در سال تولید و اشتغال رخ داد
اصرار دولت به واردات واگن از خارج
در حالیکه هنوز مسائل مربوط به واردات ۵۰۰۰ واگن باری از روسیه گریبان صنایع داخلی را گرفته، وزیر راه و شهرسازی از امضای یادداشت تفاهم با روسها برای تامین ۵۰۰ واگن مسافری در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال خبر داده است.
به گزارش تسنیم، اواسط بهمن ماه سال 94 رسانهای روسی از تحویل 5000 واگن باری تولید شرکت «اورال واگن زاوود» به ایران خبر داد. «کومرسانت» در اینباره نوشت: بانک دولتی توسعه روسیه (ونش اکونوم بانک) یک وام 11/2 میلیارد روبلی (140 میلیون دلاری) به این منظور در اختیار شرکت اورال واگن زاوود قرار میدهد. این واگنها در بخش فنی سیستم ریلی ایران به کار گرفته میشود و انتظار میرود تحویل واگنهای مذکور قبل از پایان سال 2016 میلادی آغاز شود.
یک روز بعد مدیرعامل وقت واگنپارس در واکنش به این خرید با بیان اینکه در شرایط معمولی سالانه ظرفیت تولید 1000 واگن باری را داریم، بیان کرد: واردات5000 واگن روسی با توجه به توانمندیهای داخلی مشکوک است.
محمدی با تاکید بر اینکه واگنسازان داخلی در بخش تولید انواع واگنهای باری مشکلی ندارند و بهراحتی میتوانند نیاز کشور را تأمین کنند، خرید واگن باری از روسیه را تکذیب کرد و گفت: واگنسازان داخلی توانمندی در کشور داریم و نیازهای شبکه ریلی از همین طریق تامین میکنیم و نیازی به واردات واگن از سایر کشورها نداریم.
این در حالی بود که حدود هفت ماه بعد از اطلاعرسانی رسانه روسی و تکذیب راهآهنیها، وزیر صنعت، معدن و تجارت طی سخنانی خرید واگن روسی را تایید کرد: «خرید 5000 واگن باری از روسیه کم سلیقگی بود و روی ریل میایستم و اجازه ورود این واگنها را به کشور نمیدهم.»با این حال در آذرماه سال گذشته وزیر راه و شهرسازی طی نامهای به رئیسجمهوری در اعتراض به اقدامات وزیر صنعت منع واردات واگن را غیرقانونی دانست.
اواسط دیماه 95 دفتر معاون اول رئیسجمهوری در نامهای به وزیر راه پاسخ به نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص واردات واگن را داد؛ «پیرو رونوشت نامه شماره 102995 مورخ 95/8/19 نامه شماره 190473/60 مورخ 95/9/1 وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در خصوص «محدودیت ثبت و سفارش واگن باری» به استحضار جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول محترم رئیسجمهور رسید، پینوشت فرمودند: «جناب دکترآخوندی به نظر میرسد با مذاکره با آقای نعمت زاده و توافق بر سر استفاده از توان داخلی، مشکل حل شدنی است.»
در حالی که با توجه به عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه اطلاع چندانی در خصوص آغاز ورود واگنهای باری از روسیه در دست نیست، وزیر راه و شهرسازی از امضای یادداشت تفاهم با روسها برای خرید 500 واگن مسافری در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال خبر داده است.
آخوندی در این باره گفته است: در جریان سفر رئیسجمهوری به کشور روسیه یادداشت تفاهمی میان صنعتگران ایرانی و روسی به منظور تامین 500 واگن مسافری به امضا رسید.وی نوسازی ناوگان حملونقل عمومی را مهمترین راهبرد این وزارتخانه برای تحقق شعار سال 96 مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال دانست و افرود: این اقدام در بخشهای مختلف ازجمله صنعت و گردشگری و حملونقل افزایش اشتغال را به همراه دارد.
به نظر میرسد با توجه به اتفاقات و حواشی پیشآمده برای واگنهای باری، وزیر راه و شهرسازی این بار پای صنعتگران ایرانی را به داستان تامین 500 واگن مسافری روسی باز کرده تا احتمالا مسیر برای این خرید هموار شود. از سوی دیگر جزییات این یادداشت تفاهم مشخص نیست اینکه صنعتگران ایرانی چه سهمی از تولید این واگنها را خواهند داشت، نامعلوم است. با توجه به این اتفاقات تا اطلاع ثانوی هم نمیتوان از وزیر راه درباره جزییات این تفاهم سؤالی پرسید. به هر حال در آیندهای نزدیک مشخص میشود آیا واگنسازان ایرانی نقشی در تولید واگنهای روسی دارند یا خیر؟ واگنسازانی که هماکنون با کمتر از 20 درصد از ظرفیت خود فعالیت میکنند.
نکتهای که در این میان مهم به نظر میرسد آنجاست که اصرار بیهوده دولت (وزارت راه) بر واردات واگن از خارج در حالیکه توان داخلی برای آن وجود دارد حتی با فرض اینکه از صنعتگران ایرانی هم استفاده شود، منطقی به نظر نمیرسد، ضمن اینکه خط مشی اقتصادی سال جاری نیز تولید و اشتغال تعیین شده که خود موید همین سخن است.