kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۱۶۶
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰
محمدحسین نیرومند در گفت‌وگو با کیهان:

کالاهای فرهنگی ناسالم، عامل نفوذ غرب هستند(اخبار ادبی و هنری)

یک هنرمند و کارشناس فرهنگی معتقد است؛ همان طور که عرصه صنعت به استانداردسازی نیاز دارد، در تولید کالاهای فرهنگی نیز به استانداردسازی نیاز داریم. چون کالاهای فرهنگی ناسالم و ضعیف در تولید کالاهای فرهنگی خوب، عامل اصلی نفوذ غرب است.

سرویس ادب و هنر-

محمدحسین نیرومند، هنرمند گرافیست و  مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گفت‌وگو با کیهان، اظهار داشت:  نفوذ فرهنگی شامل همه منافذی است که می‌توان از طریق آنها به روح و فکر و اندیشه انسان راه پیدا کرد و او را تحت تأثیر قرار داد. کارآمدترین ابزار نفوذ فرهنگی، کالاهای فرهنگی هستند که تنوع بسیار زیادی دارند. ما معمولا کالاهای فرهنگی را تنها به سینما و کتاب و  امثال این‌ها خلاصه می‌کنیم. اما خیلی موارد دیگر همچون جلد دفتر مشق و لوازم‌التحریر، اسباب‌بازی‌ها، تصاویر و نوشته‌های روی تی شرت و ... هم کالای فرهنگی محسوب شده و ابزار نفوذ فرهنگی هستند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: متأسفانه همان طور که سیستم و مدیریت فرهنگی ما نسبت به مسئله تهاجم فرهنگی بی‌تفاوت بود و امروز اثراتش را می‌بینیم، این بی‌تفاوتی درباره نفوذ فرهنگی هم دیده می‌شود. با این تفاوت که مسئله نفوذ، بسیار پیچیده‌تر است. چون تهاجم، رو در رو و آشکار است اما نفوذ، شامل عملیات‌های پنهان می‌شود.
نویسنده کتاب «مدیریت چشم مخاطب»  افزود: در شرایطی که نفوذ فرهنگی در حال اتفاق است اما کسی به جز رهبر انقلاب نسبت به این مسئله اهمیتی قائل نیست.
نیرومند درباره راه‌های مقابله با نفوذ فرهنگی غرب گفت: مدیریت نیروی انسانی و کالاهای فرهنگی، راه مبارزه با نفوذ فرهنگی غرب است.
وی درباره مدیریت کالاهای فرهنگی توضیح داد: کالاهای فرهنگی سهمی اساسی در مدیریت افکار عمومی دارد. به همین دلیل هم باید کالای سالم در اختیار مردم قرار بگیرد. جای سوال است که چرا در حوزه صنعت، استانداردسازی وجود دارد، اما در حوزه فرهنگ نه؟
مدیرمسئول سابق نشریه کیهان کاریکاتور  ادامه داد: در کنار جلوگیری از تولید آثار مضر باید تولید کالای فرهنگی مناسب هم تقویت شود. این در حالی است که امروز در فضای فرهنگی ما نفوذ به راحتی در حال انجام است اما حمایت از تولید‌کننده‌های کالاهای مفید ضعیف است.
نیرومند، پخش فیلم‌های غربی از صداوسیما را یکی از مصادیق نفوذ فرهنگی به جامعه ایران دانست و گفت: جای سوال است که چرا در شرایطی که غربی‌ها فروش دارو به کشور ما را تحریم می‌کنند، اما رسانه ملی ما فیلم‌های آنها را پخش می‌کند؟ این مصداق بارز نفوذ فرهنگی است.