kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۳۴
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
قائم مقام وزیر راه:

نرخ بلیت هواپیما تا 2 هفته آینده آزاد می‌شود

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تا 2 هفته آینده و بعد از تصویب شورای عالی هواپیمایی اجرایی می‌شود.
علی محمد نوریان، قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبر افزود: بحث آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به صورت تدریجی انجام می‌شود چون باید اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.
به گفته نوریان با توجه به ایام نوروز و توصیه مسئولان این موضوع را اجرایی نکردیم اما قرار است این بحث به سرعت اجرایی شود.
قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی هما، ماهان و آسمان سیستم‌ها و تجهیزات مورد نیاز را برای متنوع‌سازی قیمت‌ها دارند و به بقیه ایرلاین‌ها نیز کمک می‌کنیم تا از تجهیزات مورد نیاز بهره‌مند شوند تا بتوانیم این موضوع را اجرایی کنیم.
وی گفت: با اجرایی شدن این موضوع در بعضی از مسیرها قیمت‌ها کاهش می‌یابد و از سوی دیگر سطح خدمات و انتخاب مردم نیز افزایش می‌یابد.
به گفته مسئولان مربوطه هرچند اجرای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما جدی است ولی برای اجرای آن نباید عجله کرد زیرا اجرای آزادسازی تصمیم حساسی است و باید به دقت اجرا شود و مدل اجرایی شدن این موضوع نیازمند پیش‌بینی لازم و فراهم شدن زمینه‌هایی است.
همان‌طور که بررسی‌ها نشان می دهد در دیگر کشورها از جمله آمریکا از زمان تصویب قانون آزادسازی تا زمان اجرایی شدن آن 6 سال طول کشیده است.
بنابراین گزارش: با توجه به اینکه برخی ایرلاین‌ها سیستم مناسبی برای فروش بلیت ندارند آزادسازی ممکن است تبعاتی به همراه داشته باشد. بر همین اساس شرکت‌های هواپیمایی قبل از آزادسازی باید نسبت به راه‌اندازی سیستم رزرو بلیت اقدام کنند البته بر اساس بخشنامه‌های سازمان هواپیمایی برخی ایرلاین‌ها در حال پیاده سازی این سیستم نرم‌افزاری هستند.
پیش از این رئيس سازمان هواپیمایی کشوری از آغاز متنوع‌سازی قیمت بلیت هواپیما تا پایان سال گذشته خبر داده بود و اوایل آبان پارسال نیز قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی از برنامه‌ریزی دولت برای آزادسازی نرخ‌های بلیت هواپیما تا نوروز 93 خبر داده بود.
سال 91 نیز رئیس اسبق سازمان هواپیمایی به پیش‌بینی قانون برنامه پنجم مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تا سال 92 اشاره کرده و گفته بود: در قانون برنامه پنجم پیش‌بینی شده که در سال 91 باید متنوع سازی نرخ بلیت اتفاق بیفتد که با این اقدام حقوق مسافران تامین می‌شود.
اما به اعتقاد کارشناسان صنعت حمل‌ونقل‌ هوایی افزایش سطح خدمات هوایی و کاهش قیمت بلیت در اثر رقابت از جمله اهداف آزادسازی به شمار می‌رود و ضمن شفاف‌سازی، رفع محدودیت‌ها و آزادسازی کامل نرخ و آزادسازی شبکه مسیرهای هوایی شاهد جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در حمل و نقل هوایی خواهیم بود.