معاون وزیر سابق صنعت:
رفت و آمد با اروپاییها تاکنون خروجی خاصی برای ایران نداشته است
معاون وزیر سابق صنعت گفت: متاسفانه تاکنون رفت و آمدها با اروپاییها خروجی نداشته است و کسب و کار ما با کشورهای دیگر همچنان دچار همان گرههایی است که در دوران قبل از برجام هم وجود داشت.
بابک افقهی در گفتگو با «نسیم آنلاین» در خصوص میزان تاثیرگذاری سفرهای هیاتهای تجاری کشورهای مختلف اروپایی به ایران اظهار کرد: تا این لحظه همه رفت و آمدهایی که دولت یازدهم در پسابرجام با اروپاییها داشته است خروجی نزدیک به صفر داشته است.
وی افزود: چند ده هیئت خارجی از اروپا به اسم سرمایهگذاری وارد ایران شدند و ادعا کردند که میخواهند با ایران کار کنند، اما آنچنان پروژه مشهودی را با ایران جلو نبردند.رئیس اسبق سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: در حوزههایی که ما نیازمند سرمایهگذاری هستیم از جمله صنایع پیشرو که برای توسعه اشتغال نیاز به سرمایهگذاری دارند، اتفاق خاصی نیفتاده است. اگر فرانسه یا هر کشوری بخواهد با ایران کار بکند میتوان از آن استقبال کرد اما یکی از ضرورتهای این همکاری این است که مشکلات و موانع بانکی را خودشان حل کنند. واقعا اگر این اتفاق بیفتد اتفاق خیلی خوبی است و اشکالی ندارد که به ایران بیایند سرمایهگذاری کنند و با ما کار کنند.
افقهی خاطرنشان کرد: ولی متاسفانه تاکنون رفت و آمدها با اروپاییها خروجی نداشته است و کسب و کار ما با کشورهای دیگر همچنان دچار همان گرههایی است که در دوران قبل از برجام هم وجود داشت. خیلی از صنایع بطور خاص در بعضی از کشورهای متمرکز است و ما لزوما هم در آنها تولیدکننده نیستیم.
وی بیان کرد: به خصوص در حوزه و هواپیما یا بعضی از صنایعی که در ایران زمینه قبلی داشته است مانند همکاری با کمپانی پژو که سابقه حضور در ایران را داشته است.معاون وزیر سابق صنعت تصریح کرد: مهم نیست در پسابرجام با فرانسه تعامل کنیم یا با آلمان تعامل کنیم و یا به سراغ کشورهای دیگر برویم. مهم این است که در قراردادهای پسابرجام به منافع ملی خود و بخشهایی از اقتصاد کشور که اشتغال ایجاد میکند و تکنولوژی وارد کشور میکند فکر کنیم.
افقهی عنوان کرد: باید به دنبال کشوری برویم که واقعا سرمایهگذاری خارجی در ایران میکند وگرنه فی نفسه انعقاد قرارداد با کشورهای مختلف و یا تمرکز بر یک کشور خاص مشکلی ندارد. مهم این است که خریدار کالای مصرفی نباشیم و قراردادهایی را که امضا میکنیم که به سود ما باشد.
وی افزود: مثلا در بحث خرید هواپیما خود خرید هواپیما یک ارزبری دارد، ولی زنجیره شغلی که با خرید هواپیما وارد کشور میشود بسیار ارزشمند است از نگهداری هواپیما بگیرید تا خدمات کترینگ و فرودگاهی آن. اگر ما بتوانیم این زنجیره را وارد کشور کنیم و دوباره به دست فرانسویها ندهیم کار ارزشمندی است.
معاون وزیر سابق صنعت گفت: ولی اگر در قراردادمان قرار است همه این کارها را فرانسویها انجام دهند و برای آنها اشتغال ایجاد شود طبیعی است که با منافع ملی ما در تضاد است و برای ما مشکلساز خواهد شد.