kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۶۳۲
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲

جذابیت افشاگری رازهای نادر


حسین کارگر

پرداختن به عمق مسائل فرهنگی و اجتماعی و بیان صریح ناگفته‌های تکان‌دهنده و شگفت‌آور، اتفاقی است که باعث جذابیت و تفاوت برنامه گفت‌وگو محوری به نام «راز» شده است. برنامه‌ای که از هشت سال قبل با رویکرد اندیشه‌محور و محوریت چالش‌های انقلاب اسلامی پخش شد. اما سری هفتم این برنامه که از اول ماه مبارک رمضان آغاز شده، مباحث تازه‌تری را در دستور کار قرار داده است. به طور مثال، قسمت اول این برنامه، با حضور دکتر ابراهیم رزاقی، اقتصاددان و استاد دانشگاه و همچنین تورج کلانتری مستندساز، به نقد تأثیرات منفی لیبرال سرمایه‌داری بر اقتصاد و نظام اجتماعی پرداخت. در این برنامه همچنین بخش‌هایی از مستند «خفه خون» به کارگردانی تورج کلانتری پخش شد. این مستندساز با حضور در این برنامه درباره مستند «خفه خون» که به بیکاری کارگرها، در اثر سیاست‌های واگذاری کارخانه‌ها به بخش خصوصی اشاره می‌کند، توضیحاتی ارائه داد. نکته قابل تأمل در این برنامه، جسارت و عدم محافظه‌کاری در افشای مفاسد اقتصادی و معرفی برخی افراد و نهادهای متهم به فساد بود.
همچنین یکی دیگر از قسمت‌های این برنامه با حضور آرش دریابندری، فرزند روشنفکر پرآوازه‌ای به نام نجف دریابندری که در آمریکا هم زندگی می‌کند، درباره علاقه‌مند شدن وی به انقلاب اسلامی پرداخت.
با اينكه برنامه‌هاي گفت‌و‌گو محور‌، در مقايسه با برنامه‌هاي نمايشي جاذبه كمتري دارند‌، اما اين برنامه به خاطر در پيش گرفتن خصلتي رازگشايانه درباره بسياري از پديده‌ها و اتفاقات دنياي پيرامون ما، مخاطبي را كه پاي تماشاي آن نشسته را سخت مجذوب مباحث عميق و گاه تكان‌دهنده خود قرار مي‌دهد. به ویژه که در برنامه امسال، کارشناسان خارجی نیز حضور دارند و هر شب با استفاده از ابزارهای ارتباط از راه دور، تصویر و صدای نخبگانی از نقاط مختلف جهان به طور زنده و مستقیم پخش می‌شود.
يكي از عوامل پربار شدن برنامه راز حضور نادر طالب‌زاده به عنوان مجري - كارشناس است. فيلمسازي كه خود از افرادي است كه در آمريكا حضور داشته و از ماهيت و هويت غرب با خبر است. ساير كارشناسان مدعو به اين برنامه نيز چنين خصوصيتي دارند كه نتيجه آن حاصل شدن بحث‌هايي چالش‌برانگيز و تلنگر‌زننده است.
برنامه راز بايد مقدمه‌اي براي فاصله گرفتن از برنامه‌هاي رسانه‌اي بي‌هويت و پر‌رنگ‌تر كردن برنامه‌هاي آگاه‌كننده و افشاگر درباره سينما و رسانه‌هاي غربي باشد. بدون شك با فعاليت مقطعي و هرازگاهي نمي‌توان به نتيجه مطلوب رسيد. جريان‌سازي رسانه‌اي عليه رسانه‌هاي سلطه‌گر و تقويت جبهه فرهنگي مقاومت‌، نيازمند استمرار و افزايش برنامه‌هايي چون «راز» است. به خصوص در اين شرايط كه هجمه رسانه‌اي بر ضد مردم كشور ما رو به افزايش است و تركش‌هاي اين حملات حتي به خيال و خلوت ما نيز ريخته مي‌شود‌، وفور و تكثير اين‌گونه برنامه‌ها، به شكل‌ها و قالب‌هاي مختلف مي‌تواند تهديدها را به فرصت تبديل كند و نقاب از چهره‌ها براندازد.