kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۴۷۰
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱

ارتش عراق در غرب موصل به ساختمان‌های دولتی رسید / فرار صدها غیرنظامی از محاصره داعش

نیروهای ارتش عراق در ادامه پیشروی‌های خود در غرب موصل، ساختمان‌های دولتی را به محاصره درآوردند و صدها غیرنظامی را نیز از محاصره تروریست‌های «داعش» خارج کردند.

سرویس خارجی -

منابع امنیتی عراق می‌گویند، نیروهای ارتش این کشور بامداد دیروز منطقه «باب الطوب» را در محاصره گرفتند. ساختمان‌های دولتی موصل در این منطقه قرار دارند. این محاصره پس از آنکه پل دوم موسوم به پل «الحریه» به دست ارتش افتاد، کامل شد. روز یکشنبه نیز سه محله مهم «الدندان»، «الدواسه» و «شیث نبی(ع)» به دست نیروهای دولتی افتاده بود. در حملات هوایی جنگنده‌های عراقی به مواضع تروریست‌ها در بخش غربی موصل هم 148 تروریست داعش به هلاکت رسیدند. در همین حال، «یحیی رسول» سخنگوی ارتش عراق اعلام کرده، علت کندی عملیات نیروهای دولتی در برخی نقاط، آسیب نرسیدن به غیرنظامیان است.
با این حال، ساکنان مناطقی که آزاد می‌شوند، خود را به نیروهای دولتی می‌رسانند تا تحت پوشش امنیتی آنها قرار بگیرند. برخی از افراد هم برای اینکه نیروهای عراقی آنها را با داعش اشتباه نگیرند و همچنین برای اینکه نشان دهند، بمبی به همراه ندارند، به هنگام فرار به سمت نیروهای عراقی لباس‌های خود را درمی‌آورند. چرا که برخی از عناصر داعش در پوشش پناهندگان، دست به عملیات انتحاری می‌زنند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، براساس آمار وزارت مهاجران و رانده‌شدگان عراق، تعداد آوارگان بخش غربی موصل، به 120 هزار نفر رسیده است. شمار کل آوارگان استان نینوا هم به 286 هزار نفر رسیده است.
در ارتباط با آوارگان، «سیدعمار حکیم» رهبر «ائتلاف ملی عراق» که بزرگترین ائتلاف در پارلمان محسوب می‌شود، طی بیانیه‌ای، از نهادهای دولتی و ذی‌ربط خواسته، برای کاهش رنج و مشکلات معیشتی و بهداشتی آوارگان، «فورا» وارد عمل شوند.
حدود سه هفته از آغاز عملیات آزادسازی غرب موصل می‌گذرد و این عملیات در واقع، مرحله ششم عملیات آزادسازی این شهر است، عملیات آزادسازی موصل و استان «نینوا» از بامداد 26 مهر، با فرمان «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق آغاز شده است. این عملیات در واقع بزرگترین عملیات ارتش عراق علیه تروریسم محسوب می‌شود و اگر داعش در موصل شکست بخورد، کمر تروریست‌ها خواهد شکست.
در عملیات موصل، نیروهای بسیج مردمی در نقش نیروهای پشتیبانی عمل می‌کنند.
 این نیروها طی ماه‌های اخیر خطوط مواصلاتی داعش از موصل به سوریه را به خوبی بسته‌اند و هم‌اکنون شهر اشغالی «تل‌عفر» را در محاصره دارند.دیروز از منطقه مرزی عراق و اردن نیز خبر رسید، نیروهای گارد مرزی عراق طی درگیری با عناصر داعش، دو تن از آنها را کشتند.
اختلاف میان کردهای عراق
محافل سیاسی عراق اما می‌گویند، حوادث روزهای اخیر به خوبی نشان می‌دهد که روابط متزلزل میان احزاب کرد، زمینه‌ساز اختلافات در کردستان عراق پس از داعش است. در روزهای گذشته شهر «سنجار» در استان نینوای عراق شاهد درگیری میان یگان‌های دفاع مردمی سنجار و نیروهای پیشمرگ نزدیک به «مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق بوده است.
با این حال، بارزانی با اشاره به پیروزی‌های نیروهای پیشمرگ در نبرد با داعش، آینده «درخشانی» را برای منطقه کردستان عراق نوید داده است!