kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۳۸۸
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱

پیش‌شرط انصارالله برای توقف حملات به سعودی‌ها

سخنگوی جنبش انصارالله با اعلام پیش شرط‌هایی، آغاز «هرگونه مذاکره» با ائتلاف متجاوز سعودی را به تحقق آنها مشروط کرد.

سرویس خارجی -

انصارالله و انقلابیون یمن اکنون دست برتر را در تحولات میدانی در اختیار دارند. رسیدن موشک‌های بالستیک به 40 کیلومتری ریاض پایتخت عربستان باعث شده تا شرایط میدانی به سود انقلابیون یمن تغییر پیدا کند. این مسئله اکنون در گفت‌و‌گوهای سیاسی نیز می‌تواند بسیار مهم باشد. از این رو امروز انصارالله یمن برای آغاز گفت‌و‌گو با متجاوزان، پیش شرط می‌گذارد.
به گزارش تسنیم به نقل از المسیره، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن بر مواضع ثابت هیئت ملی این کشور مبنی بر «توقف کامل تجاوز» و «پایان محاصره ظالمانه» به عنوان شرط هرگونه گفت وگو در آینده، تاکید کرد. وی افزود: «موضع ثابت ما همان چیزی است که در مسقط در خصوص توقف تجاوز و آثار آن و برگزاری دور جدید مذاکرات به امضا رسید.»
روز جمعه «صالح الصماد» رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن نیز تاکید کرد که «هیچ» اقدامی برای گفت وگو یا مذاکرات صورت نگرفته و شواهد و قراین میدانی و سیاسی از تشدید خطرناک اوضاع حکایت دارد که از سواحل غربی و در برخی از جبهه‌ها آغاز شده است. وی تاکید کرد: «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده سازمان ملل به یمن سوء مدیریت خود در گفت وگوهای اخیر را با جانبداری از دولت عربستان نشان داد. تاکنون مذاکرات حل بحران یمن در پی کارشکنی‌های عربستان و حامیانش راه به جایی نبرده است.
اعزام نیروی آمریکایی به یمن
از سوی دیگر، ‌ای بی‌سی نیوز اعلام کرده «در حالی که دخالت نظامی آمریکا در یمن افزایش یافته، انتشار یک گزارش جدید نشان می‌دهد پنتاگون مخفیانه دستوراتی برای اعزام نیروهای ویژه جدید به خاورمیانه و شمال آفریقا صادر کرده است». این اقدام نشان می‌دهد ارتش آمریکا قصد دارد حملات شدیدتری علیه آنچه «مواضع القاعده در یمن و داعش در سوریه و برخی مناطق شمال آفریقا» می‌نامد، انجام دهد. ارتش آمریکا در ماه ژانویه (بهمن) نخستین حملۀ زمینی خود را به یمن طی دو سال گذشته انجام داد که به نوشته رسانه‌های آمریکایی یک افتضاح بود. آمریکا به دنبال این عملیات زمینی، حملات هوایی گسترده‌ای طی هفتۀ گذشته به یمن انجام داد و غیرنظامیان زیادی را به جای القاعده قتل‌عام کرد.
تفنگداران آمریکایی 29 ژانویه 2017 (10 بهمن 1394) با انجام عملیات هلی‌برن در استان البیضاء، مناطقی را که گفته می‌شد مواضع القاعده بوده است، هدف حمله قرار داد. به گفتۀ ساکنان محلی، در آن حمله حدود 25 غیرنظامی، ازجمله زنان و کودکان، کشته شدند. در این عملیات همچنین یک نظامی آمریکایی کشته و سه نفر زخمی شدند. یک بالگرد آمریکایی نیز سقوط کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، شخصاً مجوز این حمله را صادر کرده بود. آمریکا از حامیان اصلی عربستان در تجاوز به یمن است و این حملات را به بهانۀ مبارزه با تروریسم انجام می‌دهد.