kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۳۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳

اختصاص 350 میلیون دلار اعتبار فاینانس برای خط آهن تبریز- میانه

مدیرکل راه‌آهن آذربایجان از اختصاص 350 میلیون دلار اعتبار به صورت فاینانس برای خط آهن تبریز-میانه در جریان سفر اخیر هیئت دولت به آذربایجان شرقی خبر داد.

میرحسن موسوی با بیان اینکه زیرسازی این طرح تا پایان سال آینده به اتمام می‌رسد، اظهار کرد: سیاست دولت و راه‌آهن جمهوری اسلامی دوخطه کردن مسیر ریلی تهران-تبریز است.
وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی دوخطه کردن این مسیر از تهران تا کرج شروع شده است، گفت: با دوخطه شدن کل مسیر تهران-تبریز، سرعت قطار در این مسیر به 140 کیلومتر در ساعت می‌رسد.
راه‌آهن میانه- تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که در صورت تکمیل آن، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می‌شود و فاصله تهران-تبریز از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی شش ساعت کاهش می‌یابد.
خط‌آهن تبریز-میانه از جمله پروژه‌های بزرگ و راهبردی استان آذربایجان شرقی است که در 10 قطعه به هم پیوسته توسط مهندسان و پیمانکاران استان ساخته می‌شود و تاکنون بیش از 89 درصد از عملیات زیرساخت های آن به پایان رسیده است.
در مسیر این طرح 11 تونل نسبتا بزرگ و 21 پل بزرگ و بلند به طول حدود هشت کیلومتر ساخته می‌شود. با احداث راه‌آهن میانه-بستان‌آباد- تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهار مسافربری، مسافت قطارهای باری-ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج‌فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش می‌یابد.
با این خط راه‌آهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راه‌آهن جمهوری آذربایجان و در ایستگاه رازی به راه‌آهن ترکیه متصل می‌شود.