kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۶۶۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
یادداشت خبرنگار

وعده‌ای که عملی نشد

راه‌آهن اردبیل یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام استان می‌باشد که علی‌رغم گذشت بیش از 12 سال از آغاز عملیات آن، همچنان راه درازی برای رسیدن به مرحله بهره‌برداری دارد.





بنابه ادعای مسئولان،‌ پروژه راه‌آهن اردبیل، میانه در حال حاضر از 44 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و برای تکمیل نهایی آن یک هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. از خرداد ماه سال 84 که عملیات اجرائی این پروژه با انعقاد قرارداد قطعه 6 آن از سمت اردبیل کلید خورد تا به امروز از سوی مسئولین وعده‌های متعددی در ارتباط با آماده‌سازی و تکمیل نهائي آن داده شده است ولی تاکنون هیچ کدام از آن وعده‌ها که در موقع خودش نیز با آب و تاب و مانور بیشتری مطرح شده تا به امروز محقق نگردیده و سرنوشت آن همچنان نقل محافل عمومی و خصوصی این منطقه شده است.
در ارتباط با این پروژه آن‌قدر حرف زده شده و اظهارنظر انجام پذیرفته که مردم با عادت کردن به این وعده‌های غیرعملی به نوعی از توجه ویژه و کارساز مسئولین به این پروژه ناامید شده‌اند.
اعلام نظر در ارتباط با این پروژه و بیان گوشه‌ای از فعالیت‌های انجام یافته برای بخشیدن حیاتی دوباره به آن بیشتر از سوی نمایندگان مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود و هر کدام از آنها تلاش می‌کنند از همکار دیگرش برای ارائه اطلاعات و نشان دادن گوشه‌ای از تحرک و پیگیری خود، پیشی بگیرد ولی با این همه حرف و حدیث آنچه روشن و آشکار می‌باشد زمینگیر شدن پروژه و بی‌توجهی محض برخی از مسئولین به آن می‌باشد.
بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشکل پروژه راه‌آهن اردبیل، میانه عدم اختصاص اعتباری مناسب در سال‌های اخیر است.
رئيس‌جمهور در سفر استانی هیئت دولت به استان اردبیل در مرداد ماه سال 93 برای تکمیل نهائی آن به مردم قهرمان و ولایتمدار  این منطقه قول داد، تکمیل این پروژه جزء مصوبات این سفر باشد که متاسفانه تاکنون دولت در این ارتباط به وعده‌های خود عمل نکرده است.
مجید خدابخش استاندار اردبیل در سال 94 در جلسه معارفه مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به وعده صریح رئیس‌جمهور در ارتباط با تکمیل این پروژه گفت: در سفر رئیس‌جمهور به استان، دکتر روحانی در چند نوبت وعده تکمیل آن را به مردم دادند اما راه‌آهن تنها پروژه سفر رئیس‌جمهور است که عملیات اجرائی آن آغاز نشده است.
علی نورزاده معاون وزیر راه و شهرسازی امسال در سفر به اردبیل به بدهی 160 میلیارد ریالی این پروژه به پیمانکاران اشاره کرد و تخصیص اعتبارات کافی را تنها راه موثر تکمیل این پروژه اعلام نمود و گفت: اگر هر سال 300 میلیارد تومان به این پروژه تزریق منابع مالی شود در دو سال می‌توان آن را به بهره‌برداری رساند. در حالی که در سال‌های اخیر اعتباری قابل توجه و چشمگیر به این پروژه اختصاص داده نشده. حساسیت مردم نسبت به این پروژه و تبدیل شدن به یک مطالبه عمومی، در ماه‌های اخیر برخی از مسئولین را به تحرک بیشتری برای تعیین تکلیف آن وادار کرده است.
در روزهای آغاز فعالیت مجلس یازدهم، کمیسیون عمران مجلس به اردبیل سفر کردند و برای پایان دادن به خواب زمستانی پروژه بار دیگر وعده‌هائی از جمله اختصاص اعتبارات مورد نیاز از محل فاینانس خارجی به مردم داده شد.
براساس قول رئیس‌جمهور در سفر استانی، می‌بایست 207 میلیون یورو فاینانس خارجی برای این پروژه تزریق می‌شد و در مقاطع مختلف از سال 93 تاکنون نیز وعده‌های متعددی به مردم در ارتباط با عقد قرارداد با شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای داده شده ولی هیچ‌کدام از آنها عملی نشده است.
در آخرین اقدامی که در ارتباط با تعیین تکلیف این پروژه انجام پذیرفته حضور وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران مجلس بود که قرارگاه خاتم‌الانبیا، به عنوان پیمانکار پروژه با یک سری شرایط توافق شده است.
با سرنوشتی که این پروژه در 12 سال گذشته با آن روبرو بوده و برخوردی که در سال‌های اخیر وزارت راه و شهرسازی با آن داشته است همچنان باید سال‌ها در انتظار فعال شدن آن بود.
عملی نشدن وعده رئیس‌جمهور در ارتباط با پروژه‌ای که مطالبه عمومی مردم استان می‌باشد واکنش‌های متفاوتی را در سطح استان به دنبال داشته است به‌گونه‌ای که آیت‌الله سیدحسن عاملی امام جمعه اردبیل و نماینده ولی فقیه در استان در خطبه‌های نماز جمعه از بی‌توجهی دولت نسبت به پروژه راه‌آهن اردبیل، میانه گلایه کرده و با اشاره به راه‌اندازی قطار سریع‌السیر کاشان، تهران گفت: هرازگاهی دولت از راه‌اندازی قطار سریع‌السیر، برقی و یا وی‌ای‌پی و... در استان‌ها خبر می‌دهد اما از راه‌آهن استان اردبیل خبری نیست. اگر بودجه وجود ندارد پس چگونه سایر استان‌ها از این نعمت بهره‌مند می‌شوند.
راه‌آهن اردبیل، میانه می‌تواند در توسعه این منطقه نقش مهم و تاثیرگذاری داشته باشد. علاوه بر اتصال استان به شبکه ریلی کشور با ارتباط آن به خط‌آهن کشورهای همسایه و به خصوص کشورهای حوزه قفقاز و روسیه تحولی عظیم در صنعت حمل و نقل و اقتصاد منطقه ایجاد می‌شود و بدون شک عدم توجه و بی‌تفاوتی دولت به این پروژه گلایه و آزردگی خاطر مردم منطقه را فراهم خواهد ساخت.
نادر پرستار