kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۴۷۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱

اعتصاب و تظاهرات علیه فساد و بحران اقتصادی 3 کشور اروپایی را فرا گرفت

مردم 3 کشور فرانسه، رومانی و انگلیس بار دیگر در اعتراض به فساد سیاستمداران یا بحران اقتصادی به خیابان‌ها ریخته‌اند.


سرویس خارجی-

اعتراض علیه فساد سیاسی و اقتصادی دولتمردان در فرانسه و رومانی بار دیگر مردم را در این دو کشور به خیابان‌ها کشانده است. اعتصاب کارکنان شرکت‌های هواپیمایی از جمله «بریتش ایرویز» و «ایرفرانس» هم صدها پرواز را بین فرانسه و انگلیس و کم و بیش سایر کشورهای اروپایی لغو و هزاران مسافر را سرگردان کرده است.
 در فرانسه فساد مالی و سوءاستفاده از مقام و قدرت توسط شماری از رهبران سیاسی این کشور اعتراض‌های زیادی را برانگیخته و اخیرا منجر به برگزاری تظاهرات متعددی با حضور هزاران نفر در شهرهای مختلف از جمله پاریس، تولوز و لیون شده است و در حالیکه حدود 7 هفته تا زمان برگزاری دور نخست انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه زمان باقی است، برخی از نامزدهای اصلی این انتخابات درگیر پرونده‌های متعدد فساد اعم از مالی یا اخلاقی هستند.
در همین راستا روز یک‌شنبه پاریس شاهد حضور همزمان مخالفین و موافقین «فیون» بودند که اخیرا به شدت درگیر پرونده فساد خود و همسرش شده است. در تجمع روز یک‌شنبه که با فراخوان فرانسوا فیون، نامزد حزب راست میانه در انتخابات ریاست‌جمهوری، برگزار شد، هواداران وی با در دست داشتن پرچم‌های سه رنگ فرانسه، حمایت خود را از نامزدی فرانسوا فیون اعلام کردند.
 بسیاری از نزدیکان و هم‌حزبی‌های فرانسوا فیون از وی خواسته‌اند تا با کناره‌گیری از رقابت‌ها، فرصت دهد تا نامزد دیگری در جناح راست جایگزین وی شود. درخواستی که با مخالفت وی همراه شده است.همزمان، صدها تن نیز در مخالفت با فیون و اعتراض نسبت به «فساد مالی» در کشور، در میدان «جمهوری» در پاریس تجمع دیگری برگزار کردند. معترضان، شعارهای «به فساد پایان دهید» و «معافیت از مجازات، بس است» سر می‌دادند.
رومانی
در رومانی نیز هزاران تن از مردم به خیابان‌های بخارست پایتخت این کشور آمدند و علیه «دولت فاسد» این کشور شعار دادند.معترضان شعارهایی چون «رومانی بیدار شو» و «ما عدالت می‌خواهیم نه فساد» سر دادند. این تازه‌ترین راهپیمایی در هفته‌ها اعتراض ضد دولتی و ضد فساد در رومانی محسوب می‌شود. این اعتراضات گسترده پس از آن به راه افتاد که دولت حکمی را برای جرم‌زدایی از برخی انواع فساد‌های رسمی صادر کرد.با وجود این اعتراضات دولت چپ میانه رومانی همچنان قصد دارد تا این برنامه را به عنوان پیش‌نویس قانونی به پارلمان تقدیم کند.
اعتصاب خطوط هوایی
همزمان با اعتراضات در فرانسه و رومانی صدها پرواز نیز در فرودگاه‌های اروپا به علت اعتصاب کارکنان فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی لغو شد روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در این‌باره نوشته: «با آغاز اعتراض‌ها در بخش صنایع هوانوردی اروپا صدها پرواز لغو شد اعتصاب کارکنان برج‌های کنترل هوایی در فرانسه، اعتصاب کارکنان ایرفرانس و خدمه کابین  بریتیش ایرویز، برنامه مسافران را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. شرکت انگلیسی بریتیش ایرویز چهل پرواز خود را در روز دوشنبه به علت اعتصاب در برج‌های کنترل ترافیک هوایی و همچنین اعتصاب خدمه کابین لغو کرد. اکثر پروازهای لغو شده بین لندن و شهرهای فرانسه بوده است اما شش پرواز بین فرودگاه هیثرو و بارسلونا و همچنین میلان و سه شهر بزرگ سوئیس یعنی زوریخ، باسل و ژنو نیز لغو شده‌اند.»