kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱

استراتژی ترامپ در یمن لو رفت ؛ کمک به القاعده در پوشش مبارزه با تروریسم

با وجود شعارهای دونالد ترامپ مبنی بر خارج کردن آمریکا از جنگ‌های منطقه‌ای منابع یمنی می‌گویند شواهد موجود نشان می‌دهد حملات اخیر آمریکا به یمن با دستور مستقیم ترامپ و در راستای تسلیح تروریست‌های القاعده صورت گرفته است.

سرویس خارجی-

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در تبلیغات انتخاباتی خود مدام بر دور کردن آمریکا از جنگ‌های منطقه‌ای تاکید کرده و تمرکز خود را بر اقتصاد داخلی عنوان کرده است. اما اکنون به نظر می‌رسد وی نیز همانند سایر روسای جمهور آمریکا شیفته جنگ است و یمن نیز به عنوان اولین میدان نبرد دونالد ترامپ انتخاب شده است. در حالی که حملات ائتلاف سعودی به یمن وارد سال سوم می‌شود، رسانه‌های آمریکایی اخیرا از دستور دونالد ترامپ برای تشدید اقدامات نظامی آمریکا در یمن خبر داده بودند. حال خبرها حاکی است که رئیس‌جمهور آمریکا به پنتاگون (وزارت دفاع) دستور تشدید اقدامات نظامی این کشور در یمن را صادر کرده است، آن هم به اسم مبارزه با القاعده!
به گزارش فارس، در حالی که طی دو هفته اخیر، سه محموله نظامی تسلیحاتی به دست القاعده در جنوب یمن رسیده است، اکنون اسپوتنیک گزارش داده که «دونالد ترامپ دستور تشدید حملات نظامی به گروه تروریستی القاعده در شبه جزیره عرب در یمن را داده است اما به نظر نمی‌رسد این مقدار تسلیحاتی و اقدام نظامی صرفا برای القاعده باشد. ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر مقابله با القاعده در یمن در حالی مطرح شده است که درباره مواضع واقعی این کشور در یمن، سوالات و تردیدهای جدی مطرح شده است.»  
بر همین اساس، برخی رسانه‌های یمنی در گزارش‌هایی تاکید کرده‌اند که آمریکا از طریق ائتلاف عربستان در حال تغذیه تسلیحاتی القاعده در یمن است. پایگاه «تعز نیوز» در یادداشتی طولانی، به بررسی ماهیت و اهداف دولت جدید آمریکا از انجام چنین عملیاتی در یمن پرداخته است. طبق این گزارش، از ابتدای حمله ائتلاف سعودی به یمن ،‌ منطقه گازی و نفت‌خیز «حضرموت» بدون هیچ مقاومتی و دو دستی در اختیار عناصر القاعده گذاشته شده و در نیمه نخست از اولین ماه حمله عربستان به یمن نیز بیش از 1884 زندانی که بیشترشان از عناصر وابسته به القاعده بودند از زندان فراری داده شده‌اند!
هدف؛ تجزیه یمن
بنا بر نوشته این پایگاه یمنی، این اقدامات، با هدف تکرار سناریو و تجربه عراق و لیبی در یمن صورت می‌گیرد تا از این رهگذر، هرج و مرج و خشونت در این کشور بیشتر شود. حتی گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا، از تروریسم که در 2015 منتشر شده نیز چنین مسئله را به نوعی تایید می‌کند. در این گزارش آمده گروه تروریستی القاعده با وجود اینکه سرکرده‌های مهم خود را از دست داده، ولی توانسته است در استان‌های جنوبی و شرقی یمن گسترش پیدا کرده و پایگاه‌های امنی برای خود در این کشور ایجاد کند. در این گزارش همچنین آمده است: «هدف از فراری دادن عناصر القاعده از زندان این بود که آن‌ها را در جغرافیای وسیعی از یمن کاشته تا در فصل و زمان مناسب درو شوند و زمینه را برای دخالت نظامی در یمن همانند آنچه در افغانستان و عراق رخ داد، فراهم کند.» در همین ارتباط پایگاه خبری آمریکایی «انترسپت» هم در گزارشی برآورد کرده که گروه تروریستی القاعده از زمان حمله عربستان به یمن در مقایسه با سال گذشته 4 برابر رشد و گسترش پیدا کرده است.
از سوی دیگر، کارشناسان سیاسی یمن معتقدند که نقض حاکمیت ملی یمن توسط پهپادهای آمریکایی زمینه‌ساز اشغال این کشور توسط آمریکا است. به گزارش شبکه تلویزیونی «نبأ»، هواپیماهای بدون خلبان آمریکا بیش از30 بار مواضع به اصطلاح القاعده و داعش را در استان‌های ابین و شبوه و البیضاء در جنوب یمن را مورد حمله قرار داده‌اند و علاوه بر آن نیروهای چترباز آمریکایی در این استان‌ها عملیات فرود انجام داده‌اند.
حملات هوایی آمریکا پس از به ریاست جمهوری رسیدن ترامپ شدت گرفته است که نشان می‌دهد یمن بار دیگر به نقطه هدف‌گیری مستقیم آمریکا بازگشته است زیرا واشنگتن مشاهده کرد که عربستان و امارات در تجاوز خود علیه یمن نتوانستند هیچ یک از اهداف خود را تحقق ببخشند. این در حالی است که دولت نجات ملی یمن وابسته به انصارالله و علی عبدالله صالح، مداخله مستقیم آمریکا در این کشور و اتخاذ اقدامات نظامی یکجانبه به بهانه مبارزه با تروریسم را محکوم کرده‌اند.