kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲

آمریکا طرح انتقال سفارت خود را به قدس کلید زد

هیئتی از کنگره آمریکا که به فلسطین اشغالی سفر کرده است، ضمن تعیین مکانی جدید برای سفارتخانه این کشور در شهر «قدس» اشغالی احتمال داد دونالد ترامپ شخصاً این جابه‌جایی را انجام دهد!

 
 

به گزارش فارس، هیئت کنگره آمریکا که برای بررسی طرح جنجالی انتقال سفارتخانه این کشور از «تل‌آویو» به «قدس» اشغالی، به فلسطین اشغالی سفر کرده، از سه مکان در شهر قدس برای محل انتقال سفارتخانه بازدید و اعلام کرد که بهترین محل برای ساخت کنسولگری اصلی آمریکا، خیابان 14 «دیوید فلاسر» در محله «آرنونا» خواهد بود. این هیئت آمریکایی به رغم اعتراض‌های بین‌المللی مدعی شده که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا این کار را شخصاً انجام خواهد داد.
«ران دوسانتیس» نماینده ایالت فلوریدا در کنگره آمریکا و مسئول هیئت اعزامی به فلسطین اشغالی، در این باره گفته، اگرطرح انتقال سفارتخانه عملی شود، چنین امری برای بسیاری از آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها هیجان‌انگیز است! «دو سانتیس» در دیدار با «زیپی هوتوولی» معاون وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد «ترامپ در وضعیتی است که یا باید به وعده‌های انتخاباتی‌اش عمل کند یا اینکه باید دستور لغو انتقال سفارتخانه را صادر کند.» اما با شناختی که از او دارم گمان نمی‌کنم این کار را لغو کند بلکه دستور انتقال را اعلام خواهد کرد. «ران دی سانتیس»، رئیس‌کمیته فرعی امنیت ملی در سنای آمریکا همچنین با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و با وی درباره آنچه «مسائل مهم منطقه‌ای» و «موضوع انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس» نامیده گفت‌وگو کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا طی تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود که سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس منتقل خواهد کرد. این در حالی است که مسئولان فلسطینی و نهادهای بین‌المللی نسبت به این اقدام و پیامدهای خطرناک آن هشدار داده‌اند.
جنبش فتح فلسطین، اجرای این تصمیم را به منزله «انفجار» کل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دانسته. «زیاد خلیل ابو‌زیاد» سخنگوی فتح طی بیانیه‌ای هشدار داده «کنگره آمریکا باید بفهمد که انتقال سفارت واشنگتن از تل‌آویو به بیت المقدس باعث انفجار در نه تنها فلسطین بلکه در کل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد شد.»
«صائب عریقات» دبیرکل سازمان آزادیبخش فلسطین نیز هشدار داده که این سازمان در صورت انتقال سفارتخانه همه قراردادها با رژیم صهیونیستی از جمله پذیرش رسمیت این رژیم را ملغی خواهد کرد. وی همچنین هشدار داده در این صورت چشم انداز صلح آینده فلسطین نیز نابود خواهد شد. عبدالله دوم پادشاه اردن نیز روز یکشنبه در دیدار با یک هیئت یهودی آمریکایی در امان گفته: «تعرض به وضعیت تاریخی بیت‌المقدس بازتاب منفی در کل منطقه خواهد داشت.» رژیم صهیونیستی به‌ دنبال اجرایی کردن طرحی است که از آن با عنوان تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی یاد می‌کند.