جزئيات طرح نوسازی 2 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده اعلام شد
در قالب طرح نوسازی اتوبوسهای فرسوده مقرر شده است در گام اول 2 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در استانهای البرز و تهران، از رده خارج و مینیبوسهای تولید داخل جایگزین آنها شود.
مدیرعامل شرکت مجری طرح نوسازی 2 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در تهران و البرز، در اینباره در جمع خبرنگاران میگوید: تلاش کردیم طی هماهنگی با ستاد مدیریت حملونقل و سوخت و ایرانخودرو دیزل، اتوبوسهای فرسوده را با مینیبوسهای نو جایگزین کنیم. قیمت اتوبوسهای نو زیاد است و مالکان اتوبوس فرسوده توانایی مالی جایگزینی با اتوبوس نو ندارند بنابراین برای آنها خرید مینیبوس نو را در نظر گرفتیم البته در صورت تقاضا، امکان واگذاری اتوبوس نو هم در این طرح وجود دارد.
علیاکبر عبدالمحمدی افزود: در این طرح قیمت کارخانهای مینیبوس تولید داخل در نظر گرفته شده، 138 میلیون تومان است؛ بنابراین قیمت اتوبوس اسقاط شده 27 میلیون تومان، میزان تسهیلات با نرخ سود 18 درصد، 80 میلیون تومان و آورده متقاضی 21 میلیون تومان خواهد بود. وی ادامه داد: مراکز اسقاط خودرو هدف این قرارداد میشوند و سپس با معرفینامه ما مالک خودروی فرسوده به بانک عامل (بانک ملت) معرفی میشود تا تسهیلات دریافت کند و پس از آن با پیشفاکتور ما برای دریافت مینیبوس نو اقدام میکند.
عبدالمحمدی گفت: پیش از این، طرح جایگزینی کامیونهای فرسوده توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اجرا شد که موفق نبود و آنها نتوانستند از گواهی اسقاط در گمرک استفاده کنند، اما ما روش را تغییر دادهایم.
وی گفت: در راستای آنکه مشکلات اسقاط خودرو نظیر طرح صدرا و مالباختگی متقاضیان رخ ندهد، حسابهای شرکت ما نزد بانک ملت بلوکه میشود و حق برداشت با خودروساز خواهد بود؛ این طرح را خود پیشنهاد دادیم تا اعتماد متقاضی جلب شود.
عبدالمحمدی با بیان اینکه اجرای این طرح نوسازی به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت پیشنهاد شده است، اظهار داشت: هر اتوبوسی که از رده خارج شود 40 میلیون تومان صرفهجویی برای دولت دارد، به همین دلیل، دنبال اخذ کمک بلاعوض از سازمان بهینهسازی مصرف سوخت هم هستیم تا نرخ سود تسهیلات تا 8 درصد کاهش یابد.
وی با اشاره به اینکه مینیبوسهای نو با طی مراحل اداری ظرف یک ماه تحویل متقاضی میشود، گفت: خودروهای جدید به موقعیتیاب مجهز هستند، این مینیبوسها نسبت به اتوبوسهای فرسوده در هر 100 کیلومتر پیمایش 24 لیتر صرفهجویی سوخت دارد که بابت این صرفهجویی سوخت مقرر شده است دولت با احتساب هر 100 کیلومتر پیمایش، هر 3 ماه یک بار رقمی به حساب مالکان خودروهای نو واریز کند، در واقع بسته به پیمایش میتواند مالک خودرو از یارانه دولتی استفاده کند که البته این طرح یارانه درحال پیگیری است و هنوز عملیاتی نشده است. مدیرعامل شرکت مجری این طرح با بیان اینکه در این طرح خودروهای دارای سن بیش از 30 سال اجازه استفاده از تسهیلات را دارند، گفت: هنوز موضوع تقبل یارانهها از سوی دولت نهادینه نشده است اما در حال پیگیری هستیم؛ هر نوع یارانه بستگی به میزان پیمایش ناوگان جدید دارد.
عبدالمحمدی افزود: ممکن است در این طرح حدود 30 درصد متقاضیان تضامین لازم را نداشته باشند؛ تضامین لازم برای بانک وثیقه ملکی است و سند خودرو آزاد خواهد بود.