kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶

نحسي ماه صفر، خرافه يا واقعيت

پرسش: از منظر آموزه‌هاي وحياني آيا سعد و نحسي ايام به ويژه ماه صفر امري خرافه و توهم است يا واقعي و تاثيرگذار؟

پرسش:
از منظر آموزه‌هاي وحياني آيا سعد و نحسي ايام به ويژه ماه صفر امري خرافه و توهم است يا واقعي و تاثيرگذار؟
پاسخ:
برخي افراد با ورود به ماه صفر فکر مي‌کنند که اين ماه داراي نحسي است و هنگامي که وارد اين ماه مي‌شوند هيچ کاري را آغاز نمي‌کنند تا مبادا فرجامي منحوس و شوم داشته باشند! سوال اصلي در واقع همين است که آيا سعد و شومي ايام از منظر اسلام امري واقعي است و در زندگي انسان تاثير دارد يا خير؟
معناي لغوي سعد و نحس
«سعد» به معناي فراهم شدن امور و مقدمات الهي براي رسيدن به خير دنيوي و اخروي است. (مفردات راغب، ص 232) در مقابل اين معنا نحس قرار دارد. «نحس» در لغت به معناي سرخ شدن افق همچون مس گداخته است و در اصطلاح به هر چيز شوم نحس گفته مي‌شود. (همان، ص 485) يعني فراهم نشدن مقدمات و امور کارها نيز نحس تلقي مي‌شود.
نحوست از منظر قرآن
در آيات قرآن تنها در دو مورد اشاره به «نحوست ايام» شده است:
1-در سوره قمر آيه 19 خداي متعال مي‌فرمايد: «ما تند باد وحشتناک و سردي را «في يوم نحس مستمر» در يک روز شوم مستمر بر آنها فرستاديم که مردم را همچون تنه‌هاي نخل ريشه‌کن شده از جا بر مي‌کند.
2-در سوره فصلت آيه 16 خداوند مي‌فرمايد: «مانند بادي سخت و سرد در روزهاي شومي بر آنها مسلط ساختيم».
در نقطه مقابل تعبير «مبارک» نيز در بعضي از آيات ديده مي‌شود. چنان که درباره شب قدر مي‌فرمايد: «ما قرآن را در شبي پربرکت نازل کرديم» (دخان-3)
بنابراين قرآن فقط اشاره سربسته‌اي به اين مساله دارد و اصل سعد و مبارک بودن بعضي ايام ونحس و شوم بودن بعضي روزها را به صورت اجمالي پذيرفته است.
نحوست از منظر روايات
در روايات اسلامي به احاديث زيادي در زمينه «نحس و سعد ايام» برخورد مي‌کنيم که هرچند بسياري از آنها ضعيف هستند ولي در بين آنها روايات معتبري هم داريم که در اينجا به برخي از آنها اشاره مي‌کنيم:
1-از علي(ع) درباره روز چهارشنبه و فال بدي که به آن مي‌زنند و سنگيني آن و اينکه منظور کدام چهارشنبه است سوال شد. حضرت فرمود: چهارشنبه آخر ماه است که در محاق اتفاق افتد و در همين روز «قابيل» برادرش «هابيل» را کشت... و خداوند در اين روز تندباد را بر قوم عاد فرستاد. (تفسير نورالثقلين، ج5، ص 183) بنابراين بسياري از مفسران به پيروي از روايات آخرين چهارشنبه هرماه را روز نحس مي‌دانند.
2-در بعضي ديگر از روايات مي‌خوانيم که روز اول ماه روز سعد و مبارکي است، چرا که آدم در آن آفريده شده و همچنين روز 26 چرا که خداوند دريا را براي موسي شکافت (تفسير نمونه، ج23، ص 43)
3-امام صادق(ع) درباره نوروز فرمود: روز مبارکي است که جبرئيل بر پيامبر اسلام(ص) نازل شد و روزي است که علي(ع) بر دوش پيامبر(ص) رفت بت‌هاي کعبه را شکست و داستان غديرخم مصادف با نوروز بود. (بحارالانوار، ج59 ص92)
ادامه دارد