خورد چرا که این راه و مسیر ماست که تغییر نکرده و ما در برابر افرادی که میخواهند به مردم و کشور ما خیانت کنند، پاسخ خواهیم داد.
رئیسجمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بخشی از مسائل ما اعتقادی است و از دیدگاه دین مبین اسلام، همه بحثهای اعتقادی، برهان، دلیل، بینه و استدلال دارد. در این بخش اعتقادی، بحث رای مردم و آرای مردم اصلا مطرح نیست، آنجا عقل، استدلال، بینه و دلیل مطرح است و به همین دلیل هم این مباحث تقلیدی نیست.
وی خاطرنشان کرد: مباحث توحید، نبوت، امامت و عدل الهی، مسائلی نیست که بخواهیم درباره اینها بگوییم کسی درباره امامت امام بیاید رای بدهد. اصلا بحث رای مطرح نیست؛ بحث علمی، نظری، عقلی و استدلالی است. مسئله علمی ارتباطی به رای مردم ندارد.
روحانی تصریح کرد: پیامبر اشرف مخلوقات است و از همه نظر بالاترین است، اما در عین حال شرایط مکه شرایطی نیست که پیامبر بتواند در آنجا حکومت تشکیل دهد. این باعث نمیشود که ولایت او کم یا زیاد شود. ولایت الهی پیامبر در همه شرایط برقرار بود، اما برای تشکیل آن حکومت ظاهریه که میخواهد تولی امور در جامعه را بر عهده داشته باشد، باید صبر کند تا در مدینه شرایط مهیا شود.
رئیسجمهور خاطرنشان کرد: خود حضرت امیرالمومنین (ع) میفرماید که تشکیل حکومت حضور حاضر و وجود ناصر میخواهد. نه تنها حضور که نصرت و فداکاری هم میخواهد والا نمیشود حکومت اسلامی را تشکیل داد. امام خمینی (ره) که اواخر سال 57 توانست حکومت تشکیل دهد، مگر همان سال 42 و 43 به عنوان مرجع و ولی فقیه نبود و همان ولایت را نداشت؟ اما اعمال آن و اجرای یک حکومت و تشکیل حکومت تا مردم بیدار نشوند و نیایند و حضور نداشته باشند، ممکن نمیشود.
وی با بیان اینکه مجتهد عادل بر مردم ولایت دارد، اظهار داشت: ولی فقیهی که با رأی خبرگان حکومت را در دست میگیرد، پیش از این نیز بر مردم ولایت داشته، اما اگر بخواهد حکومت تشکیل بدهد و بر مردم فرمانروایی کند باید بسط ید داشته باشد، چرا که بدون بسط ید نمیتوان در یک مملکتی با 80 میلیون جمعیت حکومت را تشکیل داد، بسط ید با دعوت و خواست مردم است و باید مردم را به صحنه آورد.
روحانی با بیان اینکه مگر امیرالمومنین(ع) تنها در 5 سال آخر عمر خود بر مردم امامت و ولایت داشت؟، گفت: اصل ولایت الهیه و امامت حضرت علی(ع) نصب الهی و نص نبوی است، اما در عین حال امیرالمومنین(ع) به دلیل شرایط جامعه پس از پیامبر در جامعه حاکم نبود و نتوانست آنطور که پیامبر و خودش میخواهد تولی امور را در دست بگیرد و حکومت اسلامی را ایجاد کند و 25 سال طول کشید تا زمینه در جامعه آماده و مردم خواستند تا حکومت به دست امام بیفتد. رئیسجمهور گفت: مسئله ولایت با تشکیل حکومت دو مقوله جدا از هم است که نباید با هم خلط شود.