kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۹۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹

گزارش ملی حادثه پلاسکو تشریح شد

در نشست خبری هیئت ویژه بررسی حادثه پلاسکو گزارش ملی این حادثه تشریح شد.


به گزارش مهر، گزارش ملی حادثه پلاسکو که چهارشنبه گذشته توسط هیئت ویژه به رئیس‌جمهور ارائه شده بود، دیروز طی یک نشست خبری در سالن جابر بن حیان دانشگاه تربیت مدرس برای رسانه‌ها تشریح شد.
بر اساس این گزارش، در بررسی این حادثه می‌توان به مجهز نبودن ساختمان به سامانه‌های اعلام و اطفای حریق، وجود مشکل در نوع معماری و طراحی ساختمان، نوع کاربری ساختمان و کمبودهای جدی در سازمان دهی، فرماندهی و روال‌های تیم‌های عملیاتی مدیریت بحران حین حریق و گسترش آن اشاره کرد.
همچنین در ساختمان پلاسکو به رغم اهمیت توجه به رعایت اصول و ضوابط ایمنی در برابر آتش و با توجه به نوع کاربری و تعداد طبقات آن نقاط ضعف زیادی وجود داشته است و ساختمان اصولاً در معرض خطر وقوع آتش بوده است.
براساس این گزارش، علت شروع آتش‌سوزی در حدی که جمع‌آوری اطلاعات برای این هیئت امکانپذیر بوده، اتصال برق و احتمال نشت هم‌زمان گاز از کپسول گاز بوده است. این آتش‌سوزی در یکی از واحدهای بخش شمالغربی طبقه ۱۰ آغاز شده است. مدل سازی کامپیوتری گسترش حریق نشان می‌دهد که چگونگی حریق پس از شروع از پنجره‌ها و فضای کاذب، پلکان و شفت آسانسور به فضاهای مجاور و طبقات بالا گسترش یافته است.
سیستم سازه‌ای ساختمان پلاسکو شبیه به یک سیستم سازه‌ای لوله‌ای بوده، که عمده ستون‌ها در پوسته ساختمان قرار داشته و تنها چهار ستون مرکزی وظیفه تحمل بخش قابل توجهی از بارهای ثقلی را بر عهده داشتند.
 تخریب سازه در سه مرحله و با فاصله زمانی اتفاق افتاده، پس از گذشت حدود سه ساعت از شروع آتش‌سوزی در ساختمان، در مرحله اول بخشی از کف طبقه یازدهم در قسمت شمال غربی به علت تغییر شکل‌های بزرگ تیرچه‌های ناشی از افزایش دما و چرخش بیش از حد اتصال‌های دو انتها و در نهایت شکست اتصالات فرو می‌ریزد، سپس در مرحله دوم با فاصله ۱۰ دقیقه بخشی از کف دوازدهم و سیزدهم بر روی کف دهم ریخته و به علت افزایش بار و اثرات ضربه آن، این تخریب کف‌ها تا پایان ساختمان ادامه می‌یابد. بدین ترتیب چشمه‌های ناحیه شمالغرب ساختمان از کف سیزدهم تا پائین ساختمان به طور کامل از بین رفته و دالانی خالی از کف در آن ناحیه به وجود می‌آید و پس از خرابی مرحله دوم، ساختمان به مدت ۳۰ دقیقه پایداری خود را حفظ کرده و مرحله سوم خرابی از ضلع شرقی و جنوبی ساختمان آغاز می‌شود.
نظام حقوقی ایمنی اصلاح شود
در نشست خبری هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو اعلام شد: نظام حقوقی ایمنی در کشور عقب ماندگی‌های تاریخی دارد اما اگر همین مقررات معیوب اجرایی می‌شد این حادثه با این ابعاد رخ نمی‌داد. همچنین درخواست شد نظام حقوقی ایمنی که بسیار عقب افتاده است باید به فوریت اصلاح شود و بنیاد مستضعفان که امانتدار اموال مردم بوده و صاحب ملک محسوب می‌شود هیچ سازوکار و ایمنی ساختمان برای رفع خطر انجام نداد. همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وجود ۳۰۰ کد کارگاهی در این ساختمان، بازرسی‌های ایمنی کارگاهی را انجام نداده است. شهرداری نیز که در صورت عدم توجه مالک به اخطارها می‌توانست رأساً اقدام کند این کار را انجام نداده است. وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور نیز به دلیل مبحث ۲۲ قراردادهای ملی ساختمانی در این کوتاهی نقش داشته‌اند.
همچنین در بخش بیمه‌ای این ساختمان در زمان حادثه، فاقد پوشش بیمه‌ای بوده و واحدها به طور مستقل نوعی از بیمه ایمنی را داشته‌اند؛ که شرکت‌های بیمه‌ای ۱۸‌میلیارد تا ۱۱ اسفندماه پرداخت کرده و برای پرداخت دو میلیارد نیز پرونده‌ها تشکیل شده است. دلیل عدم بیمه کردن ساختمان پلاسکو از سوی بیمه گزار، عدم ایمنی ساختمان و از سوی شورای ساختمان هزینه بالای بیمه عنوان شده است.
رد انفجار برنامه‌ریزی شده یا گسترده در پلاسکو
همچنین به گزارش ایسنا، قائم مقام رئیس هیئت ویژه بررسی حادثه پلاسکو نیز در ادامه درباره شرایط سازه‌ای ساختمان گفت: به جز انفجارهای معدود ناشی از انفجار کپسول‌های گاز شواهدی مبنی بر انفجار برنامه‌ریزی شده یا گسترده وجود ندارد و این موضوع را به هیچ عنوان تایید نمی‌کنیم.
عضو دیگرهیئت ویژه بررسی حادثه پلاسکو نیز با تأکید بر اینکه باید تا شعاع 60 متری محل حادثه توسط نیروی انتظامی حتی شده به زور تخلیه می‌شد، افزود: نیروهای آتش‌نشانی باید قبل از ساعت 10:50 نیروها را تخلیه می‌کردند اما دستور تخلیه دیر صادر شد و دقایقی بعد از ساعت 11 و ریزش ساختمان دستور تخلیه صادر شده است که نباید اینطور می‌شد.سید باقر مرتضوی با تأکید بر اینکه در این حادثه استفاده از بالگرد شدنی نبود، تصریح کرد: آواربرداری باید آخرین مرحله حادثه می‌بود و این حادثه علمی جمع نشد، البته امکانات برای این حریق کافی بود.
 مرتضوی درباره اینکه آیا فردی در موتورخانه زنده بود یا خیرگفت: چهار نفر در موتورخانه بودند، اما اینکه زنده بودند یا خیر نمی‌دانیم و پیامکی هم نبوده و من بی‌سیم‌ها و ... را چندین بار گوش کردم.